Vad ska jag ta mig till

M

mystar

Min ena katt som jag har haft i 2 & ½ år (hon är 3 år) går inte på lådan.
Hon kan gå om det är rent & ny"mockat", men så fort min andra katt gått på lådan så vägrar hon att gå där, hon kan sätta sig lite varstans och kissa, hittils har hon kissat på kläder, i sängen på en tidning som legat på golvet, nu går man ju bara å väntar på att hon ska sätta sig i soffan å kissa.
Vafan ska man göra åt det här? Snart kommer jag & sambon bli särbos och jag ska flytta in i en etta å där kan jag inte bo med en katt som kissar inne :( kanske ska tillägga att dom är innekatter nu också.

vad skulle ni ha gjort?
Å vad tycker ni att jag ska göra?
 
Min lilla är likadan. Om det är "gjort" på lådan innan så hoppar han i badkaret istället. Iofs bättre än någon annanstans. :D
Men mamma är hemma nu p.g.a sjukskrivning så lådan görs rent nästan direkt efter han eller den andre missen gjort ifrån sig.
Det enda bra tips jag kan ge är att skaffa en till låda. Då minimeras chanserna iaf.
 
Känner förresten nån som hade en rumsren maine coon. Hon skaffade en bondkatt som sällskap - och efter ett tag började maine coonen kissa och bajsa lite överallt.

Katterna kom hyfsat överens, så det verkade inte vara ren protest mot nykomlingen.

Det här höll på ett bra tag, tills matten kom på att skaffa en kattlåda till och ställa den i ett helt annat hörn av lägenheten. Då blev maine coonen rumsren igen. Det visade sig att hon behövde en egen låda som dessutom stod i ett hörn, så att hon inte riskerade att bondkatten kom smygande bakifrån när hon var på lådan.

Så det kan löna sig att experimentera lite med fler lådor på olika ställen.

mandalaki
 
jo jag kan testa med två lådor, men jag vet inte vart jag ska ställa den andra å sen när jag flyttar..2 lådor i en liten etta :confused: usch jag har inte mycket tålamod kvar snart tyvärr :( hela lägenheten är nerpissad och man mår bara pyton av att komma hem hit, å så vill jag verkligen inte ha det i ettan sen :( :(
 
Jag förstår att det är skitjobbigt. Men just därför är det bra om du försöker ta tag i det innan du flyttar. OM det är så att katten vill ha en egen låda så riskerar du att få även den nya lägenheten nerpissad, om du inte redan testat med en låda till.

Men får hon egen låda så kan det vara en bra start i en lägenhet där hon inte känner sin egen kisslukt. Det gör hon nu och det stimulerar henne till att kissa på samma ställe igen.

Det finns folk som avlivar katter för att de pinkat utanför. Men innan man tar livet av ett djur man har ansvar för tycker jag att man måste försöka lösa problemet.

mandalaki
 
Ok, men hur ska jag få min andra katt att inte gå på båda lådorna? för hon bryr sig ju inte ett dugg om någon annan katt vart på lådan innan henne..å då är man ju tillbaka till där man började :crazy:
 
Det är inte säkert att hon gör det. Hon kanske föredrar den låda hon är van vid. Det är det jag menar med att experimentera. Du får pröva dig fram.

mandalaki
 
Om du bara har en låda så skaffa fler.... jag har "bara" 2 lådor (3 katter) tömmer 2-3 ggr per dag och än så länge funkar det, måste nog införskaffa en 3dje låda sen då de två små blir större.....
 
Jag har fyra katter och tre lådor. Men då är dom utekatter.
Har haft mycket problem med den senaste kattgubben när det gäller detta, kiss och bajs i olika hörn. Nu på sommaren så går det bra, när han är ute så mycket. Jag har iallafall kommit på ett misstag som jag tror att jag har gjort. Jag hade länge tak på lådorna.Robban är ingen liten kille!
Han kunde inte sitta rak därinne, stackarn! Därför tror jag att hans dåliga vanor grundlades. Ett av skälen iallafall.
Men jag har torkat både bajs och pink i alla hans sju levnadsår!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 299
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp