Vad ska kaninen äta?!

Scandi

Trådstartare
Alltså vad är bra för kaniner att äta? Mina blir så tjocka om magen!
Har en hermelin på 1300 g, en löwen och en korsning hermelin/löwen, de två sista väger båda ca 2 kg.

De har tillgång till hö hela tiden också får de en morot/lite gröna blad osv om dagen ungefär. Förut fick de gnagarblandning också (ca 30 g per dag, men detta var tydligen ett ajjabajja med för mycket kolhydrater).

Hur vet jag att de får i sig alla vitaminer osv?
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Sätt in en mineralsten i buren om du inte redan har en, fortsätt ge dem hö, lite morot och vatten, ge dem en pinne att gnaga på och låt dem vara ute mer så att de får röra på fläsket. 2 kg låter väldigt mycket tycker jag...
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Sätt in en mineralsten

En mineralsten behövs inte, utan är snarare skadligt.
Har man en foderstatus anpassat för kaniner, finns där redan de vitaminer och mineraler som behövs.
Att sätta dit en mineralsten (eller saltsten) kan ge kaninen urinsten/njursten.
Enbart dräktiga och digivande honor är i behov utav saltsten, då dem just då kräver extra.



Till TS: Får kaninerna hö och grönsaker ska det inte vara någon fara.
Gnagarblandning är ju något man ska undvika, då det för det första är ganska fett.
Sen plockar kaninen enbart ut det den tycker om, vilket oftast är just det feta.
Har man lite överviktiga kaniner bör man även undvika solrosfrön och pasta/potatis/ris (kokt såklart), då detta lätt kan få en kanin tjock.
Men förutom det kan jag inte komma på särskilt mycket mer som gör kaninen tjock.
Sen bör man ju även undvika kål, men det är pga att det är gasbildande.
Vilket kan få allvarliga konsekvenser för en kanin, ifall den inte är van.
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Vad innebär foderstatus för kaniner?
Hur vet man att den får i sig allt den behöver?

Uppfödaren har sagt att man inte ska ge kanin så mycket morötter så jag är lite förvirrad nu.
Vad för grönsaker är bra att ge dagligen?
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Foderstatus är mer eller mindre allt kaninen får att äta.
Och är den anpassad efter kaninen, får den i sig allt den behöver.
Dvs får kaninen hö och varierande grönsaker ska det inte vara någon fara.
Pellets är inget måste, men ger mina det så att de håller hullet och får i sig allt som behövs.

Finns massor med olika grönsaker/frukter/örter/bär odyl man kan ge kaninen:

Här finns grönsaker, frukter och bär listade, samt vad dessa är bra för.
Här står det om olika örter.

Här finns en uppställning av olika foder som man kan använda till kanin, och vad det innehåller.
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Gurka stod inte med.
Jag ska börja ge salladsblad...

Einstein får nu fri tillgång till hö och liiiiite gnagarblandning utspätt med höpellets... Ska låta honom äta upp gnagarblandningen så det är slut. Höet kommer från stallet. Han är snart 2 månader gammal.

Vad ger du för grönsaker?
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Hmmm. Blev inte så mkt klokare av att läsa den sista länken. Vet ju inte vad grundbehovet en kanin har, hur vet man det?
En massa innehållsförteckningar gav mig inte ett hum om vad de ska ha.

Hur vet man att kaninen saknar något i fodret?
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Anledningen till att gurka inte stod med är nog för att det i princip bara är vatten.

Brukar ge mina:
Gurka (sparsamt)
Sallad (sparsamt)
Morötter
Palsternacka
Broccoli
Paprika

Sen får dem även frukt och örter, bla äpple, päron, banan och torkad persilja.

Finns lite fler länkar att läsa ang kaniner och foder.
Tex denna, och denna.

Där står det att en kanin som inte är i produktion, behöver 10-14% protein.
Fett brukar man inte vilja att det är högre än max 3-4%.
Ju mindre, desto bättre.
Och om jag inte tänker fel, så bör växttråden vara mer än råproteinet.
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

En mineralsten behövs inte, utan är snarare skadligt.
Har man en foderstatus anpassat för kaniner, finns där redan de vitaminer och mineraler som behövs.
Att sätta dit en mineralsten (eller saltsten) kan ge kaninen urinsten/njursten.
Enbart dräktiga och digivande honor är i behov utav saltsten, då dem just då kräver extra.
Ptja, vi hade saltsten och mineralsten i min kanins bur, han levde som jag skrivit i en annan tråd 13,5 år och hade aldrig några problem med njursten eller något annat men du har kanske rätt...
:bump:
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Sätt in en mineralsten i buren om du inte redan har en, fortsätt ge dem hö, lite morot och vatten, ge dem en pinne att gnaga på och låt dem vara ute mer så att de får röra på fläsket. 2 kg låter väldigt mycket tycker jag...

tacktack!
Åh de är lösa, så de springer omkring å skuttar runt hela dagarna/nätterna inomhus. Det är väl antagligen den där gnagarblandningen som gjort dem feta då. Morötter kankse det är lite mer kcal i än sallad och dyl.. är ju en rotfrukt...

De har en liten mineralsten, men den har sett helt orörd ut i evigheter nu :P faller ej dessa primadonnor i smaken tydligen -_- :P

2 kilo är två riktigt kramgoa kaniner, så YES de behöver banta!
 
Sv: Vad ska kaninen äta?!

Foderstatus är mer eller mindre allt kaninen får att äta.
Och är den anpassad efter kaninen, får den i sig allt den behöver.
Dvs får kaninen hö och varierande grönsaker ska det inte vara någon fara.
Pellets är inget måste, men ger mina det så att de håller hullet och får i sig allt som behövs.

Finns massor med olika grönsaker/frukter/örter/bär odyl man kan ge kaninen:

Här finns grönsaker, frukter och bär listade, samt vad dessa är bra för.
Här står det om olika örter.

Här finns en uppställning av olika foder som man kan använda till kanin, och vad det innehåller.

Åh tack för alla länkar och tips! Ingen mineralsten?! Ger den till fåglarna istället då, bums!

Ja jo, hörde att gnagarblandningar var dåliga för dem, förstår inte hur de kan sälja dem i djuraffärer om de gör kaninerna feta! illa illa, de om någon borde ju veta detta. Men annars låter det ju bra, bara att fortsätta att ge dem det jag ger dem nu så kommer de bli smala och fina tillslut :)

Kanske mest borde ge dem grönsaker nu iofs? eftersom det väl är mer kcal i rotfrukter och frukt?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp