Vad ska man kolla efter vid köp?

F

fazella

Ska fara och kika på ett arabbebis (-07:a) nästa helg:D Jag har aldrig haft en så pass ung häst och skulle därför behöva lite hjälp och tips på vad det är man skall kolla efter när dom är så pass ung. Bra och dåliga saker.
 
Sv: Vad ska man kolla efter vid köp?

Det är svårt att se hästens framtida exteriör men man kan kolla hälsan och benställningen.

Man kan se om den har varit med på några "fölbedömningar" och om det har gått bra. Detta kan dock ändras med tiden.

Men kan självklart även se på härstammningen och se om föräldrarna har haft bra exteriör och temperament osv...
 
Sv: Vad ska man kolla efter vid köp?

Ska fara och kika på ett arabbebis (-07:a) nästa helg:D Jag har aldrig haft en så pass ung häst och skulle därför behöva lite hjälp och tips på vad det är man skall kolla efter när dom är så pass ung. Bra och dåliga saker.

Jag ska oxå hämta hem min 07:a snart o då är det vet. besiktning som gäller. Jag har kollat på hur han rör sig, hur föräldrarna rör sig och hur de är i temperamentet. Allt detta känns bra för mig iaf men jag lyssnar oxå gärna på goda råd om detta. Kolla på hovarna hur de verkar samt hur hästen är i tempramentet, kan du lyfta hovarna, ha grimma på osv. Lite så du vet hur mycket jobb du får hem.
/ C
 
Sv: Vad ska man kolla efter vid köp?

Har den syskon undan samma sto så kan det ge en vägledning om man tittar på dem.
Men som skrivet innan så kan så unga hästar ändra sig mycket under perioder. Den som är vacker som en sagohäst ena perioden kan se ut som något gjort av hopplockade delar nästa. Andra växer jämt och fint och håller formen hela tiden.
Men vissa saker är värre än andra t ex är det ofta inte så allvarligt om den är något utåttåad i benställning för det brukar rätta sig när de breddar sig. Då är det värre om de redan nu är inåttåade, Då risken stor att det kommer att förvärras i takt med att den börjar växa på bredden. Annat att titta på är pälsen. Är den tjock och tovig så kan det beror på att fölet inte är friskt eller att det inte fått rätt foder. Även om pälsen är tjock så ska den vara blank och slät.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
624
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp