Vad ska man tänka på?

L

Liquitriq

Jag har tänkt att betäcka mitt Hannoveranare sto nästa år. Men då jag inte kan något alls om avel eller betäckningar och så så skulle jag vilja ha lite tips och sånt man ska tänka på.:confused:

Stoet är ett tyskt Hannoveranare sto född 1995. e.Carbid u.Wildlady ee.Calypso eu.Wildgraf . Hon har även andra kända hingstar i sin stamtava som eee.Cor de la Byrere tillexempel.
Hon har tävlat en del framgångsrikt i både Tyskland, Danmark och Sverige, tror jag. Vet inte exakt, men hon är iallfall utbildad och tävlad 140-150 hoppning.

Vad ska man tänka på när man väljer hingst?
Eftersom stoet egentligen är en aning för stort för mig som är rätt liten, stoet är även rätt tung och inte så snabb. Funderar jag på att betäcka henne med ett fullblod, för att få en lite smäckrare häst och även en aning snabbare.

Har även kollat på lite olika hingstar på internet, som på flyinge, Hästak och så. Men har en fråga. Varför står det aldrig hästens RAS? (Eller nästan aldrig iallfall.) Som sakt så kan jag INGET om avel. Och det märks säkert :rofl:

Men jag vill LÄRA mig. Så lär mig :bump:
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Vad har modern för stam? (Faderns stam är ofta ointressant efter det är lätt att ta redapå om man inte redan vet den)

Ras dvs Hannoveraner, Trakhener, Westfalare osv står inte alltid utskrivet eftersom detta är ganska oväsentligt då raserna är godkända i varandras förbund i många fall.

Vill du göra en ren Hannoveranare kan du antingen använda en hannoveraner-hingst som är godkänd i ASVH och regga avkomman där, dock så blir den då ett Svenskt Varmblod men med hannoveraner-blodslinjer.
Alt är att använda en hingst som är godkänd i det Tyska hannoveraner förbundet och sen regga avkomman i det förbundet för att då få en Hannoveraner "officiellt"

Om du inte avlat på ditt sto förut är det bra om du använder en äldre välprövad hingst som har ett antal årgångar med avkommor, då kan du se vad hingsten lämnar i storlek, gångarter, hoppteknik, typ osv.

Det är inte helt enkelt att välja hingst - man vill ju göra en så bra matchning så möjligt! Försök tänka ut vad du vill ha ut av avkomman, vad finns det på ditt sto som du skulle vilja förbättra? Du skrev storlek, snabbhet och typ, finns det mer? Temprament, exteriör, gångarter etc?
Gör en + och - lista för att få en bra översikt på det, har man inte riktigt koll på det exteriöra finns det bra böcker på biblotektet man kan låna där det beskrivs med bilder hur lågt ansatt hals ser ut, olika benställningar osv.

När jag har kommit så här långt så brukar jag först sortera ut alla hingstar jag själv gillar, sen selekterar jag bort dom en efter en, vissa kanske är för nära släkt, har samma svagheter som stoet, inte passar typmässigt eller för ändamålet med avkomman samt de som är för dyra eller står på naturligt för långt bort.
Försök hitta så mycket info så möjligt om dina toppkandidater, tävlings resultat, gärna både egna och avkommors, hur är hingstens möderne? framgångsrikt, tävlingsmeriter etc?
Filmer på både hingst och avkommor ger en bra bild också.
Seminkvalité är också en avgörande faktor, till ett sto som man inte känner som i ditt fall är det bra att ta en hingst som man vet har bra kvalité för att slippa krångel redan från början.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Morfar heter troligen Wildgraf,stoet caroline,och hon har INGA meriter i DK över lokaltävling,ej heller några reg.föl
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Hur vet du det :O? Asså hur har du hittat sånt? Skrev ju Morfar, men inte hennes namn XD Kollade på danska förbundet och man kunde inte kolla längre bak än 2004 tror jag det var. Och hon blev regestrerad som dansk tävlingshäst 2000, iallfall enligt vad det står i passet. Vet inte hur länge hon har tävlat där heller.
I Sverige vet jag inte mer än att hon har startat klubbtävling/CR 140cm.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Tack :) Ska sätta igång och leta.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Hur vet du det :O? Asså hur har du hittat sånt? Skrev ju Morfar, men inte hennes namn XD Kollade på danska förbundet och man kunde inte kolla längre bak än 2004 tror jag det var. Och hon blev regestrerad som dansk tävlingshäst 2000, iallfall enligt vad det står i passet. Vet inte hur länge hon har tävlat där heller.
I Sverige vet jag inte mer än att hon har startat klubbtävling/CR 140cm.

Har aldrig hört talas om Clear rounder och klubbhoppningar på 140cm nivå? Vilka klubbar har det?

Häromkring så är typ CR/Klubbhoppningar upp till 1m ibland 1,10 och nån enstaka 1,20

/QuickStar som är nyfiken
 
Sv: Vad ska man tänka på?

jag har tillgång till en dansk databas man kan kolla på längre bak,hon är precis som du säger reggad.som konkuranshest 2000 men har INGA officiella tävlingsresultat,mao är hon inte tävlad över 1.10 klubb-lokal,i sverige har vi bara lokal tom 1.10 ,så det har i så fall varit en träningstävling på klubbnivå:angel:
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Jo, men asså jag vet inte riktigt. Det är inte på högre nivå men enstaka träningstävlingar, då man upptäckte en knäskada på henne, så hon klarar inte av högre än 130 höjder längre. Därför kom hon aldrig ut på större tävlingar. Men dom skulle precis börja tävla henne, har jag för mig.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Nyfiken på hur du kunde veta att hon hette Caroline? :O Lite trög kanske jag är men xD :P
 

Liknande trådar

Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 882
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp