Bukefalos 28 år!

Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Vi ska strax spatsera ner till vår lilla damm och simma/träna vattenapportering. Lillan och jag var på kurs förra helgen och hon var superduktig, nu är det apporteringskurs i morgon igen och vi har inte tränat så mycket i veckan så vi får kolla lite hur mycket hon minns.

Men hon gick sitt andra viltspår i veckan, klockrent i stort sett förutom i den svaga vinkeln jag hade lagt, där hon snurrade en halv minut. Min pojkvän var superimponerad, tills vi gick Lokas spår med Loka, hon visade var skåpet ska stå:D Men om nåt år är valpis lika bra!

Men det är eftersöksprov i oktober, så då ska vattenapporteringen sitta, har väl avlämningen kvar att jobba med just nu...
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag tror (! ;)) att det är så man gör, för att hunden ska egentligen tro att saken alltid ligger hos figgen och börja leta vid den och inte gå på färsk vittring eller något annat dumt och ta rullen för tidigt.
När jag var på sök-läger sa "dom som kan" att hunden ska kolla av i denna ordningen: Först "Ska vi leka?", sedan "Ligger det en lösrulle vid dina fötter?", efter det "Jag tar den fasta rullen.". Ungefär ;)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Jättenöjd med dagens träningspass =)

Körde en ag2 bana, avslutade efter ett riktigt lyckat lopp med bara en liten miss på en tunnelingång och med riktigt bra fart och engagemang. Känns bra inför helgens tävlingar, första officiella =)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Fick för mig att ta fram klickern och försöka få till platsliggning med hakan i backen. Gick ganska bra och vi tar nog ett pass i eftermiddag också :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Körde igenom freestyleprogrammet inför fredagens tävling idag. Började med att peppa upp hunden ordentligt, som jag annars bara brukar göra inför agilityn. Har precis köpt en ny belöningsleksak (hehe, den förra tappade både fyllning och huvud på agilitytävlingen, han börjar lära sig kampa ordentligt :p), och sjutton vad han kampade! Blev rejält taggad och la både leksak och godis som externbelöning.
Detta ledde dock till en lite för övertaggad hund som dels drog mot belöningen nån gång, och dels försökte göra allting samtidigt. Underbar attityd även om det inte gick så bra. Hade tänkt att han skulle få vila fram tills på fredag men det blir nog nåt träningspass till. Får köra nåt mellanting på tävlingen på fredag tror jag, peppa men inte riktigt så mycket.

Sen körde vi lite lydnad. FF började fint men han hade inte speciellt bra uthållighet. Läggande, ställande och inkallning satt klockrent med bra fart och fokus. Körde en platsliggning med leksaken som externbelöning bakom. Körde rätt kort, men han låg fint och stilla och tog sen belöningen. Är nog första gången nånsin han tar en leksak som externbelöning :bump: Hoppas hoppas hoppas att det håller i sig!! Tänk så mycket lättare det skulle bli. :banana:

Nu är jag sjukt peppad på att träna, men vi får vänta till i helgen (förutom tävlingen såklart) och försöka stoppa in lite träning före och efter workshopen där jag ska vara åskådare.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Här är det total träningstorka pga stress i kubik - flytt, möhippa och bröllop där jag ska sjunga på middagen inom loppet av en månad. Och för mig känns det ofta som en bedrift bara att kliva upp på morgonen... :crazy:

Rover markerade idag att han gärna skulle köra ett upplet genom att nosa och rota lite extra i det höga gräset på skogspromenader och sedan tassa fram med en upphittad hårsnodd i munnen... :rofl:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

I dag har vi tranat for motsvarigheten till LP3 ... vi behover trana mer pa att inte ta ett steg fram nar hon ska lagga sig och satta sig i 'signal exercise'. Jag har nog funderat ut hur jag ska fixa det, men varje gang jag ger tecken att hon ska lagga sig tar hon ett steg frammat innan hon lagger sig, sedan for att satta sig sa tar hon mer an ett steg frammat i sattandet. suck. Oh well ... vi har i dag haft tre PERFECT 'go outs' och en lika PERFECT 'scent discrimination' exercise.:D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag tog till mig av Rovers kritik och idag blev det klickerträning, vi finslipade position vid fritt följ och han var fantastiskt duktig!

Sedan var han mindre duktig när han hittade något äckelpäckel som han försökte rulla sig i... :crazy: Jag fick min hämnd när jag släpade in honom i duschen.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl

Vi har cyklat ner till hundhagarna här i närheten, vi skulle träffa lillhusse och riktiga matte. Så först har vi cyklat :)

Sen spenderade vi nästan två och en halv timme i hagarna, han fick nosa omkring fritt, belönades när han kom och sökte kontakt och så kallade jag in (störningsfritt) några gånger.

Sen fick han hälsa på en labrador som apporterade boll. E fattar inte det där med apport men han springer glatt efter labradoren både fram och tillbaka, nöjd och glad (och labradoren fridfull för det är uppenbart att ingen kamp om bollen kommer ske).

Sen kommer det en löpande tik men de få bara hälsa genom staketet.

Och ytterligare ngn timme senare kom det förbi en pudeltik som han fick busa lite med, de hade faktiskt ganska kul trots storleksskillnaden (kungspudel).

Sen cyklade vi hem igen :D Tre timmar var vi ute totalt.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag har vi tävlat freestyle :D
Han hade absolut kunnat vara mer koncentrerad, men vi gör stora framsteg för varje tävling så jag är nöjd ändå trots hundens okoncentration och en liten miss från min sida. Har fått lite nyttiga tips jag ska testa också så får vi se om det kan bli ännu bättre till hösten (klart det kan, målet är ju att få uppflyttningspoäng innan året är slut ;))
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag har varit lite dålig på att skriva men... I torsdags åke vi ner till klubben och tränade lydnad.

Sarek
Gick två pass. I det första tränade vi framförgående/saktabiten i framåtsändande. Han har börjat fatta det riktigt bra nu :). Vi börjar med att ha en nostarget som han ska gå mot, när han har fått belöning på det hållet vänder vi helt enkelt och går åt andra hållet utan target. Det var lite vingligt och tveksamt de första gångerna, men det blev snabbt rakare och mer stabilt. Sedan körde vi lite fartövningar mot musmatta för att han ska lära sig växla mellan koncentration och fullt ös medvetslös. Vi avslutade med lite apporteringsövningar och jag upptäckte att han biter bra mycket hårdare om jag belönar med kamp istället för med godis.

Nästa runda var det rutan som stod på agendan. Han har tappat själva punkten lite och springer lite hur som helst, så vi började med att repetera att det är ett enda ställe i rutan som ger belöning och inga andra, sedan drog vi ut avståndet lite och till sist avslutade vi med att gå nära igen. Några ingångar blev det också, och träningspasset avslutades med lite lekövningar, att han ska komma tillbaka hela vägen med grejerna.

Loke
Gamle farbror Loke ville också göra lite så vi tränade dirigerad apportering som han tycker är så kul. Han gjorde det riktigt bra :). Bra fart till både kon och apporter. Lite ingångar och fritt följ blev det också, han är inte riktigt tillräckligt stark än för att hålla positionen men jag hoppas att det kommer. Till sist avslutade vi med att försöka lära honom spansk skritt. Han fattar inte riktigt lika snabbt som Minina, men vi har ju ingen brådska precis.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Vi har precis kommit hem från kurs med lite lydnadsträning och vattenapportering, gick himla bra!
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Vi har tränat agility.
Rent hindermässigt har det gått skitbra, Billy är jätteduktig!

Men han smiter. Och jag vill döda honom.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.
Just nu sitter jag funderar på vad som är mest effektivt av eltråd och taggtråd... :devil:
Idag drog han två gånger och båda var jäkligt omfattande (dvs att Billy försvinner. Han är helt borta och utom synhåll och kan ha dragit åt vilken riktning som helst. Jag kan inte göra ett skit, förutom att ropa och gå mot det håll han sågs senast). Sista gången ålade han sig genom fårnätet som omger halva planen.

Och jag tror inte att han skulle kunna hejda sig, ens om han ville.
Det är som att den lilla, lilla ärthjärnan kopplar in någon slags autopilot som varken har tillgång till syn eller hörsel eller självbevarelsedrift. Han kan bara inte låta bli. När han kommer tillbaks är han väldigt fjäskande och skamsen, så någonstans långt inne i luddet vet han ju att det inte är bra. Om jag är arg på honom när han är på väg tillbaks så flyr han hellre än att möta en arg matte, så jag kan får ju vackert vara glad att han kommer fram till mig, även om det innebär att bita ihop och knyta näven i fickan.

Det värsta är att det är bara på den här planen han gör såhär.
Han är lös i 100 andra situationer och blir aldrig blockerad på samma sätt.

:(
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag skulle nog tränat med lina tills beteendet försvunnit. Det är bättre att ha en paus i tränandet på planen om han har låst sig i att sticka där. Ta agilityhindrena till en annan plats eller träna något annat ett tag, och på agilityplanen kan ni träna lydnad/freestyle/kontakt och leka, utan att han ska hinna tänka på något annat. Med lina på, om han tänker försöka sig på att smita igen, har du också en bra chans att kunna bryta honom. Men hur menar du med att han kan sticka "åt vilket håll som helst"? Det är inte till något speciellt ställe han sticker, utan det kan vara vart som? Eller menar du att du inte har koll på honom hela tiden, så att han helt plötsligt är borta? En annan bra sak är att träna superkorta pass. Max tre minuter. Sedan binda upp hunden och gå ut och göra saker på egen hand. Så att han taggar för det ni ska göra på planen och inte hinner börja fundera på vad som händer utanför. Jag är absolut ingen expert, men jag hoppas att det löser sig för er :)

kl

Idag har jag och Sune tränar läggande under gång, fjärrdirigering och uppsättanden vid sidan. Samtliga moment har verkligen tagit ett jättekliv framåt, bara genom att ha pausat en vecka! Så himla roligt det är när det går superbra, helt utan anledning :love:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag skulle inte trana nagot annat an inkallning pa agility planen pa lange. Varje gang han sticker fungerar det ju ... tank sa urkul for honom. Forst sa leker ni den jatte haftiga leken 'agility' sedan sa kan han ocksa springa ivag som han tycker. Han har verkligen en 'win/win' position dar.:p

Min tjej ar sken draktig igen. UGH ... for att vara henne ar hon "slower than molasses" men hon ar fortfarande hyperactive for att vara en rottis.:p Det innebar dock att traningen blir lite underlig da hon inte reagerar som jag ar van.
Vi behover trana "directed retrieve" man har tre foremal (handskar) utlaggda och hunden ska hamta den man pekar pa. Vi jobbar pa det, men hon laser sig pa en och den ska hon HA ... oavsett vilken jag pekar pa. suck. Mer traning kommer.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Dalmatiner

Ålder: 4år

Moment: trav och stå

Mål: kunna ställa ut han i röstånga:)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Idag har jag och Sunemannen varit hos vår kära squarepants och tränat lite jaktapportering. Det gick väl... sådär? :D

Markering med torkad fågelvinge
Sune blev lite konfunderad och funderade ett bra tag på vad han skulle göra med fågelvingen. Efter ett tag bestämde han sig för att det bäst alternativet var att rulla sig i den.... Efter att jag kutade åt andra hållet och tjoade lite så kom han dock med den och lämnade den till mig.

Linjetag
Squarepants la ut ett linjetag i samma riktning som avlämningen av vingen hade skett i föregående övning. Så när Sune skulle springa på sitt linjetag och hittade dummyn tyckte han det var tråkigt och började sök efter sin fågelvinge igen.... hrmf.. Efter en liten stund kom han dock på bättre tankar och de två senare linjetagen gjorde han rätt hyfsat. Han sprang rakt och målmedvetet ut, grep fint och sprang utan större utflykter tillbaka med dummyn in till mig.

Sök

Två var dummys till hundarna. Devil fick hämta sina först och Sune fick dom som blev kvar. Han knallar (tjuvstartar) gärna, men han hade inga problem att söka på djupet så det var jag väldigt nöjd med. Men avlämningarna är ju det vi behöver träna på.

Till nästa gång:
* mer stadga i skicken
* träna mer på jakt-fot i svårare terränger/svårare störningar runt
* avlämningar, avlämningar, avlämningar
*träna på att vissla inkallningssignal (just nu har min mun vissa problem med att bestämma sig för hur många signaler det ska vara- två, tre eller fyra?)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Fortsatte med fritt följ idag plus lite platsliggning. Vi var på en plats med lite mer störningar och det märktes att det tog mer på Rovers koncentration, samtidigt gjorde han bra ifrån sig nu också även om han blir lite väl ivrig ibland.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*

Jag är mest nöjd med att E har varit hyffsat lugn de sista dagarna. Och kontaktsökande! Även när han legat hemma själv ett par timmar och vi går ut och kissar (jag kissar iofs mest inne) så söker han ögonkontakt ganska regelbundet. Annars har han en tendens till att bara ånga på och använda mig som "motvikt" i kopplet :mad:

Ska klicka in passivitet lite bättre hemma och sen bli bättre på att klicka in det ute också, måste dock ha tid när jag börjar, för annars läser han mig direkt = kommer inte varken sätta sig eller lägga sig eller ens stå still på eget bevåg.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Idag återupptog vi vår lite halvknackiga väg mot viltspårsprov. Jag la ett otroligt lätt klövspår till Sune, typ 100 meter långt och som avslutades i en böj. Han löste det jättefint, om än i lite väl hög hastighet, och det känns skoj för framtida träningar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 118
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 009
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 435
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp