Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

squarepants

Trådstartare
Min häst har en ganska grav låsning i höger bog som troligtvis hänger ihop med svaghet i vänster bak (pga att det bakbenet är felställt).
Vi har jobbat mycket i skogen genom tömkörning i backar, hoppat över diken, slalom mellan träden osv. Och varit i ridhuset och travat och skrittat över bommar. (för att stärka bakbenen)
I ridningen har vi jobbat med sidförande; flytta bakdelen, öppna, sluta etc . Vi har skrittat över bommar osv.
både i tömkörningen och ridningen går hon i en bra form, arbetar med ryggen och är mjuk överallt förutom bogen, hon är cpstel.
I ridningen har vi ännu inte mycket travarbete, eftersom hon blir så obalanserad där. Vi travar långsidor (skritta kortsida, trava långsida, skritta kortsida, trava långsida) i båda varven tre varv per ridpass som avslutning för där är hon balanserad och har börjat bli rak och fin. (trycker ut högerbogen annars)

Vad ska vi göra? Hon blir inte mjukare.
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

Har du provat att ta ut en equiterapeut? Jag har en till min häst som kommer med jämna mellanrum för han har lite problem med låsningar i korset. Jag tkr det funkar jättebra!:bump:
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

testa kiropraktor eller en bra massör som kan massera djupt och komma åt musklerna.
sånt kan vara svårt att rida bort.

på vilket sätt är bakbenet felställt?
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

Lite trådkapning, sorry..
Hur ska man veta när det "räcker" med bara en bra massör? Mitt sto har också låsningar i bogen samt i hals. Equiterapeuten återställer henne men sen räcker det med en enda felaktig rörelse i hagen så är vi tillbaka på ruta ett. Trots bibehållande av "mjukgörande" program från marken.
Är en massör billigare än en ET? Jag betalar 600 + moms per behandling. Har aldrig haft ute en massör.
Håller med TS om att det kan kännas maktlöst ibland. Man lägger ner så mycket tid, pengar och energi och det hjälper inte ändå.
/Sessiagh
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

om den är väldigt spänd i musklerna så kanske låsningen/spänningarna kommer tillbaka fort, de räcker ju inte med en gång oftast, utan man får ta ut massören flera gånger innan musklerna blir "normala"+ att man får jobba mycket själv.

jag tycker att en bra massör som masserar djupt och kommer åt musklerna är bättre än en ET..
dom fixar ju inte musklerna, dom drar ju bara rätt men sen blir de väl samma sak igen eftersom musklerna fortfarande är så spända.

o tror dom kostar ungefär lika mycket.
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

Lite trådkapning, sorry..
Hur ska man veta när det "räcker" med bara en bra massör? Mitt sto har också låsningar i bogen samt i hals. Equiterapeuten återställer henne men sen räcker det med en enda felaktig rörelse i hagen så är vi tillbaka på ruta ett. Trots bibehållande av "mjukgörande" program från marken.
Är en massör billigare än en ET? Jag betalar 600 + moms per behandling. Har aldrig haft ute en massör.
Håller med TS om att det kan kännas maktlöst ibland. Man lägger ner så mycket tid, pengar och energi och det hjälper inte ändå.
/Sessiagh

Fast då låter det som att behandlingen inte är "klar". Att ET´n inte kommit åt allt.
Det kan ta många behandlingar innan man kommit åt allt (varierande beroende på hur skicklig behandlaren är förmodligen, men också beroende på hästens problem) och efter dessa många behandlingar ska hästens kropp anpassa sig till det nya. Under tiden kan det krävas återbesök för att den inte ska falla tillbaka till det dåliga.
Ett år ungefär för om-musklingen när själva grovjobbet är gjort brukar jag räkna med.
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

om den är väldigt spänd i musklerna så kanske låsningen/spänningarna kommer tillbaka fort, de räcker ju inte med en gång oftast, utan man får ta ut massören flera gånger innan musklerna blir "normala"+ att man får jobba mycket själv.

jag tycker att en bra massör som masserar djupt och kommer åt musklerna är bättre än en ET..
dom fixar ju inte musklerna, dom drar ju bara rätt men sen blir de väl samma sak igen eftersom musklerna fortfarande är så spända.

o tror dom kostar ungefär lika mycket.

Fast en massör kommer inte åt låsningarna. Gör man inte det kommer spänningarna tillbaka.
ET´jobbar mer med helheten - både muskler och skelett. Kanske varierande hur mycket på varje del, men en skicklig ET lägger även betoning på muskulaturen.
En skicklig massör har ändå inte utbildning på att manipulera kotor m.m. rätt.

Jag hade en häst på prov som jag ev. skulle köpa. Hade en massör ute som praktiskt taget "dömde ut" hästen, hon tyckte den var väldigt spänd mest överallt och visade aggressivt humör när hon skulle behandla = svår att få bukt med problemen var hennes gissning. ET´n var lite mer positiv eftersom han ändå märkte stor förbättring efter behandlingen. När ET´n varit ute en eller två gånger och massören kom dit igen tyckte hon det var en helt annan häst (fast som var långt ifrån bra, dock mycket bättre fysik och inte samma aggressiva humör vid massagen) och var mycket mer positiv.
Givetvis borde jag också ha kollat med vet. under prövotiden, men med den stela kroppen hade den ändå inte gått igenom en besiktning. Hellre då få bort det spända och mer tydliga symptom på ev. "riktiga" fel.
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

Min häst är nästan exakt lika dan. fast spegelvänt då ;)
Stel som fan i vänsterbogen, vill helst inte böja sig och vill inte arbeta med höger bak (knät mest). Nu vet ja äntligen varför (haft hästen i 10 år) hon har pålagringar på båda knäna, men är nu symptomfri! i knäna i.af. :smirk:

Men stel är hon fortfarande, så hon går hos behandling hos ET och får ultraljud, funkar super! Hästen älskar det, med ul kommer man djupare i muskeln utan att de gör ont som masage kan göra om man är stel...
Mellan behandlingarna stretchar vi efter ridning. Min tränare är också duktig och hjälper oss via ridningen. Vi arbeter mycke med en lägre form, mycke "sök" frammåt och öppnor i olika varianter. Väldigt försiktigt kan jag tillägga, äldrig får jag dra lite för att böja utan bara "pilla" lite försiktigt å locka henne mot böjning :)

Jag fick en bra övning av min tränare som kanske kan funka för dig me! Att byta volt, ungefär. Rid hästen på en volt i de "lätta" varvet, med mycke innerskänkel och mjuk ytterhand. (tänk öppna) När du kommer till medellinjen byter du om volt men behåller ställningen och böjningen från förra varvet ca ett halvt varv (förvänd öppna) Sen ställer du försiktigt om innåt å läggertill den nya innerskänkeln. försök hela tiden att få nosen frammåt neråt, min dam hade mycke lättare att böja sig i den formen än i en kortare form. Har funkat dunder på min häst, bara sitta på en 8 lixom :idea:

Lycka till men stelisen, bara å kämpa på så blir de snart bättre ska du se ;)
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

Equiterapeuter är super!! Jag hade en fullblodsvalack som var låst i typ hela kroppen. Från manken ner i svanskotan, hela bakpartiet och hela bogpartien samt mellan revbenen och JA!! Han gick som en riktigt kratta, kunde inte lyfta bakbenen och släpade fötterna i marken så att sömmen på skorna slets upp och skorna ramlade av det håller..:eek:
Jag fick hjälp av en equi-terapeut som satte nålar och körde med laser vid första behandlingen, lossade ryggen och baken och gav massage. Sedan fick jag stränga order att inte rida, utan gick ut och gick med honom i lina. Andra gången var det nålar och laser igen, hon underhöll det hon lossat förra gången och lossade resten (bogar och revben). Därefter massage. Nu fick jag börja rida och fick rådet att vara mycket noga med att han gick i "låg" form för att han skulle höja ryggen och att jag skulle rida på kavaletti och gärna träna "slalom" mellan hinderstöd. 3:e gången fick han stå med magnettäcke i 20 minuter och så fick han massage. Min häst blev helt återställd..:bow:.
Lycka till!
 
Sv: Vad ska vi göra åt dessa förbannade låsningar?

Equiterapeut, kiropraktor, naprapat, massör och såna brukar ju vara bra på sånt :) Du gör ju redan mycket men har du provat att jobba henne vid hand? Alltså samma typer av övningar som du gör när du rider fast du går bredvid hästen istället. Då har hästen möjlighet att balansera upp sig själv, du får bra överblick och kan peta i småsaker utan att behöva vara superfenomenal på att rida. Tömkörning i all ära men jag tycker det är lättare (och roligare) att jobba hästen vid hand :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 006
Senast: Stergo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 444
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 868
Senast: pews1972
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp