Vad skulle ni gjort?

Wille

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans.

Jag hyr ju ut ett rum via airbnb och har just nu en äldre herre som gäst. Trevlig och skötsam man som inte gör mycket väsen av sig. Men.... han skvätter kiss omkring sig. Det brukar vara blött på toasitsen och på golvet när han varit där. Jag har hittills löst det genom att torka av det, men har någon gång glömt det innan jag satt mig. Inte trevligt alls.

Jag tänker att man som gäst inte bara har rättigheter, så jag funderar på om jag borde be honom sitta ner och kissa, alternativt torka upp efter sig. På ett trevligt sätt så klart. Samtidigt vill jag inte skapa friktion med gästen. Kanske borde jag stå ut bara? Det kan ju också hända att han bokar fler dagar när hans bokade tid går ut, så jag vill inte vara en "pain in the ass". Eller är det rimligt att be honom sitta och kissa?
 
Fy vad hemskt! Jag hade nog bara stått ut (om det bara är max ett någon dag kvar, ett par kanske), halvt sanerat badrummet varje gång innan jag använt det, och om han försöker boka mer hade jag nekat bokningen och ljugit om att jag ska få besök av en släkting nu som ska ha rummet. Kanske lägga in en block i bokningssystemet på de kommande dagarna efter att hans bokning är slut, om det går?
 
Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans.

Jag hyr ju ut ett rum via airbnb och har just nu en äldre herre som gäst. Trevlig och skötsam man som inte gör mycket väsen av sig. Men.... han skvätter kiss omkring sig. Det brukar vara blött på toasitsen och på golvet när han varit där. Jag har hittills löst det genom att torka av det, men har någon gång glömt det innan jag satt mig. Inte trevligt alls.

Jag tänker att man som gäst inte bara har rättigheter, så jag funderar på om jag borde be honom sitta ner och kissa, alternativt torka upp efter sig. På ett trevligt sätt så klart. Samtidigt vill jag inte skapa friktion med gästen. Kanske borde jag stå ut bara? Det kan ju också hända att han bokar fler dagar när hans bokade tid går ut, så jag vill inte vara en "pain in the ass". Eller är det rimligt att be honom sitta och kissa?
Jättesvårt kan jag tycka! Han betalar ändå för sig och jag tänker att jag kanske skulle välja att bita ihop. Jag tror du kommer få svar som varierar mycket, jag skulle nog kunna leva med det ett par dagar. 🤷🏻
 
Fy vad hemskt! Jag hade nog bara stått ut (om det bara är max ett någon dag kvar, ett par kanske), halvt sanerat badrummet varje gång innan jag använt det, och om han försöker boka mer hade jag nekat bokningen och ljugit om att jag ska få besök av en släkting nu som ska ha rummet. Kanske lägga in en block i bokningssystemet på de kommande dagarna efter att hans bokning är slut, om det går?
Jag kommer nog inte neka honom att boka fler dagar. Han är trots allt skötsam i övrigt. Och jag kommer inte blockera bokningen för då kan ingen annan boka heller. Han har bokat fram till fredag.
Jättesvårt kan jag tycka! Han betalar ändå för sig och jag tänker att jag kanske skulle välja att bita ihop. Jag tror du kommer få svar som varierar mycket, jag skulle nog kunna leva med det ett par dagar. 🤷🏻
Ja, verkligen jättesvårt. Så därför jag ber om lite input från Buke. Jag kan ju stå ut med det, men det vore absolut trevligare om jag slapp torka kiss hela tiden.
 
Enklast är väl att stå ut dessa dagar och sedan inan nästa gäst sätta upp en liten skylt ovanför toan i stil med "på den här toaletten sitter vi och kissar"
Ja, den tanken har också slagit mig, att jag ska förebygga inför nästa gång.

Har ju haft män som gäster tidigare men det här är första gången problemet dyker upp med kiss lite varstans. Men man vet ju aldrig när nästa skvättkissare dyker upp.
 
Beror rent krasst på orsak till uthyrningen.
Är det för att få pengar - stå ut. Det är inte kul, men trots allt något relativt lättorkat. Och bättre än en gäst som är strulig på annat sätt.

Är det mer en hobbygrej, för att det är trevligt med folk runt en och att tomma rum lika väl kan bli nyttjade. Då hade önskemålen om ens egen trivsel gått före.

Sen beror det ju lite på hur bekväm man är med själva situationen att ta upp det, och om det känns lönt för den tid som är kvar.
 
Ok, ja det lutar åt att jag inte säger något alls utan fortsätter bara att torka efter honom.

Men då är nästa fråga: ska jag låta detta påverka mitt omdöme om honom? Man betygsätter ju olika punkter på airbnb efter vistelsen, samt ger ett skriftligt omdöme. En av punkterna är renlighet. Om jag drar ner på betyget där, vilket är sannolikt att jag gör, bör jag då förklara i det meddelandet man ger gästen efter vistelsen, vad det var som drog ner ett visst omdöme? Det är bara gästen som kan se det meddelandet och det är till för att ge beröm för det som gick bra, tacka för besöket samt ge tips om förbättringar om det finns skäl till det.
 
Ok, ja det lutar åt att jag inte säger något alls utan fortsätter bara att torka efter honom.

Men då är nästa fråga: ska jag låta detta påverka mitt omdöme om honom? Man betygsätter ju olika punkter på airbnb efter vistelsen, samt ger ett skriftligt omdöme. En av punkterna är renlighet. Om jag drar ner på betyget där, vilket är sannolikt att jag gör, bör jag då förklara i det meddelandet man ger gästen efter vistelsen, vad det var som drog ner ett visst omdöme? Det är bara gästen som kan se det meddelandet och det är till för att ge beröm för det som gick bra, tacka för besöket samt ge tips om förbättringar om det finns skäl till det.
Nej, jag hade inte skrivit något om det.
 
Ok, ja det lutar åt att jag inte säger något alls utan fortsätter bara att torka efter honom.

Men då är nästa fråga: ska jag låta detta påverka mitt omdöme om honom? Man betygsätter ju olika punkter på airbnb efter vistelsen, samt ger ett skriftligt omdöme. En av punkterna är renlighet. Om jag drar ner på betyget där, vilket är sannolikt att jag gör, bör jag då förklara i det meddelandet man ger gästen efter vistelsen, vad det var som drog ner ett visst omdöme? Det är bara gästen som kan se det meddelandet och det är till för att ge beröm för det som gick bra, tacka för besöket samt ge tips om förbättringar om det finns skäl till det.
Jag hade kanske dragit ned renlighet lite, men absolut inte skrivit ut om det visas för alla :)
 
Ok, ja det lutar åt att jag inte säger något alls utan fortsätter bara att torka efter honom.

Men då är nästa fråga: ska jag låta detta påverka mitt omdöme om honom? Man betygsätter ju olika punkter på airbnb efter vistelsen, samt ger ett skriftligt omdöme. En av punkterna är renlighet. Om jag drar ner på betyget där, vilket är sannolikt att jag gör, bör jag då förklara i det meddelandet man ger gästen efter vistelsen, vad det var som drog ner ett visst omdöme? Det är bara gästen som kan se det meddelandet och det är till för att ge beröm för det som gick bra, tacka för besöket samt ge tips om förbättringar om det finns skäl till det.
Nej jag hade låtit det vara. Det är ju inte något som görs för att störa eller förstöra eller av slarv.
 
Jag hade kanske dragit ned renlighet lite, men absolut inte skrivit ut om det visas för alla :)
Nej, man skriver så klart inte om varför betyget är nedsatt så det syns för alla. Jag tänkte bara mer i det personliga meddelandet efter vistelsen.

Nej jag hade låtit det vara. Det är ju inte något som görs för att störa eller förstöra eller av slarv.
Naturligtvis. Jag tror inte alls att han gör det med flit. Men det kan ju vara bra att uppmärksamma honom på att det skulle uppskattas om han satt ner på toaletten.
 
Naturligtvis. Jag tror inte alls att han gör det med flit. Men det kan ju vara bra att uppmärksamma honom på att det skulle uppskattas om han satt ner på toaletten.
Jag tänker att det blir lite integritetskränkande att liksom gå in på folks toa vanor speciellt om man inte har en nära relation. Om han frågar varför du har dragit ned betyget då skulle jag svara som det var, annars hade jag låtit det vara.
 
Eftersom det är en äldre herre är det inte omöjligt att han kan ha prostatabesvär vilket leder till ojämt och spridd stråle= sölig toalett.
Många med förstorad prostata upplever det som lättare att kissa stående.

Mvh en Hemtjänstarbetare som torkar många sprinklade toaletter hos äldre män.
 
Ja, den tanken har också slagit mig, att jag ska förebygga inför nästa gång.

Har ju haft män som gäster tidigare men det här är första gången problemet dyker upp med kiss lite varstans. Men man vet ju aldrig när nästa skvättkissare dyker upp.
OM du ska sätta upp nån skylt till nästa gång skulle jag formulera mig mycket försiktigt. Typ Kolla gärna så att toan är ren efter dig. Inte mer än så, helst mindre.

Nuvarande gubbe hade jag torkat efter och svurit inombords. Om min airbnb-värd hade synpunkter på hur just jag kissar hade jag lämnat omedelbart, det är en för privat grej att bli uppläxad om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså... det här med grannsämja, hundars välmående och att lägga sig i eller ej. Grannen jobbar dagtid heltid och oftast borta hela...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp