Bukefalos 28 år!

Vad strör du din box med?

Jag har testat allt.

Torv var vad vi började med. Mörkt, svårmockat (särskilt då när man var ny som hästägare och inte hade inne snitsen), tyckte det dammade ner allt och med en skimmel var det ingen höjdare.
Gick vidare till spån, och det trivdes jag bra med. Minuset var väl att det var så sabla dyrt på slutet, men vi köpte av stallägaren som körde in pallarna med traktorn, så det var åtminstone smidigt. Med min ena häst lyckades vi ha en torvbädd i botten med spån ovanpå, som också fungerade bra, men den andra hästen bara stökade till bädden och det blev aldrig någon riktig bädd av det egentligen utan såg mest smutsigt ut.
Sen körde vi på papper ett tag, som var utan tvekan det billigaste, men det dammade apa och flyger runt överallt. Vi hade pappret hemma i trädgården till och med, trots att vi inte har hästarna hemma, för det följde med skorna och lossnade mellan bilen och ytterdörren.
I ett stall fanns bara halm, som de flesta lovordar, men det var heller inget för mig. Det var nog, tillsammans med torven, istället det värsta. Hästen åt upp mer än hälften varje natt, så det gick åt massor, det var svårmockat, tungt och luktade verkligen kiss. Fanns inte en chans att bara snabbt kunna springa inom stallet i "civila" kläder, lukten satte sig direkt. Att det är rent och luktar fräscht i stallet står väldigt högt på min viktighetslista, så halmen var rena mardrömmen.
Nu har jag sen dryga året tillbaka spånpellets, och det var som att hitta hem. Jag har en relativt liten box, till en relativt liten häst, och om jag lägger in sex säckar i boxen från början behöver jag bara fylla på med en säck ungefär en gång i veckan, vilket gör att kostnaden för ströet ligger på mindre än 200 kronor/månad. Det är lätt att mocka i, suger upp bra, luktar ingenting. Enda minuset jag har märkt av var att nu på slutet när hästarna var inne så lite blev det lite dammigt, men inte värre än de andra alternativen jag testat. Jag kommer aldrig byta strö.
 
I sallet där jag rider har vi spån blandat med spånpellets. Suger vätska bra, luktar inte och är mjukt. Vet inte vad det kostar men är lätt att mocka.:up:
Vi har dess utom halm i hönätet för extra sysselsättning, den mesta halmen hamnar på golvet och blir en del av bädden.:D
 
Torv använde jag till min gamla ponny. Det var mjukt, lätt att ha att göra med, dammar minimalt (om det inte solen skiner på det) och tar bort lukt. Väldigt dryg. Den största nackdelen är att det är vansinnigt mörkt, som någon annan sa känns det som att stallet blir mörkare vid användning av torv. När man mockar (särskilt i ett mörkt stall och på vintern) ser man knappt vad som är vad. Tungt att mocka ut blött. Vår torv frös även på vintern vilket gjorde det ännu drygare att först hacka loss bitar att strö med, och sedan hacka/stampa ner bitarna i smulor så hästen kunde stå jämnt.

Spån har stallet med min tidigare medryttarhäst haft. Jag gillar det inte alls. Tycker framförallt det är skitdrygt att mocka. Luktade dessutom förfärligt när vissa, ej så renliga, hästar varit i farten.

Halm - älskar't! Ljust, fräscht, lättmockat. Dammar inte. Ska vara långa strån, inte korta. Bra sysselsättning för hästen. Absolut mitt förstaval.
 
jag strör med halm! (långa strån! inte korta eller hack, till bädd är det super bra men för jäkligt om man ska mocka allt varje dag.)
för mig överlägset bäst av följande orsaker;
1, det är lättmockat (använder en vanlig spångrep och har aldrig haft isönder den. är det mycket tungt så har jag en halmgrep i västa fall. spån och torv är alldels för pilligt att mocka i).
2, det är billigt. (10kr för en halmbal på 10kg, mot 70kr för en 20kg spånbal.)
3, hästarna har fri tillgång på stråfoder även då höet tagit slut! har haft 2 kolikhästar som ätit torv som smågodis och knaprat spånpellets trots att det funnits hö. aldrig igen.

en häst riskerar magsår efter 6h utan ngt att tugga på. så för mina fetknoppar som är inne 8h vintertid, tar det 2-3h att äta upp de 6kg hö de får. och vilket betyder att de står utan mat i 5-6h om de står på spån eller torv.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 565
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 182
Senast: Bliss
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 866
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp