Bukefalos 28 år!

Vad sysslade min häst med...? (långt)

Tussinussen

Trådstartare
Var ute igår kväll med min arab och hade sällskap av en tjej ifrån stallet som red på sitt sto. Det brukar gå bra att vara ute tillsammans, fast ibland kan dom lägga öronen bakåt åt varandra och tjafsa lite om vem som ska gå först, och igår var min kille tydlig om att HAN skulle gå före. Vi skulle på en skritttur.

Hursom, vi red en vanlig runda runt några småvägar, sen när vi var lixom längst bort så förstod min kille att nu skulle det bära av hemåt och började takta. Det gör han ibland, fast det brukar vara så att när jag lessnar på det så behöver jag bara dutta lite i tyglarna och säga "sluta" så lägger han av. Sen kan han chansa igen, men säger jag ifrån så slutar han.

Men INTE denna gång. Han skakade på huvudet, han drog o försökte dra upp taktandet i trav. Jag stramade åt tyglarna. Han skakade och drog och dansade. Tänkte jag, han blir lugnare på lös tygel och släppte efter, då ville han trava iväg så jag måste dra åt igen och stoppa honom. Han fortsatte att takta. När jag försökte vara bestämd och få ner honom till skritt så la han sig i sidled och taktade krabbgång. Försökte jag då vända honom runt o få honom att gå framåt så backade han (höll på att backa in i ett hus :eek:).

Detta fortsatte hela vägen hem, han måste ha taktat, dansat och tjafsat i en kilometer. Drakblåste ibland över löjliga saker, typ det kom en människa gående på vägen. Ville inte ens stå still när vi skulle över vägen, annars brukar han vara jätteduktig på att stå och vänta in bilar. Vi försökte ett tag med att han fick gå bakom stoet men då blev han sur och tjafsade ännu mera, det var lugnare när han fick gå först.

Det var inte alls svårt att sitta på detta taktande, tycker nästan det känns bekvämt, men det var just principfrågan att jag inte ville att han skulle göra det och att han inte lyssnade som bekymrar mig.

Grejen är att såhär brukar han inte alls göra, den här hästen har lotsat mig tillbaks till ridningen efter 15-20 års riduppehåll och jag har alltid upplevt honom som pigg men att han lyssnar och är rädd om mig och vill att jag ska vara nöjd med honom. Han har fått mig att känna mig trygg. Men nu kändes det som att de vanliga kommunikationskanalerna mellan oss var avstängda och jag satt där på en främmande häst vars signaler jag inte kunde tolka. Jag ska villigt erkänna att han skrämde mig, just för att jag inte kände igen honom.

Någon som har en förklaring eller råd att ge om hur man ska göra om han beter sig såhär igen? Nu vet jag att det blev nog så att han o jag stressade upp varandra efter ett tag, men hur stoppar jag situationen innan det blir sådär? Eller ska jag bara låta honom takta hem? :confused:

Sen vet jag inte varför han gjorde så, det är en gåta. Sur och trött och ville hem kanske....men det har han väl varit fler ggr och han har ALDRIG gjort så förut. :(
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Ja du - välkommen till Arabvärlden! :smirk:
Nä, skämt å sido - jag kan inte säga vad som hände med din häst, men jag har ett par araber, och sådan händer ...

Särskillt den ena kan totalt koka ihop i huvudet, börja hyperventilera, skaka av upphetsning i varenda muskel och vara precis omöjlig att få att skritta.
Som du själv märkte tycks det vara svårt att återupprätta deras kontakt med verkligheten genom att "göra saker" (Alla som pratar om halvhalter i dessa sammanhang åker på en propp, för det är liksom inget alternativ ... Man sitter på en krutdurk i startbox!:eek:)

Jag brukar helt sonika sitta av!
Lätta på trycker på henne och promenera i rask takt dit jag ska. Så får hon hoppa runt bäst hon vill (utom på eller förbi mig!).
Till slut börjar hon ju andas mer normalt och slutar skaka, och då kan man sitta upp och fortsätta turen.

Jag vet faktiskt inte varför det händer. En del säger att vissa fullblod kan ha de egenskaperna.
Jag tror man får gilla läget - såvida det inte blir ett mönster, för då kan han ju ha ont, eller må dåligt på något sätt!

För mig händer det kanske 1 gång på femtio, så jag kallar det "en dålig dag" ...
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Ja du - välkommen till Arabvärlden! :smirk:
Nä, skämt å sido - jag kan inte säga vad som hände med din häst, men jag har ett par araber, och sådan händer ...

Särskillt den ena kan totalt koka ihop i huvudet, börja hyperventilera, skaka av upphetsning i varenda muskel och vara precis omöjlig att få att skritta.
Som du själv märkte tycks det vara svårt att återupprätta deras kontakt med verkligheten genom att "göra saker" (Alla som pratar om halvhalter i dessa sammanhang åker på en propp, för det är liksom inget alternativ ... Man sitter på en krutdurk i startbox!:eek:)

Jag brukar helt sonika sitta av!
Lätta på trycker på henne och promenera i rask takt dit jag ska. Så får hon hoppa runt bäst hon vill (utom på eller förbi mig!).
Till slut börjar hon ju andas mer normalt och slutar skaka, och då kan man sitta upp och fortsätta turen.

Jag vet faktiskt inte varför det händer. En del säger att vissa fullblod kan ha de egenskaperna.
Jag tror man får gilla läget - såvida det inte blir ett mönster, för då kan han ju ha ont, eller må dåligt på något sätt!

För mig händer det kanske 1 gång på femtio, så jag kallar det "en dålig dag" ...


Hej
Ja det var intressant...! Jag ville faktiskt sitta av ett tag (just då när han skulle backa in i huset kändes det inte så bra :crazy:), problemet är att jag bröt foten för ett par månader sen och har jättesvårt för att hoppa av snabbt, och Herrn ville inte stå still så att jag kunde ta mig ner lungt och sakta.

Han var verkligen stressad, var precis som du säger, när vi kom hem så satt jag av (hemma stod han stilla!) och tänkte att nu går jag lite med honom på volten för att han ju inte hade fått bli avskrittad när vi red. Han var konstig där också, gick jättefort och försökte dra med mig men efter 5-10 var han lugn och avslappnad och gick som vanligt.

Ja, jag antar att vi med hade en dålig dag.....får väl anse att jag är en erfarenhet rikare och att jag är mer beredd nästa gång.
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Vårkänslor?
Brunstigt sto?
Blåsväder?

Finns mycket det kan bero på.
Nå vilt i närheten som han kände lukten av kanske?
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

tror inte det har med rasen att göra, mina håller aldrig på så...


däremot kunde min ena förra valack göra det, men då hummade han lite oxå, han blev sent kastrerad, men han skakde inte eller nåt sånt, men taktade lite och krökte på nacken och impade på tjejen...

hur länga har du haft hästen?
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

tror inte det har med rasen att göra, mina håller aldrig på så...


däremot kunde min ena förra valack göra det, men då hummade han lite oxå, han blev sent kastrerad, men han skakde inte eller nåt sånt, men taktade lite och krökte på nacken och impade på tjejen...

hur länga har du haft hästen?

Har haft honom sen november 2006. Alltså, när jag satt upp på honom för första gången hade jag inte suttit på en häst på 13 år och jag skakade som ett asplöv....på honom har jag tagit mina första travsteg på 13 år och mina första galoppsteg på....tja...20? Har alltid upplevt honom som att han är pigg o framåt men lyssnar...pigg men aldrig dum, s a s.. en igår vart det något fel.

Kan inte riktigt förstå varför. :(
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Jag hade innan en arab på foder som gjorde så ibland.

Mitt sätt att hantera det hela var att driva på och samtidigt sitta emot ordentligt så att det blev piaff-aktigt, eftersom det var så jobbigt så höll hon inte på så länge.

På min nuvarande häst funkar det bäst att göra halt varje gång hon ökar och det inte längre är ren skritt. Det kan ibland bli halt var vartannat steg, men det blir alltid bra skritt tillslut, bara jag är den mest envisa.
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Ja det känner man igen! Har inget specifikt att göra med araber, även våra halvblod reagerar så ibland. Donnan jag har nu stressar upp sig nått otroligt ibland. Jag koncentrerar mig bara på att sitta avslappnat och låtsas att det regnar:angel:. Inte alltid lätt när hästen far fram och tillbaka... Vad det beror på när det gäller din vet jag inte eftersom det verkar vara första gången han stressar upp sig när du har honom? Min donna har helt enkelt mycket nerv, det är bara att acceptera. För två år sen när jag tog hem henne var hon knappt ridbar. Är man bara konsekvent och framför allt lugn brukar det ordna sig!
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Hade också en arabkorsning som gjorde såhär varje gång vi var påväg hem. Slutade ofta med att hon började resa sig om jag höll emot för mycket och började även att gå fram och tillbaka på två ben.
en gång var vi påväg ner för ett stup vid en fors, det var sista gången jag koncentrerade mig på att hålla in henne och började med att leda henne runt, runt i en cirkel tills hon lugnat ner sig lite och sedan fortsatte jag ramåt.
självklart vart det många varv innan det var klart, men efter ett tag så slutade hon takta när hon kände det ledande tygeltaget.
Hon var kanske var någon grad värre än din, eftersom detta hände nästan varje gång vi var ut.


jag tror att hon stressade upp sig, och blev ännu mer stressad när hon kände de förhållande tygeltagen. innan det riktigt slutade så reste hon sig såfort jag gjorde förhållande tygeltag på vägen hem.
däremot kanske cirklarna gör din häst ännu mer stressad och försvinner längre bort från din kontakt.
du får testa, se om det fungerar. bäst är ju om du sjäv märker vad som fungerar, med de tips du fått på tråden.
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

Fullblodet jag rider, har av sin natur mycket nerver som gammal galoppör men när hon taktar så är det okej, tar jag i henne mer går hon snabbare.

När han gör sådär gör massa halter (red arab hingst i höstas och han var också sådär, och det var bara JÄVLIGT många halter som funkade.) cirklar, serpentiner, styra in i träd. denne var rädd för vattenpölar så ibland när han blev förpigg så hittade vi ossen redigt fin vattenpöl att lägga lite energi på :D:D

lägger till, om din häst känner att du blev osäker och spänd så brukar kommunicationen försämras, har jag märkt. testa nästa gång att bara slappna av och försök sitta emot med sitsen.
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

lägger till, om din häst känner att du blev osäker och spänd så brukar kommunicationen försämras, har jag märkt. testa nästa gång att bara slappna av och försök sitta emot med sitsen.

Hej
Ja, det är en sak jag har tänkt på, att han blev nog stressad av att han kände att jag var stressad.
Tänkte på Sally Swifts råd i Centrerad Ridning - BREATHE....:crazy:
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

ja precis :) man blir ju ganska irriterad och uppjagad när hästarna taktar och grejjar >< Fullblodet är lika dan fast jag har vant mig, hon går i sin powerwalk :D men så fort hon börjar takta eller trva gör jag en halt.
 
Sv: Vad sysslade min häst med...? (långt)

ja precis :) man blir ju ganska irriterad och uppjagad när hästarna taktar och grejjar >< Fullblodet är lika dan fast jag har vant mig, hon går i sin powerwalk :D men så fort hon börjar takta eller trva gör jag en halt.

powerwalk :rofl: ja han har en sån också. en "ja jag VET att jag inte får trava men jag vill hem FORT"
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Harrysen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 586
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp