Bukefalos 28 år!

Vad tror ni om min kompletteringsträning?

Ozarc

Trådstartare
Då jag har långledigt i sommar (slutar jobba 31:a maj och börjar plugga 20:e september, wohoo!) har jag möjlighet att göra mer kompletterande träning till ridningen nu under en tid. Därför tänkte jag höra vad ni tycker om upplägget.

Just nu håller jag på att bygga upp mig själv och sakta men säkert öka intensiteten i träningen men mot mitten av sommaren och frammåt kommer veckan att se ut som följer:

Bålstabilitet på boll (ca 30 min), 5-6 pass/vecka
Konditions och koordinationskrävande gruppass på gym tex. Zumba (ca 1 h), 1 pass/vecka
Core ball gruppass på gym (ca 1 h), 1 pass/vecka
Löpning (45-70 min inräknat uppvärmning och nedtrappning), 3 pass/vecka
Ridning (tyvärr inte mer än), 2 pass/vecka

Kommer nog att lägga till styrketräning och smidighet (seriös stretching) lite senare.

Det är framför allt två problemområden jag vill förbättra genom detta:
¤ Ridkonditionen, jag vill kunna rida 15 min hårt travarbete i nedsittning och knappt bli flåsig.
¤ Förmågan att kunna sitta still i sadeln. Har sett en ryttare en gång som satt helt blickstilla i sadeln oavsett gångart, helt otroligt! Sådär vill jag också rida, tänkte jag och fick på något sätt för mig att det handlade om bålstabilitet efter att ha läst på lite.

Så; vad tror ni? Finns det något mer jag kan göra, något jag kan ta bort, särskilda övningar som är bra med tanke på ridningen och i synnerhet mina målsättningar?

Tacksam för synpunkter och debatt!:)
 
Sv: Vad tror ni om min kompletteringsträning?

Det låter väldigt ambitiöst! Vad duktig du är!!!! Om jag vore du skulle jag byta ut något av passen mot tex yoga eller annan stretch. Bålstabilitet är väldigt väldigt viktig i ridningen, men ska du sitta bra ska du också vara rörlig i bäcken/höfter, rygg, axlar och då behöver du stretcha mycket. Det är viktigt med kroppskontroll och där är yogan väldigt bra eller Pilates om du gillar den bättre. Det krävs inte jätte jätte mycket syreupptagningsförmåga att trava i 15 min om du har en effektiv sits, med bålstyrka etc och en häst som lyssnar på hjälperna. Lycka tlll! Blir avis på att hinna få in så mycket träning.
 
Sv: Vad tror ni om min kompletteringsträning?

Blir också jätteavis... Att du hinner och orkar!....
Rid för en tränare, som kan hjälpa dig att specialicera dig på just sitsen! :)


/Beundrare.
 
Sv: Vad tror ni om min kompletteringsträning?

Haha!
Tackar, tackar!

Jag är nog rätt nördig; bestämmer jag mig för nåt så blir det så... :angel:
Har en massa projekt i sommar (resor, grönsaksodling, läsa in mig på kurslitteraturen o.s.v.) där detta är ett av dem.

Era synpunkter är noterade! Smidigheten är visserligen något jag skulle behöva jobba mer på i allmänhet (är som ett kylskåp) men har aldrig tänkt att det är något som skulle behövas inom ridningen och därför har jag aldrig brytt mig om det, men kanske får tänka om på den punkten.:idea:

Kan ju uppdatera senare i sommar om det blir någon skillnad, ifall någon är intresserad?:bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 806
Senast: a1agnlju
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 260
Senast: ainasoja
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
21 811
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp