Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

*kl*

Men allvarligt - menar ni verkligen att Pippi är rasistisk litteratur? :crazy:
Och att det är rasism om någon råkar säga ordet "svartskalle"?
Att ordet är olämpligt är det ju inget snack om men att dra det så långt som att påstå att den som sa ordet per automatik är rasist är ju lite långsökt enligt mig.

Sexåringen kom för ett par veckor sedan hem och frågade vad ordet hångla betyder för en kille hade nämligen sagt att en tjej i klassen hånglade med alla killar.
Var den killen sexistisk då?

Jag tycker nog att man bör revidera vad ordet rasist egentligen betyder;
"Rasism är när man anser att en annan ras inte är lika mycket värd som sin egen och att man har rätt att kunna behandla dessa folk som instrument för egen personlig vinning (t.ex. slaveri)."
Jag tror knappast att A.L ansåg det.

Jag tycker att ordet rasist svängs det med lite för snabbt och godtyckligt numera.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag fattar verkligen inte varför så många i tråden försvarar just Astrid Lindgren när det gäller just diskussioner om rasism och liknande! Det är väl vad hennes böcker minst av allt lämpar sig för, medan man däremot kan ha roliga och tämligen okomplicerade läsestunder med de allra flesta av dem om man råkar gilla dem.

Det förstår jag. Därför att Astrid är en oerhört populär författarinna och läses av många som bara vill dela en bit av sitt kulturella arv med sina barn och föra vidare en del av vad de själva fick höra när de var barn. Detta hindrar ju alls inte att de även läser Pricken, kurdisk barnlitteratur eller för den delen en mängd andra böcker med barnen. Ändå får Astrid ta stryk i tråden just på grund av det där med negerkung (som alltså troligtvis inspirerats av tidningshistorien om svensken som det redan länkats till i tråden) trots att det finns en mängd annat att förfasa sig över i dåtidens litteratur - själv har jag kvar en gammal ABC-bok från slutet av 60-talet med N som i neger...

Jag tror att många ser det som att ni vill censurera Astrid helt enkelt och censur av litteratur är en krånglig väg att gå. :) Det var så här på den tiden och jag tror att det farliga är att inte acceptera och samtala om detta och ta lärdom istället för att bara ignorera en stor del av vårt arv som ändå har en hel del trevliga bitar. Försöka glömma tycker jag verkar som Centern som "glömt" sitt rasistiska förflutna och bara "skrivit om" i partiprogrammet eller annat liknande som bara ligger under ytan och gror som i en dålig relation utan att man vädrat ur.

Förövrigt tycker även jag att det är att krångla till det att säga att man inte kan resonera med en femåring. Man behöver ju inte gå in på krångliga formuleringar kring kolonialhistoria och grejer i den åldern men man kan ju faktiskt säga att "neger är ett fult ord och en massa människor blir jätteledsna om du säger det för det är inte ens deras fel att folk kallade dem så men på Pippis tid så tänkte man inte på det". Det är en start och sedan kan du bygga vidare på kolonialhistorien när de blivit äldre. Men hela kolonialkomplexet ska väl för sjutton inte behöva stoppa dig från att läsa Lindgren om du känner att du vill ge barnen en länk till din egen barndom. Min egen dotter har inte varit särskilt intresserad av Astrid faktiskt men hon är ju till hälften från en kolonialmakt redan så hon är väl beyond rescue ;)
Fast med yorkshireanor så kan hon ändå vara lite stolt över William Wilberforce apropå negerkungsdiskussioner och några golliwoggs kommer verkligen inte innanför vår dörr. :eek:
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Knapplån

Det blir nog effekten vid en sådan här debatt, att det alltid cirkuleras just kring Astrid Lindgren och hennes böcker. Det är inte är så konstigt i o f s och inte "fel" - Astrid Lindgren har gett många av oss minnen, men jag upplever att fokuset liksom stoppar just där. Lite det som också hände på programmet Debatt. Det fastnade vid att vara en svart och vit diskussion om rätt och fel - med Lindgren som tungvikten. Antingen älskade eller hatade man ...

Jag funderar på (som är gravid och väntar på första barnet) vad människor istället anser vara just bra barnlitteratur och hur själva urvalet går till. Har man t ex alltid en tanke bakom böcker som man läser högt i, eller ger till sina barn?

Dessutom finns det en aspekt till, som jag tycker är mycket intressant. Just diskussionen kring skrivandet på bekostnad av den konstnärliga andan. En del beskriver ju att det skett en MORAL-VÅG som då skulle stoppa eller försämra skrivarandan hos barnförfattare ...
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Ändå får Astrid ta stryk i tråden just på grund av det där med negerkung (som alltså troligtvis inspirerats av tidningshistorien om svensken som det redan länkats till i tråden) trots att det finns en mängd annat att förfasa sig över i dåtidens litteratur - själv har jag kvar en gammal ABC-bok från slutet av 60-talet med N som i neger...

Jag tror att många ser det som att ni vill censurera Astrid helt enkelt och censur av litteratur är en krånglig väg att gå. :)

Personligen har jag alltså inga som helst problem med Astrid Lindgren, förutom att jag tycker att ordföljden gör dem bedrövligt jobbiga att läsa högt.

Jag tycker att det där med Kurrekurreduttön är rasistiskt, men jag tycker inte att böckerna behöver censureras för det. Censur är väldigt långt från min åsikt att just dessa avsnitt kanske inte är det bästa underlaget i världen för en diskussion om hudfärger och sådant. En promenad i vårt kvarter ger mer, faktiskt! :D

Vad som möjligen stör mig är väl snarare glorifieringen av just denna författare, och att det i så hög grad så ofta är just hennes böcker som kommer på tal apropå barnlitteratur. Det är ett för snävt urval, helt enkelt.

Jag har träffat på lärare i grundskolan som själva säger sig vara specialintresserade av barnböcker, och som sen ändå bara exemplifierar med Pippi och Emil. Jag tolkar inte det som specialintresse, snarare som ointresse.

Självklart kan man resonera med en femåring! Det betyder inte att jag tycker att rasistisk litteratur (som delarna om negerkungen etc faktiskt är) är bästa underlaget för en sådan diskussion. Både verkligheten och Pricken är bättre.

Vi har ett ex av Nordisk Familjebok från 1931 där det står att man ännu inte klargjort om negrer har samma intellektuella kapacitet som vita. Jag tycker inte att det heller är något särskilt bra diskussionsunderlag med en femåring, precis som den där ABC-boken.

Jag förfasar mig inte, jag hyllar bara inte Astrid Lindgren utan ser henne mer som något jag läste för att allmänbildningen verkar kräva det. Så beläst som mina barn är hade det varit väldigt underligt om de inte känt till Lindgren. Och så ville jag hellre att minnena handlade om böckerna än om de gräsliga Hellbomregisserade gamla filmerna.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

*kl*

Men allvarligt - menar ni verkligen att Pippi är rasistisk litteratur? :crazy:
Och att det är rasism om någon råkar säga ordet "svartskalle"?
Att ordet är olämpligt är det ju inget snack om men att dra det så långt som att påstå att den som sa ordet per automatik är rasist är ju lite långsökt enligt mig.

Sexåringen kom för ett par veckor sedan hem och frågade vad ordet hångla betyder för en kille hade nämligen sagt att en tjej i klassen hånglade med alla killar.
Var den killen sexistisk då?

Jag tycker nog att man bör revidera vad ordet rasist egentligen betyder;
"Rasism är när man anser att en annan ras inte är lika mycket värd som sin egen och att man har rätt att kunna behandla dessa folk som instrument för egen personlig vinning (t.ex. slaveri)."
Jag tror knappast att A.L ansåg det.

Jag tycker att ordet rasist svängs det med lite för snabbt och godtyckligt numera.

Håller med i vartenda stavelse

Det är som om folk försöker vrida och vända på så mkt det bara går för att få saker och ting att anta en enorm proposition mot vad det egentligen är.
Det blir stora strutsar av en pytteliten kycklingfjäder.

Jag har aldrig ens reagerat över det med negerkung? Gör det mig till "rasist" lr är det så att det inte finns i mina tankar att analysera en saga. Är det fel av mig då?

Skulle detta med negerkung påverkat barnen så pass ,då skulle ju varenda unge va rasist nu. Men så är dte inte,alltså vet barn skillnad på saga och verklighet. JAg tror inte barnen gör så stor sak av det,lr ens reflekterar ngt vidare på det om inte föräldrarna gör dem uppmärksamma på det.

Sen tycker jag det är bra att hon skildrar olika miljöer från förr. Både det negativa och positiva.
Jag har alltid älskat A.L sagor,och alla barn runt omkring mig oxå,utan att för den sakens skull ta efter det "negativa" i hennes sagor. Lr vem vet,kanske har jag en blivande Tengil i den 6-åriga grannpojken:angel:
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tycker att det där med Kurrekurreduttön är rasistiskt, men jag tycker inte att böckerna behöver censureras för det. Censur är väldigt långt från min åsikt att just dessa avsnitt kanske inte är det bästa underlaget i världen för en diskussion om hudfärger och sådant. En promenad i vårt kvarter ger mer, faktiskt! :D

Vad som möjligen stör mig är väl snarare glorifieringen av just denna författare, och att det i så hög grad så ofta är just hennes böcker som kommer på tal apropå barnlitteratur. Det är ett för snävt urval, helt enkelt.

Självklart kan man resonera med en femåring! Det betyder inte att jag tycker att rasistisk litteratur (som delarna om negerkungen etc faktiskt är) är bästa underlaget för en sådan diskussion. Både verkligheten och Pricken är bättre.

Vi har ett ex av Nordisk Familjebok från 1931 där det står att man ännu inte klargjort om negrer har samma intellektuella kapacitet som vita. Jag tycker inte att det heller är något särskilt bra diskussionsunderlag med en femåring, precis som den där ABC-boken.

Om vi nu ska fortsätta med Kurrekurreduttön så har jag alltid förfasat mig mer över filmen där Pippi går runt med sneda ögon och sjunger "tjing tjong". :o Glorifieringen stör mig också men det är nog mest på grund av det där småländska påbrået. Jag vet vad hon snott ihop av lokala historier...

Nämen jag tror inte att någon av oss tycker att Pippi är bästa litteraturen för att diskutera dessa frågor utan nu handlade det ju om att vi redan läser dessa och då vill vi kunna fortsätta att göra det och ändå kunna förklara att just den biten är mindre lyckad. Självklart finns det en mängd andra böcker att ta till. :)

Gamla uppslagsverk ja - jisses - jag har sparat min farfars från ungefär samma tid och det är otroligt vad man hittar saker där...:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tycker också det är lite trist att debatten hamnar i för-emot AL! *gör ett försök att bredda*

Som förälder kan jag säga att nej, jag har inte alltid en tanke med böckerna jag läser högt. Min treåring har fått böcker från alla möjliga håll och det finns de jag tycker är mer eller mindre bra. Till mindre bra hör de som verkar vara automatöversatta av det dåliga språket att döma. Eller att "stora racerbilen" blir "stora racerbilden" på sina ställen i texten. Men barnet gillar boken så jag lider över språket i tysthet medan jag läser. Änsålänge är han såpass liten att vi inte råkat på någon litteratur där jag känt att oj, detdär är såpass stereotypt/fördomsfullt att vi borde prata igenom det. Sen gillar jag ju böcker som Pappa hämtar eller Kenta och barbiesarna.

Dessutom kommer jag att tänka på Silverkedjans långa tråd för en tid sen, angående Förstagluttarna. Ganska rejält stereotyp litteratur, och jag har för mig att det sas att boken kunde användas som diskussionsmaterial. Jag är skeptisk till att det går att trycka in kritiskt resonerande kring texter i en stor grupp sjuåringar som precis har börjat läsa. Bättre då att börja med mindre fördomsfulla texter.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men av alla Astrid Lindgrenböcker, måste man just läsa Pippi i Söderhavet för sin femåring om man nu inte gillar den? Det är det jag inte riktigt förstår, SÅ viktig är väl inte just den pippiboken att man går miste om det svenska kulturarvet om man inte har läst just den redan i femårsåldern?

Att man inte alltid langar vidare all gammal barnlitteratur (eller all litteratur för den delen) osorterat till nästa generation tycker inte jag är så problematiskt, man gör ju ändå ett urval, för man kan inte läsa allt. Vissa böcker åldras med behag och känns fortfarande lika aktuella, andra gör inte det.

Så gör man ju i alla länder, i Belgien diskuteras väl just nu t ex hur man ska göra med Tintin i Kongo - som var typisk för sin tid, men kanske inte förmedlar en afrikabild som känns särskilt trevlig idag.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag funderar redan nu, trots att mitt barn inte skall till världen förrän om ca 4 veckor, på hur man ska sortera ur i barnlitteraturen. Jag har själv läst en hel del böcker för barn p.g.a. min lärarutbildning - men det är inte helt enkelt.

Vad har man för gränser?
Hur sköts ens personliga urval?
Och hur noggrant skall man välja?
Precis som du nämner så kommer böcker ifrån olika hörn - släktingar och vänner bidrar. Diskuterar man mellan varandra vad man accepterar, eller gör man det inte?

Det har ju som jag nämnde tidigare, pratats om en moral-våg som många anser vara totalt överdriven. Att vi överreagerar på litteratur, framförallt överanalyserar den. Andra poängterar att det är först nu vi faktiskt bryr oss. Förmodligen en svår balansgång ...
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

ja min dotter har förstagluttarna som läsebok och de hoppar över de värsta kapitlen som läxläxa men ungarna läser ju ändå, jag menar Tjocka Berta osv???
Nej jag läser mkt barnlitteratur eftersom jag är lågstadielärare och vill ha bra böcker till eleverna, men jag har också en del diskussionsunderlagsböcker:)
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Att dela in människor i raser är ju i sig en del av en gammal god rasistisk tradtion. Det hoppas jag att någon förklarade för dig?

Äh, hur mesig får man vara. Vi alla här på jorden är djur, djur av olika arter och raser. Skulle det vara rasisktiskt att skillja på olika hästraser då?
Rasism handlar väl ändå hur man behandlar varandra, lr? Hat av en ras mot en annan.
Du kan aldrig säga att en neger och en viting är samma sak, vi är människor, fast med olika egenskaper när det gäller vår hud tex, alltså olika raser.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

*kl*

Men allvarligt - menar ni verkligen att Pippi är rasistisk litteratur? :crazy:
Och att det är rasism om någon råkar säga ordet "svartskalle"?
Att ordet är olämpligt är det ju inget snack om men att dra det så långt som att påstå att den som sa ordet per automatik är rasist är ju lite långsökt enligt mig.

Sexåringen kom för ett par veckor sedan hem och frågade vad ordet hångla betyder för en kille hade nämligen sagt att en tjej i klassen hånglade med alla killar.
Var den killen sexistisk då?

Jag tycker nog att man bör revidera vad ordet rasist egentligen betyder;
"Rasism är när man anser att en annan ras inte är lika mycket värd som sin egen och att man har rätt att kunna behandla dessa folk som instrument för egen personlig vinning (t.ex. slaveri)."
Jag tror knappast att A.L ansåg det.

Jag tycker att ordet rasist svängs det med lite för snabbt och godtyckligt numera.

Jag håller med till fullo. Rasism bygger inte på ett ord utan på hur man behandlar folk. Svartskalle tex är ju bara ett skälsord som tex gubbjävel.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Dottern har oxå Förstagluttarna som läsebok och jämnför man den med Pippi i söderhavet så vinner Pippi allla gånger...
Vi har Ruben som är jude, han kan inte leka för han spelar bara piano, och hans mamma är sångerska så hon jobbar på nätterna... Sen har vi den mörkhyade pojken som fick följa med sin pappa till sverige, pappan lämnar mamman till pojken kvar i deras hemland, pappan gifter sig med en ny fru och misshandlar sin son så han får lov att bo hos sin dagisfröken. Sen har vi Grin-gurra som inte har bordskick och stör lektionerna och hans pappa sitter i fängelse, Tjocka Berta som är enda tjejen som spelar fotboll så hon är som en kille...
Och allt detta uppradat i en läsebok för 7 åringar som ska lära sig att läsa inom den komunala skolan, när jag försökte lirka fram varför boken var så bra, så visade det sig att fröken såg inte innehållet utan att det fanns två böcker med i princip samma innehåll men på olika läsnivåer.

Pippi i söderhavet har inte varit någon favorit hos barnen här hemma, vi har blandat och gett beroende på vad barnen har viljat höra för dagen. Numera läser dottern helst själv, Bamsetidningar i hejdundrande fart och nu även kortare kapitelböcker, det hon har viljat läsa och vilja anser jag är det viktigaste, är "älvböcker" Rubina den röda älvan osv, finns tydligen hur många som helst, och så Sigge böckerna av Linn Hallberg. Bokbussen är guld värt när den kommer en gång i månaden och vi kan förnya läsningen.
Sonen som fyller fem i sommar älskar Halvan böckerna just nu, sen kommer Ta fast Fabian av Jan Lööf lite då och då men under en period i treårs åldern var det bara den som gällde på kvällen.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Rasism bygger inte på ett ord utan på hur man behandlar folk. Svartskalle tex är ju bara ett skälsord som tex gubbjävel.

Jaha, och att kalla någon svartskalle är inte att behandla dem illa då eller?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men av alla Astrid Lindgrenböcker, måste man just läsa Pippi i Söderhavet för sin femåring om man nu inte gillar den? Det är det jag inte riktigt förstår, SÅ viktig är väl inte just den pippiboken att man går miste om det svenska kulturarvet om man inte har läst just den redan i femårsåldern?

Absolut inte - jag gör det inte själv t.ex. men för mig är det mest för att jag inte är något större Pippi-fan överlag utan tycker bättre om de småländska böckerna. Retar mig för mycket på att Annika ska vara så mjäkig, poliserna så korkade osv. och min dotter verkar inte ha saknat läsningen. Jag menade bara att de som nu vill läsa just den borde få göra det trots att den har gammeldags värderingar som inte stämmer med dagens.

Diplomatens frågor om hur man väljer är ju intressanta.

Vad har man för gränser?

Jag har varit ganska tolerant men måste säga att jag inte sett så mycket barnlitteratur med udda åsikter. Det mesta är redan väldigt snuttifierat och tillrättalagt av det som kommit ut sedan min dotter föddes och läser jag äldre saker så pratar vi lite om det som är gammeldags. Det jag tittar mycket på är könsfördelning och hur tjejer presenteras (eller inte!) i böcker. Hon får gärna läsa (läst för sig) allt hon vill men jag brukar kommentera att jag tycker "tjejer kan ju också göra sådär" om det är något killar gör medan tjejer tittar på och liknande. Fast jag har lite av en pojkflicka så hon vet att hon kan göra allt som killar kan och säger mest "ja det är klart" eftersom hon också är starkare än flera av killarna i klassen och hon har snarare få tjejkompisar. Nu när hon kommer upp i puberteten så blir det spännande att se om det händer saker på den här fronten för annars kan det bli en utmaning att hitta böcker om "känslor" som hon kan identifiera sig med eftersom hon inte alls gillar att sitta och skvallra och fnissa och böcker för tjejer tycks tro att det är allt tjejer gör :crazy: När det gäller vad hon läser på engelska så har det blivit en hel del ur Tracy Beaker-serien och de är ju väldigt tjejigt skrivna men de gillar hon för att de beskriver en udda tjej som anses lite uppkäftig och de tillfredsställer nog hennes mer temperamentsfulla engelska sida.

Hur sköts ens personliga urval?
Och hur noggrant skall man välja?


Jag väljer sådant jag tror min dotter tycker om - det blir böcker om fotboll trots att de ofta handlar om pojkar (därav kommentarerna ovan) och jag väljer i andra hand sådant som jag uppskattat själv eller som jag tror kan lära henne något - eftersom jag själv är kulturgeograf så prackar jag på henne kartböcker med texter om olika länder osv. :D Ju äldre hon blir ju mer har hon ju också lånat från skolbiblioteket och då har det blivit allt från fantasy (där jag känner att jag inte har särskilt mycket koll när man väl lämnat Harry Potter-stadiet) till faktaböcker.

Precis som du nämner så kommer böcker ifrån olika hörn - släktingar och vänner bidrar. Diskuterar man mellan varandra vad man accepterar, eller gör man det inte?

Jag har samma grundvärderingar som de i min släkt som ger bort böcker så det här är aldrig något problem för oss. Mamma ger många böcker till dottern men då blir det gärna något hon och jag läste tillsammans när jag var liten och som hon sett på antikvariat. Edith Unnerstads böcker eller Agaton Sax :D Tyvärr läser min dotter inte tillnärmelsevis så mycket som jag gjorde som barn eftersom hon har alldeles för mycket spring i benen. Det ska helst hända saker hela tiden. Eftersom hon är tvåspråkig dessutom så är hon inte så supersnabb läsare på endera språket även om det flyter på fint så ibland har hon inte tålamod.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag håller med till fullo. Rasism bygger inte på ett ord utan på hur man behandlar folk. Svartskalle tex är ju bara ett skälsord som tex gubbjävel.

Eh? Du behandlar väl folk även verbalt???
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Vad har man för gränser?
Hur sköts ens personliga urval?
Och hur noggrant skall man välja?
Precis som du nämner så kommer böcker ifrån olika hörn - släktingar och vänner bidrar. Diskuterar man mellan varandra vad man accepterar, eller gör man det inte?
Jag och min man har inte diskuterat just litteratur på djupet, men vi har grundinställningen att det är bra att våra småkillar får mycket att välja mellan. Det täcker in både aktiviteter, färger på kläder och litteratur. Då tycker jag inte det gör så mycket att vissa av släktingarna bara ger dem blå kläder och böcker om bilar, för de får en massa alternativ från andra håll.

Det har ju som jag nämnde tidigare, pratats om en moral-våg som många anser vara totalt överdriven. Att vi överreagerar på litteratur, framförallt överanalyserar den. Andra poängterar att det är först nu vi faktiskt bryr oss. Förmodligen en svår balansgång ...

Jag och maken talade om det under den månad då store sonen skulle höra Aja baja Alfons Åberg som gonattsaga varenda natt. Det var en passage i stil med "Ibland vill pappa vara ifred och inte vara med Alfons alls. Idag är en sån dag" och bild på piprökande pappa i läsfåtöljen med tidning och ölflaska. En ensamstående förälder som sitter för sig själv och röker och dricker medan barnet leker med verktyg hade ju blivt slaktad och socanmäld idag, typ. Och i Tomtebobarnen som jag älskade som liten så finns det bilder där barnen får smäll på rumpan, det mindes jag inte alls. Treåringen har inte reagerat alls men älskar att titta på bilderna av trollet och alla djuren. Vi får prata om det senare tror jag.

Sen får jag erkänna en stor kunskapslucka i diskussionen här. Jag har aldrig läst hela Pippi- eller Emilböcker, eller sett mer än korta snuttar :o. För jag minns panikkänslorna och den stora orosklumpen jag fick i magen när någon började läsa böckerna eller visa filmen. Barnen betedde sig ju jätteilla! Närsomhelst skulle vuxna bli arga och de skulle råka riktigt illa ut! :crazy::cry: (ja, min familjesituation var rätt dysfunktionell) Jag har däremot läst en massa annan Astrid Lindgren och haft stor behållning av de böckerna. Men Pippi och Emil, de hanterar jag inte.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast det är inte att krångla till, det är vad det handlar om.

Vill man prata rasism och att folk är olika med sina barn så tycker jag att man gör det onödigt svårt för sig genom att välja rasistisk litteratur som utgångspunkt när man pratar med sina småbarn. En klassiker som "Pricken" tycker jag är en lättare ingång i så fall, som är mer på en femårings nivå. Senare, när barnen är äldre, så kan man ta kolonialismen, etnocentrism och synen på den andre, dvs förklaringarna till varför svarta skildras som de gör i Pippi i söderhavet.

fast man behöver väl inte förklara så ingående och med såna begrepp? ;) Det räcker väl att säga något i stil med att "Förut så tyckte man att människor som hade vitt skinn var mycket bättre än de som hade svart. Man gjorde massa hemska saker mot dem och tvingade dem att arbeta åt en. Nu har man förstått att alla människor är lika bra och att ingen är sämre än någon annan."

Säger dock varken bu eller bä till just den boken eftersom det var sjuuukt länge sen jag läste den. Det enda jag vet är att den lämnade mig med en väldigt positiv bild om folket på kurrekurreduttön. Sen att jag avskydde Pippi är en annan femma. Sova med skorna på?? Bete sig som en liten snorunge och gå runt och peta i alla tårtor?? :eek::devil: Vissa grejer tyckte jag var grymt jobbiga haha, men så var jag ganska ordentlig av mig. Sen gör hon ju många fina saker också :).


Överlag älskar jag A.L. och Ronja är en av mina absoluta favoritfilmer som får mig att gråta som en bebis än idag. Man lärde sig väldigt mycket om moral, empati och hur man bör bete sig- men även vara stark och bryta mot normerna när det behövs. Fantastiska böcker som ger förebilder till barn. Och det är faktiskt ett konststycke, att skriva fängslande, roliga, sorgliga och spännande böcker som OCKSÅ är pedagogiska!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Äh, hur mesig får man vara. Vi alla här på jorden är djur, djur av olika arter och raser. Skulle det vara rasisktiskt att skillja på olika hästraser då?
Rasism handlar väl ändå hur man behandlar varandra, lr? Hat av en ras mot en annan.
Du kan aldrig säga att en neger och en viting är samma sak, vi är människor, fast med olika egenskaper när det gäller vår hud tex, alltså olika raser.
Åh herregud vad okunnig du är. Det förvånar mig inte alls att du inte tycker att det är rasistiskt att kalla nån svartskalle, verkligen inte. Ska du lära dina barn (ditt barn?) att man delar upp människor i olika raser och att det är helt okej att säga svartskalle?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast man delar ju faktiskt upp människan i raser? Sen om det är okej att säga det till ett barn är väl en annan femma ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 370
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 093
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
32 028
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 540
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp