Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om de här hovarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chira

Har en häst som jag funderar på att köpa om det blir så att jag måste ta bort mitt sto :cry:.
Hästen i fråga är ett sto som jag hade hem på prov förra året men ej köpte då p.g.a att hennes hovar inte var de vackraste och veterinären kunde inte säga om hon skulle hålla ö.h.t.
Nu är hon till salu igen och jag har aldrig kommit övet henne, det är en så speciell och underbar häst! :love: Tyvärr så är hovarna fortfarande inte bra men de är mycket, mycket bättre. Nuvarande ägaren har gjort ett kanonjobb sett utifrån bilderna. Men jag är ändå osäker. Om jag köper hästen så ska hon användas till lättare träning och tävling men mest hobbyridning.

Så nu vänder jag mig till er! Sprickorna är urgröpta så de ser mycket värre ut än vad det är enligt ägaren. Har inte vart och kollat på hästen så har bara bilderna att utgå ifrån än så länge.
Vad tror ni?
Hade ni köpt en häst med de här hovarna?
Det är inte en svindyr häst och jag skulle självklart se till att hon får bästa möjliga hovvård.
28704869.jpg

28704870.jpg


Om ägaren ser den här tråden så är det absolut inte meningen att hänga ut hästen på något sätt. Utan jag gör det enbart för att jag är väldigt intresserad utav hästen ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Jag ser bilderna och ärligt talat skulle jag inte köpa en häst med så dåliga hovar. Nu är jag inte världens expert på hovproblem, men hoven är ju A och O, utan hov ingen häst. Vad ska du ha hästen till?
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Ja, det gör det. Den hästen hade jag inte köpt, skulle vara intressant att höra
vad t e x Coari tycker.
MVH Kryddan
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Hade aldrig köpt en häst med de hovarna om jag ville tävla ens litegrann. Det där ser ju bedrövligt ut :crazy: Hovarna är ju helt trasiga och har vet sagt så och de inte läkt ihop efter ett år... Nej, då hade jag sett mig om efter en annan häst :)
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Ska ha henne mest till hobbyridning men träna regelbundet skulle jag nog göra och tävla nån gång ibland på kanske lc max lb nivå.

Kan tillägga att det är ett fullblod, så de är ju inte direkt kända för att ha den bästa hovkvalitén

Ett till tillägg. Hon som hade hästen när jag kollade på henne förra året brydde sig inte om hovarna, hade aldrig sett det som ett problem. Sen var hästen svårsåld och det tog några månader innan hon blev såld. Så jag vet inte hur länge hovarna har fått vettig vård.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Jag kan se bilderna.

Jag personligen hade inte köpt en häst med de sprickorna. Vill man också kunna träna och tävla så är det ju tråkigt om hästen bli ståendes perioder pga sprickorna.

Nej sjukdomar/problem kan man alltid få utan att köpa en häst med ngt så uppenbart från början.
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

nej fy, stackars häst med sådana hovar! :cry:
Jag hade en häst en gång på foder för senare köp med hovsprickor likande din hästs, men inte alls i närheten av lika allvarliga. Nu köpte inte jag den hästen, men det berodde på andra saker, men däremot är jag glad för det, för jag fick veta sen att den fick sådana problem av sprickorna att den fått väldigt ont och tagits bort bara några år efter att jag lämnat tilbaks den. Den hästens mamma hade likadana sprickor också så det verkar ha gått i arv.
Så köp inte!
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Så jag vet inte hur länge hovarna har fått vettig vård.

Fast hovsprickor av den där typen är ärftligt och har inget med dålig hovvård att göra. Fast klart att kombinationen av båda är förstås väldigt illa.
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Tycker inte du skall köpa henne. Sådanna sprickor får dom av fel belastning om jag inte mins fel.
Hur är hov vinkeln från sidan?
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Här är en bild ifrån sidan.
28706240.jpg
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Tycker att det ser ut som fångränder på hovarna. Coari var är du?
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Oj går sprickan hela vägen till kronranden? Är det spänningar i hovväggarna kanske?
Ibland vill man något så mycket att man har överseende med både det ena och det andra. Men efter vad du beskrev att du vill ha hästen till, tycker jag du ska välja en häst med bättre chans att hålla. Om hon inte håller för det du vill har du ju köpt "fel häst" hur underbar personlighet du än tycker hon har. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Säger som de andra, för den typen av ridning du eftersträvar så är det nog ingen klok idé att köpa.
Sen kan jag förstå suget att hjälpa, att bara ta hem henne för att få ordning på eländet.
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Ska ha henne mest till hobbyridning men träna regelbundet skulle jag nog göra och tävla nån gång ibland på kanske lc max lb nivå.
Fast även att gå ett LB program kräver ju att hästen är helt fräsch och dessutom ordentligt tränad. Får hon minsta problem med sprickorna så är ju tävling bara att glömma även på den låga nivån så att säga.
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

:eek:
Utifrån dom bilderna skulle jag inte köpa hästen, nej. Skulle vara livrädd att behöva ta bort hästen akut pga det... :crazy:

Men om hästen verkligen är intressant i övrigt, så skulle jag rekommendera att du börjar med att kolla upp allt runt hästen.
Vad får den för mat, vatten (får den i hink, dricker den bra), miljö osv.
Dålig foderstat kan ju mkt väl göra hovkvalitén sämre.

Och så tycker jag du ska prata med din hovslagare vad denne säger.
Så du inte tar hem hästen och h*n inte anser att h*n kan fixa det tillräckligt bra tex..
 
Sv: Vad tycker ni om de här hovarna?

Oj, har ingen erfarenhet av så grava hovproblem.

Men spontant så avråder jag, köp inte. Det ser ut som att du kommer att få problem. Hovvården kommer att bli komplicerad. Kan tänka mig att hästen kommer att vara konvalecent ibland också.

Men ibland vinner hjärtat. OM du nu köper, så se till att priset är starkt reducerat. Till en spottstyver, och med vetskapen att hovvård och ev vet vård kommer att kosta - så ok köp. För hästens skull.

Men med tanke på vad du skrev att du ville använda hästen till, så neej... Det finns många friska, trevliga hästar som väntar på att du ska köpa dom! :)

Norrland
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
893
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 735
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp