Vad tycker ni om för namn på hundar?

Har alltid en lista med lite olika namn för nästa hund 😄 Brukar även vara med om hjälpa min uppfödare att döpa sina valpkullar.

Förslag som jag gillar just nu:
-Malva (då jag redan har en Dahlia, fina blomsternamn)
-Edna
-Emma
-Essa
-Etta
-Elsie/Elsy

Ja jag gillar tydligen namn på E…😁

Har kollegor som har så fina naturnamn på sina hundar (labbar eller spaniels):
Mylla, Mossa, Klippa, Stig, Bäck, Hassel
 
Jag tycker att vissa hundar passar bättre i t ex "tant- och gubbnamn" än andra. Speciellt skäggiga raser, som ser ut som små farbröder. 😍
Såg t ex en bild idag på en dvärgschnauzer som heter Stig-Åke. 😁

Bullterrier tycker jag är en ras där det i princip borde vara krav på att ha människonamn. Jag har t ex träffat två Bosse med helt olika ägare. Mopsar passar också jättebra i tant- och gubbnamn. Där har jag mött bl a Berit och Knut.
 
Jag har temat brittiska bilmärken på mina hundar. När jag skaffade första hunden ville jag ha ett engelskklingande namn på grund av rasen(collie). Jag och mitt ex hade en Rover, alltså bilen. Eftersom Rover är ett klassiskt brittiskt hundnamn, i stil med Fido, passade det extra bra att döpa hunden efter bilen. När jag senare dejtade en engelsman trodde han först att jag skämtade när jag berättade vad Rover hette. :D
När det var dags för hund nummer 2 behövde jag inte leta länge för inspiration - min pappa hade en Bentley...
Det var först med nuvarande hund jag fick kolla lite på den långa listan med brittiska bilmärken innan jag bestämde mig för Healey.
Frågan är om jag är tvungen att döpa nästa hund till Austin...
cooper!
 
Även om det i nuläget inte är aktuellt för mig att döpa en hund till ett människonamn skulle jag absolut kunna tänka mig det om rasen och individen var rätt.
Det är få av de individer, av väldigt olika raser, med människonamn där namnet inte passat bra även om det kanske låtit lite konstigt först. Och förutom redan nämnda bullterriers och mopsar känner jag/har känt: Alfons, Doris, Cissi, Gisela, Gunvald, Hedvig, Ole, Olga, Pentti, Sally, Sture, Åke...
 
Bullterrier tycker jag är en ras där det i princip borde vara krav på att ha människonamn. Jag har t ex träffat två Bosse med helt olika ägare. Mopsar passar också jättebra i tant- och gubbnamn. Där har jag mött bl a Berit och Knut.

När jag var liten var vi hundvakt åt en mops som hette Manasse :D Enormt käck hund men han hade tyvärr ungefär alla problem rasen har :(

Med tanke på ägarna var det inte den bibliske Manasse han var döpt efter :angel:
 
Bullterrier tycker jag är en ras där det i princip borde vara krav på att ha människonamn. Jag har t ex träffat två Bosse med helt olika ägare. Mopsar passar också jättebra i tant- och gubbnamn. Där har jag mött bl a Berit och Knut.
Jag vet en mops som heter Curt-Åke, kom jag på nu. 😁😍
Och igår dök det upp en grinig mops i en fb-grupp där matte berättade att Kjelle minsann är "universums hundpolischef". Kjell-Eddie var fullständiga namnet. 🥰
 
Bullterrier tycker jag är en ras där det i princip borde vara krav på att ha människonamn. Jag har t ex träffat två Bosse med helt olika ägare. Mopsar passar också jättebra i tant- och gubbnamn. Där har jag mött bl a Berit och Knut.

Ja! Jag känner en mops-blandning som heter Bodil.
 
Jag tycker ju tydligen om namn som andra inte är så förtjusta i. Träffade för många många år sedan en chihuahua vid namn Rambo, älskade det namnet.
Var hundvakt åt en kinesisk nakenhund för också en massa år sedan som hette Lucifer och tyckte om det namnet med en gång. Sedan har ju lucifer två betydelser men tror fler tänker på det som djävulens namn än att det även betyder ljusbringaren.
 
Jag tycker ju tydligen om namn som andra inte är så förtjusta i. Träffade för många många år sedan en chihuahua vid namn Rambo, älskade det namnet.
Var hundvakt åt en kinesisk nakenhund för också en massa år sedan som hette Lucifer och tyckte om det namnet med en gång. Sedan har ju lucifer två betydelser men tror fler tänker på det som djävulens namn än att det även betyder ljusbringaren.

Jag har lart mig att Lucifer betyder "morning star", med andra ord planeten venus.
 
Jag tycker ju tydligen om namn som andra inte är så förtjusta i. Träffade för många många år sedan en chihuahua vid namn Rambo, älskade det namnet.
Var hundvakt åt en kinesisk nakenhund för också en massa år sedan som hette Lucifer och tyckte om det namnet med en gång. Sedan har ju lucifer två betydelser men tror fler tänker på det som djävulens namn än att det även betyder ljusbringaren.
Jag gillar också sådant. :D Vi hade två chinese crested i weightpullgruppen på vår BHK, och när det var kallt ute kom de i varsin svart overall med dödskallar på. :love:
 
Fast djuren får man ju glatt döpa till både Lucifer och Belsebub med mera om man vill, tack och lov! Jag gillar det, och det är väl ett jättepoppis kattnamn sedan Askungen? :)

Jag tycker att Satan skulle kunna vara ett utmärktbnamn till rätt individ också(om vi talar om djur). Det är ju inte konstigare än att döpa en hund till Devil.

Men det fiins gränser även för vad jag skulle kalla ett djur.

1690664442534.png
 

Liknande trådar

Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 422
Senast: rutans
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 895
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 401
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
Svar
0
· Visningar
521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp