Vad tycks?

froggy

Trådstartare
Skulle behöva lite åsikter ang. foderstat.

Har ett analyserat hö med dessa värden:

Ts - 84%
Smältbart råprotein - 37 g/kg foder
Energi - 7.9 MJ
Kalcium - 1.8
Fosfor - 1.5
Mg - 0.9
Kalium - 10.4

Har ett halvblods sto på 6 år. Lite ädlare typ, ca 450kg. Mycket pigg och vaken individ. Kan bli lite "för" pigg. Motioneras i princip varje dag, dock rids hon inte varje dag. Varierar mellan tömkörning, löshoppning, dressyr, hoppning, promenader osv. På hennes vilodag så får hon en skritt promenad. Måste hållas "igång" varje dag för att hon inte ska få överskottsenergi.

Jag har fått förslag om att ge henne: 9kg hö, 0.15 kg betfor, 0.3 kg havre, 3dl soja, 1,5 dl mineraler. Vad tycks? Verkar detta rimligt? Jag vet inte hur hon kommer att reagera på havren eftersom att hon inte får någon nu.

Vad brukar ni ge er hästar som är lite "överpigga"? Inte heta utan bara väldigt på tårna.

I stallet där jag står ingår havre, kornkross, betfor, mineral och hö. Så det vore smidigast att använda dessa. Dock kan jag såklart köpa in andra tillskott om det skulle behövas.
 
Sv: Vad tycks?

Hej!

Jag har en typ likadan, 450 kg arab mycket på tårna!

Hon får 9 kg havre, 100 gr betfor och mineral som passar vårt hö. Då är min tjej beräknad på 1 timmes motion 5 dagar/vecka (hon är 5 år så jag får helt enkelt hålla i mej dagarna efter vila), med ca 10-15 min galopp (kommer inte ihåg exakt.

Nu har vi ett hö med mycket protein i, ditt hö har klart mindre protein (du vill ha en kvot på 6 mellan smb och mj och ditt hö låg på 4.6. Jag hade gett lusern, och kanske soja, eller försökt hitta något annat färdigfoder med mycket protein i. Nu har jag förstås inte räknat alls på vad din häst kan tänkas ha för näringsbehov- eftersom jag inte vet hur mycket "motion" är och i vilka kvantiteter.

Om din häst kommer upp i sitt näringsbehov med bara hö skulle jag bara ge det, men det är kanske svårt med proteinet?

/ Lavinia, vars häst blir ännu värre på havre, så jag är så glad att hon inte behöver sånt.
 
Sv: Vad tycks?

Skulle behöva lite åsikter ang. foderstat.

Har ett analyserat hö med dessa värden:

Ts - 84%
Smältbart råprotein - 37 g/kg foder
Energi - 7.9 MJ
Kalcium - 1.8
Fosfor - 1.5
Mg - 0.9
Kalium - 10.4

Har ett halvblods sto på 6 år. Lite ädlare typ, ca 450kg. Mycket pigg och vaken individ. Kan bli lite "för" pigg. Motioneras i princip varje dag, dock rids hon inte varje dag. Varierar mellan tömkörning, löshoppning, dressyr, hoppning, promenader osv. På hennes vilodag så får hon en skritt promenad. Måste hållas "igång" varje dag för att hon inte ska få överskottsenergi.

Jag har fått förslag om att ge henne: 9kg hö, 0.15 kg betfor, 0.3 kg havre, 3dl soja, 1,5 dl mineraler. Vad tycks? Verkar detta rimligt? Jag vet inte hur hon kommer att reagera på havren eftersom att hon inte får någon nu.

Vad brukar ni ge er hästar som är lite "överpigga"? Inte heta utan bara väldigt på tårna.

I stallet där jag står ingår havre, kornkross, betfor, mineral och hö. Så det vore smidigast att använda dessa. Dock kan jag såklart köpa in andra tillskott om det skulle behövas.
Ja, extra energi kanske hästen inte behöver då. Jag tänkte om du skulle byta ut havren (även om det inte är mycket) mot vetekli istället. Det har mycket högre kvot. Inte omöjligt att du eventuellt kunde ge mindre soja då?? Vetekli har mycket fosfor i sig, men å andra sidan är betfor rikt på Ca istället, så de brukar kunna passa bra att kombinera med varandra. Annars (utan att ha räknat särskilt på det) så verkar det vara en helt okej foderstat med fokus på grovfodret.
 
Sv: Vad tycks?

Nu har jag inhandlat sojamjöl. Jag har massor med frågor!!

Just nu får hon 9,5 kg hö, 0.15 kg betfor o 1 dl mineraler o en massa morötter.

I vilken ände ska jag börja? Ska jag börja med att ge 0.1 kg havre per måltid och sen efter någon vecka vänja in sojan? Eller kan man bara ge både havre och soja samtidigt? Borde sojan blötläggas, typ tillsammans med betforn eller är det bättre att den blandas i precis innan måltiden? Hur mycket ska jag börja med att ge? Tänkte typ 1 matsked per dag eller ska jag ge 1 matsked per mål (alltså 3 matskedar per dag)??? Hur skulle ni göra?

I slut ändan borde det se ut såhär:

morgon: 2,5 kg hö , 0.1 kg havre, 0.05 kg betfor, 1dl soja
lunch: 2 kg hö
em: 2 kg hö, 0.1 kg havre, 0.05 kg betfor, 1dl soja
kväll: 3 kg hö, 0.1 kg havre, 0.05kg betfor, 1 dl soja, 1.5 dl mineraler

-Vill bara inflika att med "motion" menar jag att hästen rids tex 2-3 dressyrpass på ca 45 min, 2 gg uteridning (alla gångarter, klättring osv), 1 gg hoppning, 1 gg skritta ute/promenad. Detta varierar dock. Ibland ersätts dressyrpassen med tömkörning ute eller inne. Ibland löshoppas det eller arbetar med mentalträning från marken (ex. kliva över pressenning osv). Hon rids ganska normalt tycker jag.
 
Sv: Vad tycks?

Har ytterligare fler frågor.

Någon i stallet idag påstod att jag borde ge lusern istället för soja. Vad är skillnaden? Jag vet att lusern räknas som grovfoder osv. men näringsmässigt vad är skillnaden? O vilket passar bäst till en pigg häst med protein "fattigt" hö?

Varför ger man linfrö kaka till hästar? Och när ska man ge jäst?

haha många frågor...jag vet...men jag är nyfiken på allt! :bump:
 
Sv: Vad tycks?

Hej!

Jag har en typ likadan, 450 kg arab mycket på tårna!

Hon får 9 kg havre, 100 gr betfor och mineral som passar vårt hö. Då är min tjej beräknad på 1 timmes motion 5 dagar/vecka (hon är 5 år så jag får helt enkelt hålla i mej dagarna efter vila), med ca 10-15 min galopp (kommer inte ihåg exakt.

Nu har vi ett hö med mycket protein i, ditt hö har klart mindre protein (du vill ha en kvot på 6 mellan smb och mj och ditt hö låg på 4.6. Jag hade gett lusern, och kanske soja, eller försökt hitta något annat färdigfoder med mycket protein i. Nu har jag förstås inte räknat alls på vad din häst kan tänkas ha för näringsbehov- eftersom jag inte vet hur mycket "motion" är och i vilka kvantiteter.

Om din häst kommer upp i sitt näringsbehov med bara hö skulle jag bara ge det, men det är kanske svårt med proteinet?

/ Lavinia, vars häst blir ännu värre på havre, så jag är så glad att hon inte behöver sånt.

9kg havre:p Ska nog va hö va:D
 
Sv: Vad tycks?

Har ytterligare fler frågor.

Någon i stallet idag påstod att jag borde ge lusern istället för soja. Vad är skillnaden? Jag vet att lusern räknas som grovfoder osv. men näringsmässigt vad är skillnaden? O vilket passar bäst till en pigg häst med protein "fattigt" hö?

Varför ger man linfrö kaka till hästar? Och när ska man ge jäst?

haha många frågor...jag vet...men jag är nyfiken på allt! :bump:

Fördelen med lusernen är ju att det klassas som grovfoder, men nackdelen för din del är att det har mer energi än vad sojan har. Så jag hade nog fortsatt köra med soja som du tänkt dig.

Linfrökaka används både som proteinfodermedel och det finns många som ger det för att det är bra för magen och ska även ge blankare päls.

Foderjästen ger man vanligtvis för att stabilisera mag o tarm, men det är effeltivare att ge helt vanlig jäst (sådan som du själv använder för att baka med) och billigare. Kom på att en del ger även vid pälsfällning för att underlätta det för hästen.

/Camilla
 
Sv: Vad tycks?

Oki. Super då är jag alltså på rätt spår.

Tack för svaren! Kanske har någon lust att besvara resten av frågorna...ang. hur mycket jag ska börja att ge av sojan.

1 matsked per dag eller 1 matsked per mål (3 mål) ?? :crazy:
 
Sv: Vad tycks?

Du ger så pass lite soja att du nog egentligen hade kunnat börja med hela ransonen direkt, men kör halva i 1 vecka först ungefär för att vara på den säkra sidan...
Så helt enkelt halva totalransonen fördelat på dom tre målen, borde bli alldeles utmärkt.

/Camilla
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 596
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 153
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp