Vägrar att gå på vänster sida på broar.

B

Bee Sweet´s

Leia har fått för sig att hon bara kan gå på högra sidan när vi går över en bro... När hon var valp ville hon inte gå alls och sen när hon väl gick så går det bara om det är på "rätt" sida.. Annars blir det tvärstopp och en hund som "åker mage"... Jag har struntat i att gå på vänster sida och det är kanske dumt. Vi bor precis vid en å med två broar så det blir ju rätt ofta att vi går över...

Någon som har samma problem eller någon teori om varför hon gör såhär??
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Jag skulle "tvinga" henne att gå över bron på vänster sida. Om det inte har hänt något eller hon upplevt det som obehag när hon som valp gick på vänstesidan.
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Är det en bilväg eller ej där? Annars kanske hon har blivit skrämd av en bil om hon haft den på sin sida, eller så kanske hon är rädd för vattnet (obs, jag bara sitter och tänker högt :crazy: ).
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Jag kan inte minnas om det har hänt nått riktigt obehagligt som liten... Mer än att hon tyckte att hela situationen var jobbig och det blev tvärnit så fort vi kom i närheten av bron.. kanske hon kompromisar, gör det för min skull och då sträcker sig till att endast höger sida är ok... (lite långsökt kanske... lr?)

Hon älskar vatten, är hon lös vid vatten så får man knappt med henne därifrån.. finns inga bilar i närheten där heller...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

har oxå försökt att tvinga, men det blir verkligen åka mage stuket på det hela, och att locka verkar inte heller funka... skumt tycker jag ivf...
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Vissa hundar kan tycka att det blir alltför kravfullt att gå på vänster sida om de samtidigt tycker att miljön är jobbig. På vänster sida vet de att de ska ha full koll på matte, men när de tycker att det är läskigt runt omkring känns det bättre att gå på den sida där de kan ha full koll på det otäcka.
Om du förstår vad jag menar? Det blev kanske lite svamligt...
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Jag förstår hur du menar, men jag ber henne inte att gå på en speciell sida av mig... det blir oftast att dom går framför mig... Det räcker med att jag närmar mig bron på vänster sida för att det ska ta tvärstopp, har försökt att lura henne... Men icke!
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Är det alltså mot staketet/räcket hon inte vill gå? Blir det för trångt kanske?
Ibland kan dom verkligen få för sig saker som vi inte begriper...
 
Sv: Vägrar att gå på vänster sida på broar.

Så fort man närmar sig mitten på bron så vill hon inte, hon håller sig lixom på en tredjedel av brons högra sida, hon går glatt där.. Så det är inte mot räcket hon inte vill gå utan lite mer än halva bron på vänstra sidan... Förstår du hur jag menar?? lite svårt att förklara..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
724
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 966
Senast: ako
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 689
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp