VÄLDIGT försenade flyg - ersättning?

Otherside

Trådstartare
Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra tid. Flyget från Cincinatti var 4 timmar försenat pga tekniskt fel. De satt i planet utan luftkonditionering och nästan fick panik av värmen. Sen blev nästa flyg försenat, så hon missade flyget från Toronto till Köpenhamn.

Men - INGEN från United fanns på plats i Toronto. Stendött. Hon fick ringa (!) flygbolaget, som sa åt henne att gå till front desk på flygplatsen. De fattade nada och sa åt henne att fixa hotell själv. Hon ringde hotell som sa åt henne att de hade 6 rum kvar, men hon fick inte boka utan måste komma direkt. Tåg/flygplatsshuttle till hotellet ... som vägrar ta emot Walk Ins. Hon måste boka via telefon ... och då är samtliga rum slut. INGA rum finns på de 8 hotell i närheten av flygplatsen, inget nån annanstans heller.

Nu har flygplatsshuttlen stängt så hon blir instängd i terminalen. Får sova på kallt stengolv. Inga vouchers, ingen mat, nada.

Nästa morgon får hon en ny flight. Tillbaka till USA, till Washington. Och sen vidare till Köpenhamn. Men nu är även DENNA flight med United flera timmar försenad så hon missar ännu en flight till Köpenhamn. Och fortfarande NOLL hjälp från United, som typ struntar i henne.

Vad kan man tänka sig i ersättning? Har nån här erfarenhet? Givetvis ska vi begära ersättning från United, men hur mycket? Hon missar jobb, djur som ska tas om hand, osv osv och hon har UVI och mår piss och har inte kunnat sova på det hårda kalla stengolvet. Fått köpa mat för egna pengar.

Ok, lyxproblem MEN ändå nåt hon betalat en massa pengar för - och borde få ersättning för. Av ett stenrikt flygbolag. Som det ser ut nu är hon MINST 2 dygn försenad.

Nån här som sökt ersättning? Brukar de krångla?
 
Man far bara ersattning om flighter ar forsenade pa grund av nagot som flygbolaget kan atgarda ... Vilket innebar att det ar nast intill omojligt att fa nagon ersattning alls da aven safety ingar i det.
Men de har ju inte hjälpt henne alls? Hon borde fått hotellvouchers, matvouchers! På deras hemsida står att hon kan få 4x biljettpriset i ersättning om flyget är mer än ett dygn försenat. Som det är nu bryr de sig inte alls.
 
Har ar det mer som om bussen ar valdigt forsenad och man missar den. Lika sa pa flygplatserna, det ar inte alltid latt att fa tag pa representanter for flygbolaget om man inte ar pa bolagets "hub" dar de alltid har representanter.
Jag har alltid fatt vouchers for allt mojligt i Europa, men aldrig hort talas om det fran Amerikanska airlines.
 
Nu är hennes nästa flyg ytterligare 3 timmar framskjutet så hon missar definitivt flyget hem till Köpenhamn. Hon kan inte sova en natt till på stengolv.

Hon behover fa tag pa en representant for flygbolaget och (vanligt!) forklara laget. Det GAR ... ibland ... men mina avkommor sov pa stolar och bord nar de inte kom vidare, delvis for att de var unga och ingen tog dem pa allvar. Numera som vuxna fixar de situationen sjalva.

Sa har sager United om nar man ar "eligible for compensation"
"Note: You're only eligible for compensation if the delay was caused by factors within the airline's control. You won't get compensation if the flight was delayed for reasons related to safety, bad weather, political instability, security, or mechanical issues."
 
Hon behover fa tag pa en representant for flygbolaget och (vanligt!) forklara laget. Det GAR ... ibland ... men mina avkommor sov pa stolar och bord nar de inte kom vidare.

Sa har sager United om nar man ar "eligible for compensation"
"Note: You're only eligible for compensation if the delay was caused by factors within the airline's control. You won't get compensation if the flight was delayed for reasons related to safety, bad weather, political instability, security, or mechanical issues."
Vilket typ innefattar allt?! Men nog borde hon få vouchers till hotell och mat??
 
Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra tid. Flyget från Cincinatti var 4 timmar försenat pga tekniskt fel. De satt i planet utan luftkonditionering och nästan fick panik av värmen. Sen blev nästa flyg försenat, så hon missade flyget från Toronto till Köpenhamn.

Men - INGEN från United fanns på plats i Toronto. Stendött. Hon fick ringa (!) flygbolaget, som sa åt henne att gå till front desk på flygplatsen. De fattade nada och sa åt henne att fixa hotell själv. Hon ringde hotell som sa åt henne att de hade 6 rum kvar, men hon fick inte boka utan måste komma direkt. Tåg/flygplatsshuttle till hotellet ... som vägrar ta emot Walk Ins. Hon måste boka via telefon ... och då är samtliga rum slut. INGA rum finns på de 8 hotell i närheten av flygplatsen, inget nån annanstans heller.

Nu har flygplatsshuttlen stängt så hon blir instängd i terminalen. Får sova på kallt stengolv. Inga vouchers, ingen mat, nada.

Nästa morgon får hon en ny flight. Tillbaka till USA, till Washington. Och sen vidare till Köpenhamn. Men nu är även DENNA flight med United flera timmar försenad så hon missar ännu en flight till Köpenhamn. Och fortfarande NOLL hjälp från United, som typ struntar i henne.

Vad kan man tänka sig i ersättning? Har nån här erfarenhet? Givetvis ska vi begära ersättning från United, men hur mycket? Hon missar jobb, djur som ska tas om hand, osv osv och hon har UVI och mår piss och har inte kunnat sova på det hårda kalla stengolvet. Fått köpa mat för egna pengar.

Ok, lyxproblem MEN ändå nåt hon betalat en massa pengar för - och borde få ersättning för. Av ett stenrikt flygbolag. Som det ser ut nu är hon MINST 2 dygn försenad.

Nån här som sökt ersättning? Brukar de krångla?
Jag kanske har haft tur men jag har blivit väldigt föresenad två gånger med flyg - har både fått mat och jättemycket pengar tillbaka (täckte en hel resa Tor london för mig och min man minns jag..)
 
Jag kanske har haft tur men jag har blivit väldigt föresenad två gånger med flyg - har både fått mat och jättemycket pengar tillbaka (täckte en hel resa Tor london för mig och min man minns jag..)

Jag har ocksa fatt bade mat, hotell, och pengar ... fran Europeiska bolag. Jag har dock, vid narmare eftertanke, fatt hotel rum fran ett Amerikanskt bolag. Jag tror det var Delta, men det ar inte vanligt att fa hjalp fran flygbolagen har.
 
Det är bra att komma ihåg att det är olika lagstiftning i olika länder om den här saken. I EU finns det ett mycket starkare konsumentskydd än i USA.

"
My flight is delayed - am I entitled to money or other compensation from the airline?

  • No. There are no federal laws requiring airlines to provide passengers with money or other compensation when their flights are delayed. Each airline has its own policies about what it will do for delayed passengers. If your flight is experiencing a long delay, ask airline staff if they will pay for meals or a hotel room. While some airlines offer these amenities to passengers, others do not provide any amenities to stranded passengers."
Detta gäller i USA.
 
Finns det nån möjlighet för henne att ta tåget till NY för att det ska finnas fler möjligheter att ta sig till Europa/Norden?

Det är enklare att ta sig till Sverige/Danmark från NY jämfört med Washington. (Sas, Icelandair, Finnair osv flyger NY-norden, men från olika flygplatser så man får kolla det)

Tåg från Washington till New York tar väl kring 3h vill jag minnas.
 
Jag har ocksa fatt bade mat, hotell, och pengar ... fran Europeiska bolag. Jag har dock, vid narmare eftertanke, fatt hotel rum fran ett Amerikanskt bolag. Jag tror det var Delta, men det ar inte vanligt att fa hjalp fran flygbolagen har.
Den gången jag fick mest pengar var amerikanskt bolag - kan dock varit delta, minns inte 100…
 
Finns det nån möjlighet för henne att ta tåget till NY för att det ska finnas fler möjligheter att ta sig till Europa/Norden?

Det är enklare att ta sig till Sverige/Danmark från NY jämfört med Washington. (Sas, Icelandair, Finnair osv flyger NY-norden, men från olika flygplatser så man får kolla det)

Tåg från Washington till New York tar väl kring 3h vill jag minnas.
Det brukar finnas gott om flyg från Washington (förutsatt att det är DC vi pratar om alltså) till Köpenhamn också, bland annat med Icelandair, så enligt mig är det onödigt jobb att hon dessutom ska ta sig till NY.
 
TS: Amerikanska flygbolag är tyvärr hemska när det gäller sådant här. Hade det varit ett europeiskt bolag hade hon nog haft lite större chans, men inte som det är nu. United är dessutom lite extra dåliga, enligt min erfarenhet.

Har ni/hon någon reseförsäkring? Det är väl möjligtvis det som skulle kunna hjälpa i så fall.

Stackars dottern, vilken maximal otur! Nu är min kusin, som bor nära Dulles, dessvärre i Texas just denna vecka men annars hade jag kunnat kolla med henne om din dotter kunde få vila upp sig lite i hennes gästrum och ta nya tag imorgon. Hoppas att det löser sig snart!
 
Jag har också sovit på flygplats mer än en gång, sist missade jag planet och fick först sova på flygplatsen i USA och sen landade planet i Europa så sent (i London) så då fick jag sova där också.
En gång fick jag en voucher till att sova på hotell, men när planet skulle gå 6h senare så insåg jag att jag skulle får mer sömn om jag stannade kvar på flygplatsen.
Kolla reseförsäkringar är väl enda tipset.
 
Igår kväll kom hon sig äntligen iväg från Toronto ... men sattes på ett flyg till Washington DC istället. Flyget dit var försenat (...) så hon missade, igen, nästa flyg till Köpenhamn. Fick faktiskt hotellrum och en food voucher ... men hotellshutteltaxin tog henne till fel hotell, med samma namn, så hon fick betala rummet själv. Var helt slut, det var sent, ingen mat. Nu flyger hon vidare i afton, klockan 17 amerikansk tid ... till Munchen! Får sitta där många timmar innan hon får flyga vidare till Köpenhamn, där hon landar 3 på natten då inga tåg går. Var resväskan finns vete sjutton. Men de brukar ju dyka upp.

Igen - lyxproblem MEN så jädra jobbigt. Man tycker de kunde hittat en tidigare flight, och gärna satt henne i business class (finns alltid tomma stolar där) men nä.

Bara hon kommer sig hem imorgon är jag tacksam. :heart Sen ska vi leta ersättning av nåt slag.
 
Liten uppdatering: United Airlines svarade till slut, och hon får $235 men bara att användas till nästa flight med flygbolaget....... Snålt tycker jag, med tanke på att resan tog 4 dagar istället för en natt, hon skickades land och rike kring (bl.a. via Kanada, där hon fick betala visum (!!) ), fick betala hotellrum, rejäla telefonräkningar (United gick BARA att kontakta via telefon, ingen personal fanns på plats), mat etc själv. Missade två jobbintervjuer hemma och väskan hade de skickat till London (den kom fram sen). Hon fick sova på golvet en natt och nästa natt körde hotellshutteln henne till fel hotell så vouchern gällde inte för varesej mat eller rum - och då var det för sent på natten för att byta.

Hade jag varit United Airlines hade jag gett henne en rejäl ersättning i reda pengar, och/eller en 1:aklassbiljett till USA. Då hade deras status höjts rejält.

Hemförsäkringen gäller inte då hon var borta mer än 45 dagar.

Oavsett så har vi lärt oss en hel del. Man ska gardera sig! ;)
 
Liten uppdatering: United Airlines svarade till slut, och hon får $235 men bara att användas till nästa flight med flygbolaget....... Snålt tycker jag, med tanke på att resan tog 4 dagar istället för en natt, hon skickades land och rike kring (bl.a. via Kanada, där hon fick betala visum (!!) ), fick betala hotellrum, rejäla telefonräkningar (United gick BARA att kontakta via telefon, ingen personal fanns på plats), mat etc själv. Missade två jobbintervjuer hemma och väskan hade de skickat till London (den kom fram sen). Hon fick sova på golvet en natt och nästa natt körde hotellshutteln henne till fel hotell så vouchern gällde inte för varesej mat eller rum - och då var det för sent på natten för att byta.

Hade jag varit United Airlines hade jag gett henne en rejäl ersättning i reda pengar, och/eller en 1:aklassbiljett till USA. Då hade deras status höjts rejält.

Hemförsäkringen gäller inte då hon var borta mer än 45 dagar.

Oavsett så har vi lärt oss en hel del. Man ska gardera sig! ;)
Betalar man resan med (kredit-)kort brukar det ofta ingå reseförsäkring där, kollat på det?
 

Liknande trådar

R
Äldre I fredags flög jag och hade otur. Pga storm i staden vi skulle till blev vi skickade till en annan flygplats i landet. Vi skulle ha...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp