Välja hingst...

Sv: Välja hingst...

Jag funderar på att betäcka mitt halvblodssto med Warsteiner nästa år och undrar lite över vad ni menar med att man inte bör ha Weltmeyer så nära i stamtavlan. Det är ju Warsteiners pappa? Och vad anser ni om Warsteriner och hans avkommor egentligen? Bra eller dålig avelshingst?

Jag hade inte vågat lägga Warsteiner på ett sto som inte har en stam som handlar om mycket bra temperament. Jag har hört mycket om Warsteiner, och en del av det handlar om att det är en hel del humör i avkommorna.. På pappret tycker jag annars att stammen ser trevlig ut och jag tycker han är riktigt snygg. Jag tror att han är en hyfsat bra hingst på rätt sto, jag hade nog gärna haft ett avelssto med honom som far, så hellre som morfarshingst än far.
/U
 
Sv: Välja hingst...

Så en liten konkludering av dessa två hingstarna är kanske att oansett stoets temperament välja en hingst som kommer ur ganska beskedliga linjer. Jag kan tänka mig att Florestan-blod skulle passa bra att ha ganska nära.
Wladimir kanske eller Falsterbo är nog de första jag kom att tänka på.. men det finns ju hur många som helst att välja mellan ;). Jag hade som sagt fokuserat på att temperamentet skall vara någerlunda vettigt..

/U

Nu snor jag kanske tråden lite, men kan inte låta bli... :angel: Sitter nämligen själv med ett Warsteiner-sto som är en typisk Warsteiner-avkomma vad jag förstått, dvs snygg, rör sig bra, hoppar bra men har en del temperament/nerv. Ska betäcka nästa vår och just Wladimir och Falsterbo är två av mina toppkandidater!
 
Sv: Välja hingst...

Med tanke på stoets stam så får du nog bäst resultat med en dressyrinriktad hingst eller multitalang. Pappan Warsteiner har gett en hel del inte helt okomplicerade hästar om säger som så. Därför bör du välja en hingst som själv har och ger hög ridbarhet och trevligt temperament.

Jag håller med Masses kloka imlägg:)

Pappan Warsteiner är inte så jätte populär bland svenska dressyr ryttare pga temperamentet/ridbarheten som han lämnat till många avkommor:crazy:

Hans BLUP Index for hoppning är Dåligt!!! se. Blup.se

Han är ju avlad på dressyr, så jag hade helt klart valt en dressyr inriktad hingst med god ridbarhet och ett gott temperament, gärna en gammal och beprövad sådan.

Warsteiner själv hoppar..., men inte mer... Han har lämnat Svårklasshästen Chawa, men hoppgenerna kommer ifrån Chawas möderne...
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hingst...

Warsteiner själv hoppar..., men inte mer... Han har lämnat Svårklasshästen Chawa, men hoppgenerna kommer ifrån Chawas möderne...
Håller med om att stoet borde betäckas med en dressyrhingst (dvs inte med Nobel). Vill bara påpeka att Warsteiners mamma själv är placerad 140 hoppning, så liiite hoppgener finns det nog också ;) Elfenspuk tävlades 140 hoppning och hade höjdhoppningsrekord i Danmark (enligt en gammal källa i Danmark). Men som sagt, stammen är ändå mest dressyrinriktad.
 
Sv: Välja hingst...

Håller med om att stoet borde betäckas med en dressyrhingst (dvs inte med Nobel). Vill bara påpeka att Warsteiners mamma själv är placerad 140 hoppning, så liiite hoppgener finns det nog också ;) Elfenspuk tävlades 140 hoppning och hade höjdhoppningsrekord i Danmark (enligt en gammal källa i Danmark). Men som sagt, stammen är ändå mest dressyrinriktad.

Och om man nu ska tillägga något om Warsteiner och hoppkapacitet har en av landets bättre bedömare i löshoppning sagt att Warsteiner ofta lämnar avkommor som hoppar med god teknik, men som kan behöva lite stöd av sin ryttare.
 
Sv: Välja hingst...

Och om man nu ska tillägga något om Warsteiner och hoppkapacitet har en av landets bättre bedömare i löshoppning sagt att Warsteiner ofta lämnar avkommor som hoppar med god teknik, men som kan behöva lite stöd av sin ryttare.

Kapacitet har ingenting med hästens hoppteknik att göra;)

Men för att förtydliga lite så har Warsteinet ett BLUP på 88 i Hoppning vilket är klart under medel!!!

Så vill man ha en häst som kan hoppa bör man välja en annan hingst...
 
Sv: Välja hingst...

nu kan ju jag inte så mkt om avel och sånt, men baltimore är jättefin =)
 
Sv: Välja hingst...

Hade jag ett eget ställe så hade jag försökt köpa flera stycken! :D:D (Om du minns min Robin Z avkommor tråd ;))
 
Sv: Välja hingst...

Nej, den minns jag inte...:o

Men du är så välkommen att komma tillbaka när du har eget ställe:)
 
Sv: Välja hingst...

Ja det hade ju vart toppen! Lite krångligt med flera avelston när man bara hyr in sig :)

Ja tråden handlade om att jag ville att min nästa häst skulle vara ett avelsto och vara efter Robin Z + Irco Marco el Cardento el Cortez osv osv osv... :)

O där kommer du o läskas med att du har ett sådant sto ;););)
 
Sv: Välja hingst...

Kapacitet har ingenting med hästens hoppteknik att göra;)

Men för att förtydliga lite så har Warsteinet ett BLUP på 88 i Hoppning vilket är klart under medel!!!

Så vill man ha en häst som kan hoppa bör man välja en annan hingst...

Naturligtvis bör man inte välja Warsteiner om man är ute efter en hopphäst. Jag har däremot sett ett flertal Warsteiner-avkommor som hoppar trevligt och som med god marginal klarar den genomsnittliga allround-ryttarens behov. Det många har "emot" sig är väl just temperamentet och känsligheten. Själv tycker jag också att de saknar lite av den flashigare gången, även om de oftast rör sig taktmässigt och bra i övrigt.

Jag är helt inne på att man bör ta en dressyrstammad hingst, men kan helt förstå om man vill ha sådan som är (och ger) multitalang eftersom just Warsteiner-avkommorna hoppar ok. När jag letar hingst till min dam är därför 1)temperament
2)multitalang
3)"flashiga" gångarter
det jag väljer och prioriterar efter.
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 424
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
888
Senast: mamman
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
975
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp