Välja hingst...

Vita_N_6520

Trådstartare
Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D
Allting blir ju lite mer intressant nu när man har en stam att kolla efter.

Men frågan är ju vad man ska kolla efter.
Hur man bestämmer sig?
Hade tänkt betäcka min förra häst iår egentligen (hon blev tyvärr avlivad :( ) men eftersom hon hade okänd härstamning så var det mer en "chansning" där.
Betäcker jag min nuvarande häst så kan man ju tänka lite längre, som att man kan sälja hästen vidare, eller kanske tävla denne hästen lite högre. ^^

Min häst är e. Warsteiner ue. Elfenspuk
Vet inte hur stora dessa är, men endel hingstar borde väl gå bort direkt?
Är det något som utmärker dessa hingstar /deras avkommor?
Positivt eller negativt?

Stoet är väl en "medel häst". Hon hoppar bra och har bra steg, men på medelnivå sas. Skulle troligtvis kunna komma upp till 120,130 och msv dressyr med hyfsade resultat. Har inte hoppat henne så högt än, men jag tror hon är mer åt dressyren iaf även om hoppningen är helt okej..

Hur bestämmer man sig angående inriktningen på fölet?
Jag tänker som så, att om jag ska ha fölet själv så vill jag gärna att hingsten ger både hopp och dressyr, medan om jag ska sälja fölet så kanske det är bättre om man inriktar sig på rent (dressyr?)blod. ?
Eller får man ut mer av hästen om man väljer en med båda?

Är ju jättesvårt det här, men jag tänker att det kan vara bra att vara ute i god tid. :D
Kommer ju inte bli förrän tidigast nästa år men det kan ju vara bra att vara förberedd för att få ut det bästa av avkomman.

Min häst är 163 cm hög, tycker hon känns lite större.
Hon är trevlig och lagom känslig, samt har mjuka rörelser. Positiva egenskaper jag gärna vill behålla. :angel:
Däremot är hon lite fjantig - blir rädd för grässtrån och pölar i backen typ - samt ganska känslig i huden, hovarna osådär, och det vill man ju gärna ha bort :p
Har inte inspekterat hennes rörelser och exteriör sådär jätteseriöst än så jag har inte så mkt positivt lr negativt att påpeka där än.

Har ingen bra uppställd bild, men jag skickar iväg en så ni får se hennes typ :)

28658018.jpg


Någon som har en spontan fundering om hingst? :)
 
Sv: Välja hingst...

Ett riktigt roligt sto som du kan använda vad som helst på i stort sett.
Enda begränsningen är nog om hingsten har Weltmeyer onödigt nära.
Sto stammen är från Huseby, efter trakhener hingsten Elfenspuk, ligger Chagall som alltid är en absolut klippa att ha i stamtavlan. Därefter har du Negresco med mycket arab och Shagya blod, sedan kommer xx via Daily Mail xx, i botten ligger en gammal hannoveransk stostam. Modern såväl som en halvbror, e. Magritte har en hel del placeringar i dressyr, lätta klasser.
Du kan koncentrera dig på vad som exteriört bäst kompletterar ditt sto, kanske gå tillbaka till Trakhener igen med någon av Hohenstein sönerna?
En lätt, elegant hingst som Flash Dancer kanske också vore något att studera.
 
Sv: Välja hingst...

Tack för infon! :bow:
Flash dancer, vad är detför nån? :D

Jag har kollat lite på min hästs mamma. (på blup.se)
Det står inte så mkt om henne mer än att hon har tävlat lätta klasser i dressyr och är 158 cm hög.
Dock har hon lämnat en hingst(164 cm e.Magritte), som fick 4 :eek: i teknik hoppning och 6 i temp. hopp.
Övrigt var 88778 så det var ju inte skitdåligt.
Hoppresultaten kanske beror på hingsten?

Hur mycket kan min hästs mor påverka fölet?
Min häst är ju inte så "kass" i hoppningen (tror jag :o ), men ändå..

Kanske det är störst chans att man får en bra häst om man tar en dressyrhingst?
Fast å andra sidan brukar ju hopphästar kunna gå lätt klass i dressyr iaf..
För mycket funderingar känner jag! Tur att man har tid på sig!!
 
Sv: Välja hingst...

Med tanke på stoets stam så får du nog bäst resultat med en dressyrinriktad hingst eller multitalang. Pappan Warsteiner har gett en hel del inte helt okomplicerade hästar om säger som så. Därför bör du välja en hingst som själv har och ger hög ridbarhet och trevligt temperament.
Ett exempel på hingst som skulle kunna ge en sådan avkomma är Nobel.
 
Sv: Välja hingst...

Jag har inte kollat in mödernet, men jag tycker att det låter som ett ganska spännande sto med tanke på far och morfar, kan dock tänka mig att dte finns olika meningar om det.. Svårt att bedömma riktigt utifrån bilden, men jag tycker att hon ser trevlig ut på bilden!

Jag har haft en Elfenspukavkomma som var en "en sådan få man bara en gång i livet häst", med det största hjärtat, klok väldigt ambitiös och energisk.. Hoppade kanon och vars största svaghet väl var att det var jag som var ävare. Hästen är förresten den på min avatar. Många säger att de Elfenspukavkommor de träffat är kanon i temperamentet. En och annan har träffat några halvgalna Elfenspukavkommor.. Men om man kopplar ihop intelligens och energi och lägger det på fel sto så kan det kanske bli lite halvgalet om avkomman hamnar hos fel ägare.
Warsteiner själv har en trevlig stam, och jag skulle gärna ha en W hingst som morfarshingst, jag har framförallt sett flera kanonfina föl. Vet inte helt vart de blev av sedan. MEN jag har hört från ägare till flera avkommor att deras hästar är temperamentsfulla och inte helt lätta. Snygga och rör sig bra.

Så en liten konkludering av dessa två hingstarna är kanske att oansett stoets temperament välja en hingst som kommer ur ganska beskedliga linjer. Jag kan tänka mig att Florestan-blod skulle passa bra att ha ganska nära.
Wladimir kanske eller Falsterbo är nog de första jag kom att tänka på.. men det finns ju hur många som helst att välja mellan ;). Jag hade som sagt fokuserat på att temperamentet skall vara någerlunda vettigt.. Kanske Blue Hors Lodestar, verkar som hingstar med liknande blodskombination kunnat kombineras med Weltmeyerblodet tidigare med lyckat resultat..

Är det inte en hingst som har Gunnar ganska nära i stammen förresten, ganska säkert på att jag såg det häromdagen men har glömt..
Lycka till!
/U
 
Sv: Välja hingst...

Blue hors Lodestar är ue. Weltmeyer ..

Elfenspuks farfar heter Gunnar. Något speciellt med honom?

Har kollat på Wladimir, Nobel och Flash dancer.
Tycker alla tre har lite positivt. :)
Kände inte att Falsterbo "klickade" direkt, men det kan ju ändras.
Är ju som sagt långt kvar, och många hingstar att kolla.

Men hur vet man vilka hingstar som är lämpade ang temperamentet?
Är mkt möjligt att hon behöver lite lugnar e hingst.
Inte för att JAG tycker hon är speciellt "knäpp" men i fel händer är det mkt möjligt, och det kanske inte är något man vill förstärka ytterligare..

Tack för era svar!
 
Sv: Välja hingst...

Men hur vet man vilka hingstar som är lämpade ang temperamentet?
Till ett nytt sto och som ny avel bör du nog välja en redan välbeprövad hingst. Då kan du titta på hingstens blup index för temperament både för gångarter och hoppning. Tar vi Nobel som exempel så har han för gångarter 113 och för hoppning 127. Vilket tyder på att hans avkommor över lag har varit trevliga och uppfört sig bra på unghästtester.
Om du inte vet hur blup fungerar så är 100 ett medelvärde så när det ligger så mycket över som Nobels så betyder det att han är bra mycket bättre än medelhingsten. Sedan får man titta också på hur mycket han har i medelfel för att se hur säkert det är. Den siffran får man beroende på hur många avkommor det finns så ju fler testade avkommor ju säkrare kan man säga att det är.
Om du ändå väljer en unghingst så kan du även där titta på blup, för där står utlåtande från premieringen. Titta då på vad testryttarna har att säga om ridbarheten m m.
 
Sv: Välja hingst...

Blue hors Lodestar är ue. Weltmeyer ..

Elfenspuks farfar heter Gunnar. Något speciellt med honom?

Har kollat på Wladimir, Nobel och Flash dancer.
Tycker alla tre har lite positivt. :)
Kände inte att Falsterbo "klickade" direkt, men det kan ju ändras.
Är ju som sagt långt kvar, och många hingstar att kolla.

Men hur vet man vilka hingstar som är lämpade ang temperamentet?
Är mkt möjligt att hon behöver lite lugnar e hingst.
Inte för att JAG tycker hon är speciellt "knäpp" men i fel händer är det mkt möjligt, och det kanske inte är något man vill förstärka ytterligare..

Tack för era svar!


Jag vet att Lodestar är ue.Weltmeyer, men jag har läst att det kan blil en bra linjeavel kombinerat med Lauries Crusader. Värt att kolla upp kan jag tycka.
Jag vet att Gunnar ä med i Elfens stam, men jag minns att jag sett någon godkänd hingst ganska nyligen som har honom i stammen, osäker på om det var i Sverige.. Ska ha varit en bra hingst på sin tid...
För mig har det klickat himla mycket med Falsterbo, får inte honom ur hjärnan av någon anledning.
/U
 
Sv: Välja hingst...

Jag funderar på att betäcka mitt halvblodssto med Warsteiner nästa år och undrar lite över vad ni menar med att man inte bör ha Weltmeyer så nära i stamtavlan. Det är ju Warsteiners pappa? Och vad anser ni om Warsteriner och hans avkommor egentligen? Bra eller dålig avelshingst?
 
Sv: Välja hingst...

Till TS - Jag tycker att du verkar ha fått tag i ett riktigt tjusigt sto med en trevlig stamtavla. Om du vill ha en fin allroundhäst till avkomma så bör du välja en multitalang som både kan hoppa och röra sig och denna hingsten bör även komplettera ditt stos exteriör.

Jag tycker att du ska välja en dressyrstammad hingst med god hoppförmåga.
 
Sv: Välja hingst...

DR menade att enda begränsningen för TS sto var en hingst med Weltmeyer alltför nära i stammen just eftersom det är pappan till stoet. Inte att det är något fel på den hingsten :p
 
Sv: Välja hingst...

Jag har sett en väldigt trevlig Okeanos - Warsteiner, och det är en kombination jag tror på. Det blir en dressyrinriktad stam där det ändå finns med lite hoppning. Det finns flera Warsteiner hästar som hoppar trevligt, och Okeanos stam är nästan mer hoppning än dressyr. Om du vill ha en snygg allround häst tror jag att det kan bli bra.
 
Sv: Välja hingst...

Jag kan inte så mycket om det här med avel, men om jag skulle välja en dressyrhingst så skulle jag ta Tsarevitj:love: jag avgudar den hingsten, han har väldigt fina gångarter, är riktigt snygg att se på och otroligt snäll att hålla på med, dessutom så verkar han vara väldigt känslig och fin att rida:)
Vet inte om han skulle passa ditt sto, men jag tycker iaf att du ska kolla på honom ;)
 
Sv: Välja hingst...

Jag har kollat lite på min hästs mamma. (på blup.se)
Det står inte så mkt om henne mer än att hon har tävlat lätta klasser i dressyr och är 158 cm hög.
Dock har hon lämnat en hingst(164 cm e.Magritte), som fick 4 :eek: i teknik hoppning och 6 i temp. hopp.
Övrigt var 88778 så det var ju inte skitdåligt.
Hoppresultaten kanske beror på hingsten?

Hur mycket kan min hästs mor påverka fölet?
Min häst är ju inte så "kass" i hoppningen (tror jag :o ), men ändå..

Det behöver ju inte innebära att hästen var kass på hoppningen. Den kanske helt enkelt inte var väl förberedd och därmed inte kunde göra sitt bästa (vet flera rena dressyrhästar där ägarna struntat i att förbereda för hoppningen på 3-årstest eftersom de bara var intresserade av dressyrpoängen). Dessutom spelar ju dagsformen in väldigt mycket på unghästvisningar, den kan ju blivit totalt ställd och nervös i en ny situation. Svårt att veta vad de låga poängen beror på, tyvärr följer de ju med hästen, uppfödaren och släktingar i all evinnerlighet!
 
Sv: Välja hingst...

Ah okej :)
Jag har alltid tyckt att blup grejjen är förvirrande, men nån gång måste man väl lära sig :p
 
Sv: Välja hingst...

Jag vet att Lodestar är ue.Weltmeyer, men jag har läst att det kan blil en bra linjeavel kombinerat med Lauries Crusader. Värt att kolla upp kan jag tycka.
Jag vet att Gunnar ä med i Elfens stam, men jag minns att jag sett någon godkänd hingst ganska nyligen som har honom i stammen, osäker på om det var i Sverige.. Ska ha varit en bra hingst på sin tid...
För mig har det klickat himla mycket med Falsterbo, får inte honom ur hjärnan av någon anledning.
/U

Ah då hänger jag med...

Vet inte om man vågar sig på linjeavel om man inte är lite mer insatt?..
Fasst jag har blivit väldigt förälskad i weltmeyer (höll ingen koll på dressyrhingstar innan!) :love:
så jag kan nog hålla med om att det skulle bli intressant.
 
Sv: Välja hingst...

Warsteiner är såklart en bra hingst ;)

Han kanske ger lite känslighet, men mitt sto är inte överdrivet iaf. :)
 
Sv: Välja hingst...

Jag har nästan gått över till tanken att ta en ren dressyrhingst första gången.
Är ju verkligen inte säker än så jag håller alla dörrar öppna, men just för tillfället känns det mest lockande med en dressyrhingst.
Men samtidigt är jag velig för jag tror ju att min pålle har ganska bra hoppteknik.
Jag får väl ställa henne i avelsboxen på heltid så jag får en av varje. :grin:

Jag har iaf skrivit upp en massa hingstar som jag är intresserad av :D

Något som jag kommit på är att min häst verkar vara ganska svag i ryggen (på 3 veckors vila blev hon rätt svankig :crazy: ) så där finns det ju några hingstar som går bort iaf.

Hon har bra trav och hyfsat lätt för att länga traven, så den vill jag gärna förstärka.
Galoppen är väl inte super så den bör också vara bra hos hingsten.

Det är ett par saker jag kommit på nu iaf, fler lär komma ^^
 
Sv: Välja hingst...

Ah då hänger jag med...

Vet inte om man vågar sig på linjeavel om man inte är lite mer insatt?..
Fasst jag har blivit väldigt förälskad i weltmeyer (höll ingen koll på dressyrhingstar innan!) :love:
så jag kan nog hålla med om att det skulle bli intressant.

Jag rekommenderar inte heller linjeavel utan att verkligen kontrollera liknande kombination tidigare. Jag kan inte tillräckligt, men som sagt, har man hört att det KAN vara en bra kombination så kan det vara värt att googla några minuter för att se om det kan vara intressant att undresöka mer om.
/u
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 424
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
975
Senast: linlar1
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 400
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp