Bukefalos 28 år!

Välventilerade, hållbara damasker/strykkappor

trofé

Trådstartare
Har någon tips på damasker/strykkappor till framben som är hyggligt hållbara och inte blir så varma? Har idag den här typen:
http://shop.ingvaldstorp.se/sv/hast/skyddlindor/event-damask-m-kardborr-extra-mjuk-insida-svart.html
Men de blir relativt snabbt slitna i nederkaten, fransar upp sig och hela materialet går sönder, i övrigt tycker jag att de fungerar bra. Många damasker blir väldigt varma också. Hästen behöver dem på frambenen för det mesta när vi rider (inte om t.ex. bara skritt, men annars). Ska fungera att använda i flera timmar utan att bli för varma (vid längre turer ute).
 
Veredus trc vento. Toppenskydd till bra pris. Mina är ett år gamla och det enda slitage som finns är någon liten repa där hästen stryker sig. Benen håller sig svala och torra. Jättebra passform, de liksom bara glider på plats och sedan sitter dem där hela passet. :)
 
Veredus trc vento. Toppenskydd till bra pris. Mina är ett år gamla och det enda slitage som finns är någon liten repa där hästen stryker sig. Benen håller sig svala och torra. Jättebra passform, de liksom bara glider på plats och sedan sitter dem där hela passet. :)
Det låter ju jätte bra! Hur är de i storlek? Jag googlade lite och de verkar inte finnas i S (vilket min häst har nu på sina damasker).
 
Tri-zone allsport boots.

Välventilerade, ultralätta och hållbara. Jag rider distans med mina så de funkar definitivt att ha på i en massa timmar.
 
Tri-zone allsport boots.

Välventilerade, ultralätta och hållbara. Jag rider distans med mina så de funkar definitivt att ha på i en massa timmar.
Jag har tävlat distans med min tidigare, och rider fortfarande ofta långt och länge så det låter som att de kan vara ett bra alternativ. Hur länge har du använt dina? Har de slitits mkt? Har du haft dem även på tävling?
 
Jag har tävlat distans med min tidigare, och rider fortfarande ofta långt och länge så det låter som att de kan vara ett bra alternativ. Hur länge har du använt dina? Har de slitits mkt? Har du haft dem även på tävling?

De används både till träning och tävling. Vi har tävlat åtta mil och vintertränar för fullt för kommande sässong på minst den nivån. Så det är redan otaliga mil redan nu.. De är inte slitna alls.
 
Tri-zone allsport boots.

Välventilerade, ultralätta och hållbara. Jag rider distans med mina så de funkar definitivt att ha på i en massa timmar.
Håller med, jag har också dem. Skitbra, har haft mina i ganska många år nu, måste vara 4-5 år. Behöver köpa nya enbart för att nya hästen har tjockare ben än den andra.
 
Trizone gillar jag också men vissa modeller känns inte lika tåliga som andra. O jag bara blandar ihop dem hela tiden så kan inte säga vilken.

Fälttävlansskydden från NEW sitter väldigt bra iaf TS :)
 
Veredus TRC Vento eller LeMieux Mesh!
Dock finns Veredusen endast i storlekar M och uppåt. Det setet jag köpte var underbart, men framskydden var för långa för min pålle som brukar ha S på både fram- och bakskydden.
Har nu köpt ett par LeMieux Mesh damasker i storlek S och än så länge är jag och Herr Häst jättenöjda! De är väldigt eleganta och välgjorda trots det låga priset, passar som hand i handsken på min pålles fram- och bakben, sitter still och trycker ingenstans (hästen har känsliga ben och ett gammalt ärr som blir öm om benskydden trycker på det vilket hästen visar tydligt genom att försöka ta av benskydden och sparka bakut), dessutom är benen jättefina och svala när jag tar av skydden, faktiskt svalare än de var när jag använde mig av Veredus TRC Vento benskydden. Dessutom finns dem i flera olika färger och i storlekar S-XL eller XS-XL, jag kommer inte ihåg.
Så jag planerar snart köpa ett par till likadana! Vi får se hur lång tid de håller. :-)
 
Veredus TRC Vento eller LeMieux Mesh!
Dock finns Veredusen endast i storlekar M och uppåt. Det setet jag köpte var underbart, men framskydden var för långa för min pålle som brukar ha S på både fram- och bakskydden.
Har nu köpt ett par LeMieux Mesh damasker i storlek S och än så länge är jag och Herr Häst jättenöjda! De är väldigt eleganta och välgjorda trots det låga priset, passar som hand i handsken på min pålles fram- och bakben, sitter still och trycker ingenstans (hästen har känsliga ben och ett gammalt ärr som blir öm om benskydden trycker på det vilket hästen visar tydligt genom att försöka ta av benskydden och sparka bakut), dessutom är benen jättefina och svala när jag tar av skydden, faktiskt svalare än de var när jag använde mig av Veredus TRC Vento benskydden. Dessutom finns dem i flera olika färger och i storlekar S-XL eller XS-XL, jag kommer inte ihåg.
Så jag planerar snart köpa ett par till likadana! Vi får se hur lång tid de håller. :-)
Vad har du för häst? Tänkte när Veredus var för långa? Min är arab, 154 cm i mankhöjd ca, har alltid haft S på benskydd fram, inte minst för att de blir för breda/vida annars.
 
Vad har du för häst? Tänkte när Veredus var för långa? Min är arab, 154 cm i mankhöjd ca, har alltid haft S på benskydd fram, inte minst för att de blir för breda/vida annars.
Min är också en arab, 154 cm i manken, och har alltid haft S/pony på benskydden (både fram och bak). :D
Jag chansade och köpte Veredus-skydden i storlek M, eftersom det fanns inte mindre storlekar av just den modellen och jag hittade inga andra bra skydd som andas, trots att jag visste att Veredus är generös i sina storlekar.
Long story short, skydden blev för stora både på längden och bredden, hästen blev frustrerad av dem, jag sålde dem vidare och köpte LeMieux-skydd istället som passar pållen mycket bättre.
 
Jag slår ett slag för Premiere Equines strykkappor. Snygga, mjuka och formar sig väl och andas bra! Kolla in deras web-shop, tror också de har rea just nu! ;)
 
Får jag lov att vidareutveckla frågan om välventilerade benskydd... Är på jakt efter benskydd till min islandshäst på 137cm i mankhöjd, med 19cm långa skenben. Någon som har tips på välventilerade skydd som är tillräckligt korta?
 
Är det sådana här som du menar:
http://www.stromsbergsgard.se/ben-transportskydd/benskydd/amigo-air-flow-boots-1

De såg väldigt lätta ut i alla fall. Hur upplever du kvaliteten på dem?
Ja, precis dem är det. Väger typ ingenting. Vi har bara haft dem i drygt 2mån, kan inte säga så mycket om kvalitén, annat än att än så länge är de hela :), men de känns bra, är enkla att få dit och verkar ventilera väl. Vi är supernöjda och ska köpa till stora hästen också (fast han behöver inga i hagen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp