Bukefalos 28 år!

Vänja hästarna vid hund.

I

Idaidut

Vi har ett 9 månaders nordsvenskt sto och en 12 årig shettisvalack... Hur ska jag få dom att sluta bry sig om hunden...?

Valacken har gjort "utfall" mot våran cockertik förut i hagen. Hunden fattade ingenting när jag vrålade på hästen utan trodde nog att hon gjort nåt fel. Hon brukar inte få vara i hagen, men idag skjuter de på skjutfältet och då fick hon vara vid min sida (typ fot) när jag lade ut middagshöet.

Fölet bryr sig inte om hunden i stallet, men det kändes inte bra i hagen.

Har ni tips? Vill inte att de ser henne som nåt man kan stampa på eller leka med... Det vore liksom skönt att slippa oroa sig för att vovven gått in en bit i hagen... Hunden själv har inget hästvett och är snart 12 år gammal, men det kommer säkert komma fler hundar i familjen så småning om.

Ida
 
Sv: Vänja hästarna vid hund.

När vår 6åring var 3 år hade vi grannar vars hundar skällde på hästarna när vi gick förbi. De skulle aldrig göra nått men i hästens ögon betedde de sig helt klart som om de skulle attackera.
Han var hundvan sedan förut men blev himla osäker då jag ignorerade läget och tänkte att äldre hästen skulle förklara för treåringen att det inte var någon fara.
Nu gjorde han inte det, eller så brydde sig inte treåringen. Han började istället attackera/göra utfall.

Jag funderade och frågade, fick svaret att det kan vara MYCKET svårt att få dem att sluta bete sig på det viset...

Jag testade dock att gå med bara unghästen till hundarna, och när de kom puttade jag unghästen bakom mig samtidigt som jag röt i åt hundarna (som för första och enda gången blev knäpptysta och gick iväg :confused::idea:). Efter det känner unghästen lite mer trygghet i att jag kan försvara honom från hundar, men uppsuttet eller när jag inte hinner "stoppa" framspringande hundar så känner han sig oskyddad och kan göra utfall.

Jag TROR att den bästa boten är att umgås mycket där man har hästen vid hand och hunden med, så att hästen kan se att matte verkar ha koll på hunden JÄMT, då kanske den kan slappna av tillslut även om hunden kommer in i hagen. Tills dess skulle jag inte tillåta att hunden är i hagen, det finns en risk att hästen då "fattar" att du inte har koll på hunden JÄMT.
Om du förstår min tanke?
Så ska jag jobba med sexåringen nu när vi skaffat hund, jag måste hålla stenkoll på hunden så att inte hästen vid något tillfälle känner sig hotad och att jag inte har kontroll.
 
Sv: Vänja hästarna vid hund.

Tack för svar. :)

Valacken är hundvan sedan innan, men han tar sig nog endel friheter i hagen. Dessutom hade hans förra fodervärdar stora hundar, så det kanske skillnad där med. Min vovve gick med nosen i backen och sniffade när valacken kom dundrande, så hotfull var hon inte... men ja.. jag får lära henne att inte gå in i hagen eller ha henne kopplad om hon ska med... Kanske är bra, så fölis inte kommer på idén att man kan hoppa mot hund.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp