Bukefalos 28 år!

Vänja över på blötmat

MissFideli

Trådstartare
Jag vill-vill-VILL att Malla ska gå på blötmat. Men hon har tyvärr gått från blötmatskisse till torrfoderjunkie och nu vet jag inte hur jag ska lägga upp det.
Hon är ju dräktig (19 dagar kvar drygt) och hennes uppfödare pratade om att dom i slutet av dräktigheten kan bli väldigt hungriga och att jag då kan utnyttja det :devil: Men hur gör jag?
Jag vill ju att kattungarna ska äta blötmat och kycklingvingar när dom flyttar hemifrån sen, men det kan ju vara svårt när morsan vägrar annat än torrisar.

Hjälp mig med en plan :bow:

Hon har idag fri tillgång på RC Fit32 som jag blandat med RC BabyCat (hon äter inte BabyCat annars) och även en skål Applaws som hon tar av då och då. Ska jag vänja över henne på Applaws först, eller gå direkt? Hur göra för att inte "störa" dräktigheten?
 
Sv: Vänja över på blötmat

När jag vande över min torrfoderjunkie fick hon blötmat på morgonen, sen erbjöd jag inget torrfoder förrän på kvällen. Hon var väl inte direkt nöjd i början, men som den småätare hon är ville hon ju inte vara utan så länge heller. Numera föredrar hon blötmaten över torrfodret.

Jag skulle inte vant över på applaws först. Hellre letat upp den blötmat hon tycker är godast. Mina två har en förkärlek till de små gourmetburkarna i delikatessvarianterna, på andra plats kommer valfria portionsförpackningar (påsvarianten) i sås, sen är det bozitatetror i sås.
 
Sv: Vänja över på blötmat

Min katt åt heller inget annat än torrfoder förut. Tills en kompis till mig gav henne lufttorkad skinka. Nu är hon galen i smörgåsskinka och äter en massa annan "valig" mat som hon tigger vid bordet.

Jag började testa blötmat (som hon tidigare inte ätit) efter att hon började äta skinka. Jag gav då Royal canin instinctive som hon åt med god aptit. När hon blivit invand har jag provat både Bozita blötmat och Shiba och det funkar också.

Det kanske är en slump, men testa och se om RC Instinctive kan funka även för din katt. Den är rätt dyr, men det kan det vara värt i en övergångsperiod tyckte jag.

Lycka till!
 
Sv: Vänja över på blötmat

Jag har ju en så tjurskallig hona att hon hellre svälter sig än äter blötmat (jag var tvungen att ge upp den processen när jag insåg att visst åt hon av blötmaten, men bara precis så lite att hon inte tynade bort fullständigt). Kattungarna har alltid ätit blötmat och kött utan problem ändå, och de katter jag själv fött upp har fortsatt äta blötmat även som vuxna.

Min uppfattning är att kattungar är så lättprogrammerade till att börja äta så ger man dem inte torrfoder så kommer de nöjt äta allt annat man ställer fram. Mina har ofta haft kycklingvingar eller broskben som "start". Inte helt logiskt kanske, men det har helt enkelt varit mer lockande att gnaga kycklingskinn än att äta "köttgröt".

Favorit i repris:

101024_003.jpg
 
Sv: Vänja över på blötmat

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med något tips, men jag kan säga att du inte är ensam i varje fall!

Jag har två katter (ca 8 månader både två), varav den ena nu vägrar att äta blötmat.:mad: I början åt han att allt glatt, eftersom han var dålig i magen en tid åt han veterinärfoder i blötmatsform och efter det skonkost (torsk och ris), och det var när jag skulle fasa över från fisken tillbaka till veterinärfodret igen (för att från detta fasa över till ordinarie mat) som han vägrade äta maten. Efter några dagars strejk fick jag köpa veterinärfodret i torrfoderform och som han åt med god aptit. Nu har jag börjat fasa över detta till Applaws, och som tur är äter han det. Men när det gäller blötmaten som jag helst vill att han äter är det mer eller mindre stopp. Jag har hittills testat mig igenom (inte alla smaker dock) Mjau, Bozita, Ica och Lidl. Socker tog dock ett litet smakprov på Lidls Coshiba nötköttspaté innan han som vanligt försökte gräva över maten... Senast idag ratade han en påse Sheba Perle Kyckling/Oxkött.:grin:

Det var efter att jag läst att flera kräsna katter kan tänka sig att äta någon/några av Shebas burkar så köpte jag på mig några olika sorter, så de närmaste dagarna ska jag testa igenom mig dem. Även om de är svindyra hoppas jag att han kan tänka sig att äta någon av dem, trots att starten inte blev så bra.;)

Jag läste också någonstans att man kan testa att strö över lite torrfoder över blötmaten, men jag vet inte riktigt om jag vågar testa det, för jag blir lite rädd för att han då inte vill äta torrfodret heller! En gång när jag skulle ge honom medicin i blötmaten (när han åt den vill säga...) slutade han sedan äta den sorten en period efter medicineringen.
 
Sv: Vänja över på blötmat

Jag läste också någonstans att man kan testa att strö över lite torrfoder över blötmaten, men jag vet inte riktigt om jag vågar testa det, för jag blir lite rädd för att han då inte vill äta torrfodret heller! En gång när jag skulle ge honom medicin i blötmaten (när han åt den vill säga...) slutade han sedan äta den sorten en period efter medicineringen.

*kl*

På tal om att strö över något "gott". Jag har köpt hem en burk kattmynta som främst var till för att knådas in i rått kött så det blev mer apitligt. Det funkar lika bra till att strö över blötmaten. Kanske något värt att testa?
 
Sv: Vänja över på blötmat

KL

vara ater enbart Pussi i pasar och inte dem processerade kottklumparna utan det ska vara dem pasarna dar dem bara har slangt i kottet. Dem ar lite dyrare men vi raknar som sa att det blir billigare i langden eftersom dem i alla fall ater upp maten och darmed inte blir hungriga sa snabbt igen (vara far dock torrfoder pa sidan av).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 983
Senast: Yrsel
·
Katthälsa Min veterinär har rekommenderat mig att gå över helt till blötmat till mina katter. Tidigare har de ätit primärt Applaws torrfoder och...
Svar
11
· Visningar
1 405
Senast: Puffindog
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 320
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp