Bukefalos 28 år!

Vänta med att äta upp? Bukelena

alazzi

Trådstartare
Min dotter var på födelsedagsmiddag hemma hos pojkvännens familj. Hon äter ganska sakta och är liten i maten. Alla andra åt upp maten snabbare än henne och så fick hon kämpa vidare med en alldeles för stor portion.
Jag har lärt mig att man som värd/värdinna aldrig lämnar gästen att äta ensam utan man ser till att ha mat kvar på tallriken så att gästen inte hamnar i dotterns sits. Plus att man inte måste äta upp om man serverats maten och inte tagit själv.
Vad säjer folket?
 
Jag äter alltid långsammast av alla och folk brukar oavsett situation äta klart. Sen sitter de såklart kvar, dricker osv tills jag är klar. Det hade bara känts stressande om jag visste att nån såg till att ha mat kvar för att vänta in mig.

Orkar jag inte äta upp så lämnar jag.

Sen hur man "ska" göra har jag ingen aning om.
 
Men det var ju dottern som fick sitta ensam och äta. Det var jobbigt för henne att äta ensam.
Och det får dig att tänka att pojkvännens föräldrar borde ha ätit långsammare? Det är det jag menar med analt, de ska inte behöva tänka så.

Om dottern äter långsamt får hon väl hitta sätt att hantera det. Det är oftast lättare att ändra sig själv än att ändra hela omgivningen.
 
Jag äter också sjukt långsamt. Aldrig tänkt att folk behöver äta i min takt.
Orkar jag inte äta upp så lämnar jag.

Har däremot varit med om på restaurang att personal börjat plocka undan innan jag är klar. Det är sjukt störigt.
 
Och det får dig att tänka att pojkvännens föräldrar borde ha ätit långsammare? Det är det jag menar med analt, de ska inte behöva tänka så.

Om dottern äter långsamt får hon väl hitta sätt att hantera det. Det är oftast lättare att ändra sig själv än att ändra hela omgivningen.
Av artighet mot gästen som var i en ny Situation. För att göra det lättare för gästen.
 
Av artighet mot gästen som var i en ny Situation. För att göra det lättare för gästen.

Jag tänker som du i trådstarten. Är också långsam och kan vara sjukt obekväm I vissa situationer med mat och bli jättestressad. Det värsta är folk som äter upp på tre röda och sedan verkar vänta på att jag ska bli klar, det tycker jag faktiskt är ohyfsat. Det är som tur är många som kan äta upp på tre röda utan att sedan upplevas som ett dugg stressande för mig. Men det är väldigt stor skillnad på hur folk beter sig.
 
Har aldrig varit med om. Däremot tycker jag det är kutym att sitta kvar och chitchata och inte duka av tills alla har ätit upp.

Åt de andra upp och lämnade bordet, eller satt de kvar och snackade med henne?

I hennes fall hade det kanske varit lättare att äta lite och sedan säga typ "det var väldigt gott men det blev lite mycket mat", om hon känner sig obekväm.
 
Har aldrig varit med om. Däremot tycker jag det är kutym att sitta kvar och chitchata och inte duka av tills alla har ätit upp.

Åt de andra upp och lämnade bordet, eller satt de kvar och snackade med henne?

I hennes fall hade det kanske varit lättare att äta lite och sedan säga typ "det var väldigt gott men det blev lite mycket mat", om hon känner sig obekväm.
Ja precis. Har man det trevligt tillsammans och sitter och pratar så spelar det mindre roll när maten är uppäten, de som blir klara först övergår väl till att bara prata helt enkelt.

Som tonåring är det lätt att tro att alla observerar en hela tiden. Det tror jag är bättre att komma över än att alla andra ska anpassa sig till det.
 
Har aldrig varit med om. Däremot tycker jag det är kutym att sitta kvar och chitchata och inte duka av tills alla har ätit upp.

Åt de andra upp och lämnade bordet, eller satt de kvar och snackade med henne?

I hennes fall hade det kanske varit lättare att äta lite och sedan säga typ "det var väldigt gott men det blev lite mycket mat", om hon känner sig obekväm.
De satt kvar men hon kände sig obekväm av att vara ensam kvar med mat.
 
De satt kvar men hon kände sig obekväm av att vara ensam kvar med mat.
Jag sitter inte och tittar på mina gäster i vilken takt de äter, det om något känns oförskämt. Men jag skulle aldrig börja duka av innan alla verkade vara klara utan sett till att hålla samtalet igång. Men tonåren kan vara jobbiga när man tror att alla ser allt man gör och man tror att allt är fel. Det vore nog bättre att du hjälper dottern att bli trygg i sig själv istället för att stödja henne i att det är en märklig situation. Hade min dotter kommit hem och klagat på något sånt hade jag nog dels sagt att ingen mer än hon brydde sig om att hon åt långsammast och gett henne förslag på vägar ut, typ som föreslaget, "maten var jättegod men jag är mätt".
 
Min dotter var på födelsedagsmiddag hemma hos pojkvännens familj. Hon äter ganska sakta och är liten i maten. Alla andra åt upp maten snabbare än henne och så fick hon kämpa vidare med en alldeles för stor portion.
Jag har lärt mig att man som värd/värdinna aldrig lämnar gästen att äta ensam utan man ser till att ha mat kvar på tallriken så att gästen inte hamnar i dotterns sits. Plus att man inte måste äta upp om man serverats maten och inte tagit själv.
Vad säjer folket?

Jag har nog aldrig upplevt det som ett problem. Har en kompis som äter väldigt långsamt men vi sitter ju kvar och pratar allihop och har trevligt tills hon är klar. Däremot har jag aldrig sett det som ett alternativ att själv spara mat för att hon inte ska känna sig ensam. Som flera skriver är det nog bättre att hon själv kommer på en strategi än att andra ska ändra sig.

Det sista du skriver om huruvida man måste äta upp; självklart bestämmer man själv hur mycket man ska äta. Jag hoppas inte att någon tvingade henne att äta upp, det vore riktigt oförskämt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 747
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 781
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp