Bukefalos 28 år!

Världsstjärnan Totilas död

Totilas, den största sensationen i modern ridsport, är död. Den 20-åriga KWPN-hingsten drabbades av kolik på måndagskvällen och kunde inte räddas.
Tradigt att Mathias Rath mer eller mindre alltid utmålas som något slags "horse breaker" när det kommer till Totilas.

Rath och Totilas tävling i Aachen 2014 som var den tredje sista internationella tävlingen var absolut enastående 🤩 Plötsligt hade ju hästen bärighet i motsats till den tidigare the typical Gal-style med sänkt rygg och höga benlyft fram som man sett honom i förut 🙄
 
Tradigt att Mathias Rath mer eller mindre alltid utmålas som något slags "horse breaker" när det kommer till Totilas.

Rath och Totilas tävling i Aachen 2014 som var den tredje sista internationella tävlingen var absolut enastående 🤩 Plötsligt hade ju hästen bärighet i motsats till den tidigare the typical Gal-style med sänkt rygg och höga benlyft fram som man sett honom i förut 🙄
Tack jag har känt detsamma men inte sett någon annan som sett det jag sett och jag är inge dressyrryttare så tänkte att jag har fel. Jag tyckte hästen såg för djävlig ut med sin förre ryttare med hängande rygg helt utan bärighet. När jag såg klipp på att Rath red så hängde helt plötsligt hästen ihop. Jag gillade aldrig Totilas under Gahl, förstod aldrig hans storhet mer än att han var duktig på att slänga med frambenen.
 
Tradigt att Mathias Rath mer eller mindre alltid utmålas som något slags "horse breaker" när det kommer till Totilas.

Ja det är många som menar han reds till skador av Rath, så är det givetvis inte utan den ridning han utsattes för innan gjorde att han bara höll ett antal år. Man kan rida yngre hästar g mycket och fel också, de massiva skadorna av det kommer inte föräns 9-10 års ålder och då är de oreparerabla, generaliserande.
 
Tack jag har känt detsamma men inte sett någon annan som sett det jag sett och jag är inge dressyrryttare så tänkte att jag har fel. Jag tyckte hästen såg för djävlig ut med sin förre ryttare med hängande rygg helt utan bärighet. När jag såg klipp på att Rath red så hängde helt plötsligt hästen ihop. Jag gillade aldrig Totilas under Gahl, förstod aldrig hans storhet mer än att han var duktig på att slänga med frambenen.
Jag må vara en äkta fälttävlanstönt men dressyr på högsta nivå är min andra sport framförallt vintertid och jag står ofta som ett UFO vid arenan och undrar vad som hände.

Som t.ex Isabell Werth vid en CDI5* vinst i världscupen häromåret. Hästen hade munnen vidöppen mer eller mindre hela programmet.

Att hästarna ens kan öppna munnen med nosgrimma på är ju dock trevlig oavsett vilken gren de tävlar (bra där) men hur man kan vinna och få mer eller mindre stående ovationer för en gapande häst i 5* GP känns ju sådär 🤐

Vad gäller Gal ser alla hästar exakt likadana ut. Sänkt rygg och höga benlyft vilket alltid får mig att tänka på jul Kalle Anka och Tjuren Ferdinand och den där pickadoren som rider lätt på sin svankryggiga häst 🙈🙈🙈
 
Tradigt att Mathias Rath mer eller mindre alltid utmålas som något slags "horse breaker" när det kommer till Totilas.

Rath och Totilas tävling i Aachen 2014 som var den tredje sista internationella tävlingen var absolut enastående 🤩 Plötsligt hade ju hästen bärighet i motsats till den tidigare the typical Gal-style med sänkt rygg och höga benlyft fram som man sett honom i förut 🙄

Plötsligt var det väl ändå inte då Rath hade ridit hästen några år då 🙄 Det kan man såklart ha åsikter om men Gal red Totilas tills han var 10 år bara och det är ju väldigt ungt för GP. Att han 4 år senare är starkare vet jag inte om det är så konstigt? Märkligt vore ju annars.
 
@fio absolut att de flesta hästar blir starkare genom åren men vid EM i Rotterdam med Mathias Rath fick han sina sämsta placeringar i karriären och startade inte mer det året. 2012 gjorde han bara två starter och var sedan borta även hela 2013 så för mig känns formen han visade i Aachen 2014 som "plötslig" även om den nu tagit 3 år att få till 🙃

Men som @ginnies sa var skadorna nog redan där och när man stöpte om formen från grunden så höll det inte.
 
Jag har personligen aldrig varit ett stort fan av Totilas men känner också att jag har kravlat mig igenom några godkända LA, så det är nog jag som inte fattar grejen mer än att hästen inte var så speciell. Han har ju ändå lämnat ett stort avtryck i sporten och alltid sorgligt när hästarna lämnar.
 
@fio absolut att de flesta hästar blir starkare genom åren men vid EM i Rotterdam med Mathias Rath fick han sina sämsta placeringar i karriären och startade inte mer det året. 2012 gjorde han bara två starter och var sedan borta även hela 2013 så för mig känns formen han visade i Aachen 2014 som "plötslig" även om den nu tagit 3 år att få till 🙃

Men som @ginnies sa var skadorna nog redan där och när man stöpte om formen från grunden så höll det inte.

Jag vet inte jag.. Han bytte ju snabbt tränare till Sjef Jansen eftersom det inte funkade så hästen tränades nog ganska lika den mesta tiden. Tror faktiskt inte något träningssätt hade hjälpt på en såpass överrörlig häst utan det var nog ganska givet att han skulle bli skadad oavsett.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det svenskfödda stoet Bianca, som tävlades av världsstjärnan Steve Guerdat är borta. Det 15-åriga stoet drabbades av en hjärntumör...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I september 2019 tvingades Emmelie Scholtens och ägaren Ad Valk ta beslutet att avliva hingsten Apache, som led av fång. Hingsten var...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Utbrottet i Valencia av det smittsamma hästviruset EHV-1 är det största på decennier och här i Sverige har all tävlingsverksamhet...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp