Värmesystemet - igen...

tanten

Trådstartare
Nu är det en ciruklationspump som är grubbleriet. Varning - långt.

Mitt värmesystem läcker vatten. Det är en övertrycksventil som inte stänger så det droppar lite hela tiden. Det gör att systemet riskerar att tappa trycket om jag eldar
ordentligt.
Jag har tipsats om att det hänger ihop med trycket i tryckkärlen men det har jag inte tordats att ge mig på mer än att fylla upp lite luft där det varit väldigt lågt. Jag fyller vatten i stort sett varje dag.
Bytte ventilen första sommaren men det gjorde ingen större skillnad mer än inledningsvis. Har försökt spola den men det gör ingen skillnad.

Den cirkulationspump som sitter direkt i anslutning till vedpannan har börjat att läcka vid vissa temperaturer. Inget mycket, men såpass att det syns spår efter en droppe uppe på pannan.

Kom ner till pannan nyss och trycket hade sjunkit till 0,15. Fyller på med urkopplade pumpar (finns tre bara i pannrummet), luftar och startar. Den läckande pumpen tjuter och viner.

Sonen till den som byggde hela huset - och systemet - är andra generationens röris och hade inget konkret att säga när jag konsulterade honom i förut. Grannfarbrorn som varit röris har inte heller haft några konkreta lösningar.

Nu kommer frågan :)
Om jag ringer en röris imorgon och ber dem titta - Är detta enkla fix eller är det ett smärre intelligenstest? Dvs är det svårt att få till ett fungerande system som håller vattnet och trycket.
 
Det borde gå att fixa, som du säger läcker det på flertalet ställen så kommer ju dessa i värsta fall att behöva bytas ut.
 
Det borde gå att fixa, som du säger läcker det på flertalet ställen så kommer ju dessa i värsta fall att behöva bytas ut.
Nja, flertal och flertal.
Det är en pump som har märken i dammet under sig. Det syns att det kommit en droppe som torkat bort. Jag misstänker att det sker i tempväxlingar så något inte sluter tätt. Har försökt lokalisera läckan genom att linda vitt papper runt pump och rör men inte hittat något. Är det pumpen eller någon koppling?

När det blir så lågt tryck som nu idag kommer det luft i systemet. Oklart varifrån. Från den där pumpen?

Har googlat och hittat att en cirkulationspump lever i ca 15 år. I så fall går mina på övertid om de inte bytts (vilket jag inte vet) för systemet skapades -95.

Sååå, om systemet är ett intelligenstest så har jag inte klarat det....:meh:
 
Haha vi bytade just panna, igen, och då fick vi byta en hel del grejer.. Om du bor som vi där det är myycket kalk i vattnet så påskyndar det ju åldringsprocessen en del. Jag får tex byta rörkopplingar vid välanvända vattenrör en gång vart tredje/fjärde år då dem oxiderar sönder för snabbt. En ny cirkulationspump kostar ju inte en hel förmögenhet så det är ju lätt att se om det är det eller inte. Men jag tycker absolut att du ska ringa en röris och be honom kolla det.

Kan ju berätta att du int e den enda som inte går ihop med pumpar.. Vi har två stycken, en i källaren och en i garaget där pannan står, då vi inte eldar om sommaren så har allt stått avstängt hela sommaren, när vi väl skulle börja elda så funkade inte cpumpe i garaget, så jag åkte och köpte en ny, så när jag skulle dra strömmen i centralen för att byta ser jag att någon fan har skruvat ur säkringen :eek: :rage:

kan säga skämdes lite när jag lämnade tillbaka den och han i affären undrade varför :o:o:D:rofl:
 
För det första: Jag vet inte vad jag pratar om.
Men i mitt hus är det vattenreningen som påverkar trycket och gör att det kommer luft i systemet. Det ska gå att köpa en apparat (=?) som sköter detta, men tills dess måste man lufta för hand och vid behov använda kompressor för att ändra trycket (?).
 
För det första: Jag vet inte vad jag pratar om.
Men i mitt hus är det vattenreningen som påverkar trycket och gör att det kommer luft i systemet. Det ska gå att köpa en apparat (=?) som sköter detta, men tills dess måste man lufta för hand och vid behov använda kompressor för att ändra trycket (?).
Välkommen i gänget :D

Fast jag tror du pratar om dricksvatten. Det vatten som går i elementen i huset är inte speciellt rent. Det är elementen jag har bekymmer med. Och min panna i pannrummet.
 
Välkommen i gänget :D

Fast jag tror du pratar om dricksvatten. Det vatten som går i elementen i huset är inte speciellt rent. Det är elementen jag har bekymmer med. Och min panna i pannrummet.
Ja du ser, jag vet inte vad jag pratar om. Mer än att det är dricksvattnet, yes. Och det var inte det du hade problem med :up:
 
Om du får fylla vatten varje dag, ja då tar det nåt år eller två innan elementen rostar hål på. Jag misstänker att systemet ökats ut med fler element och därav större volym men att expansionsvolymen är för liten till nuvarande system så gummitutan slår i botten när du eldar och därav öppnar övertrycksventilen. Jag fyller vatten en gång om året vid start på hösten bara.
 
Om du får fylla vatten varje dag, ja då tar det nåt år eller två innan elementen rostar hål på. Jag misstänker att systemet ökats ut med fler element och därav större volym men att expansionsvolymen är för liten till nuvarande system så gummitutan slår i botten när du eldar och därav öppnar övertrycksventilen. Jag fyller vatten en gång om året vid start på hösten bara.
njae?
Huset har sett likadant ut sedan det byggdes/renoverades 1995. Inga förändringar. Jag är plågsamt medveten om vad som sker när man byter vatten på det här sättet. Det kan bli svindyrt så småningom.

Problemet är att ventilen droppar även om trycket är under 1 kg. Det är ett nytt fenomen. Förr droppade det när trycket var riktigt högt (eldat på rejält). Nu droppar det jämt.

Jag har två slutna kärl i källaren och ett öppet på vinden som är en kvarleva från spispannan. (som fortfarande är inkopplad i systemet - kvickvärme om det är kulet)
Jag har försökt bli klok via detta http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

men fattar inte riktigt. Har nog mest konstaterat att en fackman måste kolla till det hele....
 
Om ventilen droppar får man som en "Åsa-Nisselösning" såhär mitt i eldningsperioden köpa en till och montera den efter den första. Dock kan man behålla den lösningen för då kan man, om den yttre börjar droppa, skruva bort den, ta isär den och renovera-putsa upp dom inre delarna och vända bakofram på tätningen så håller den lika länge till innan man får byta tätning,,,,,,,,som man stansar till själv.

Jag gjorde nåt som enligt "expertisen" är helt förbjudet, jag satte först en kulkik före backventilen som plomberas i öppet läge så den dan mina säkerhetsventiler börjar läcka (sitter en på varje panna) kan jag bara stänga kulkiken och montera bort och renovera den i lugn och ro för båda pannorna är kopplade parallellt och går på samma system så då finns det alltid en som fungerar.

Jag har renoverat upp många säkerhetsventiler, den senaste var den som sitter på högtryckskompressorns "lågtrycksuttag" och ska blåsa vid 220 bar. Den kompressorn kör upp till 330 bar och tankar andningsluft till dykningen.
 
Skulle tro att min hv har ett liknande problem. Elementen tappar värme stup i kvarten och han får fylla på mer vatten. Men den rördragningen nere i källaren fick mig att tappa hakan. Försökte följa ledningarna men det gick inte.
 
Jag googlade och jag kollade Rinkaby - hovleverantören här.
Vågade inte beställa cirkulationspump utan beslöt mig för att ringa en rörfirma.

De kommer ut. Om en vecka! Visste inte att det var sån kö på rörmokerijobb?
 
Jag googlade och jag kollade Rinkaby - hovleverantören här.
Vågade inte beställa cirkulationspump utan beslöt mig för att ringa en rörfirma.

De kommer ut. Om en vecka! Visste inte att det var sån kö på rörmokerijobb?


Ditt är ju inte akut så det lägger dem p hög för att f färdigt pågående jobb. Hoppas dem kan lösa det itan att plåboke gapar helt tom :laugh:
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig lösa ett mysterium. Med jämna mellanrum får jag massor av luft i mitt vattenburna värmesystem. Plus att trycket ibland...
Svar
12
· Visningar
6 461
Senast: tanten
·
Hemmet Alltså. Jag lär mig ständigt nya saker i mitt torp. Jag har lärt mig elda i en panna. Går strålande sedan jag lyckats läsa mig till de...
2 3
Svar
47
· Visningar
34 758
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp