Bukefalos 28 år!

Värmlandsvagnen. Upplysning!

Jag har en Värmlandvagn, nyinköpt 98. Visst, det är en billig vagn och man får vad man betalar för, men det har aldrig varit några problem med min transport. Den rullar som uthyrningsvagn och det är ingen användare som är speciellt rädd om den! :mad: Den har fått mycket stryk och har rullat långt, men allting är faktiskt fortfarande helt och i fräsht skick. Aldrig några bekymmer på besiktningen heller!
Skulle jag köpa en ny transport idag så skulle jag inte köpa en Värmlandvagn, men till det priset jag betalade 98 så har det en mkt bra vagn! Köper jag ny transport lär jag ju inte låna ut den... dvs hade bara jag använt min transport så hade den varit i ännu bättre skick än den är idag!
 
När vi hämtade min häst lånade vi en Värmlandsvagn av årsmodell -01 (eller 00, osäker på det :crazy:), enaxlad.
Gick som en klocka trots kulingstyrka, snöstorm och blankis på vägen, både när den gick tom och med en häst i :)
Nu är min häst ingen transportmarodör utan åker snällt i transporten hela vägen.
Jag gillade det släpet iallafall :)
 
Ja har själv ingen sådan vagn, men tycker personligen att andrahandsvärdet är lite väl högt på detta märke. Begagnat har den inte bättre status än andra vagnar av samma årsmodell, så jag har inte förstått varför priset är högre på just denna.

Vi tittade på en V-vagn när vi köpte våran egen Fobo, trots att den vi valde var äldre och lite billigare var den i mycket bättre skick än V-vagnen. Den skulle kosta några tusenlappar till, hade dessutom en renoveringsbehov samt krav på besiktning. :confused:
 
Har har tänkt att betala max 35 000 kr. Är nog mest inne på en Star Rubin (måste ha en enkelaxlad pga vikten) ca -00. Eventuellt en nyare Dala/Ekerö, men har inte inspekterat dessa än.
 
Min kompis har en värmlandsvagn som jag körde min förra foderhäst i (ett riktigt monster :devil:) Hon sparkade oavbrutet hela vägen från skåne (22 mil - fyra timmars resa) När vi kom hem hade mellanväggen böjt sig och den grejen som fäster mellanväggen i frambommen hade gått sönder...
Men det hade ju kunnat bli värre :angel:
 
måste ha en enkelaxlad pga vikten

Ja då går ju både Christ o Henra bort. Jag förstår inte varför de endast görs som boggi? Men priset är bra (Christ) ca 47000 kr för en boggi.

Jag tycker själv bäst om enkelaxlad. Det är lättare för mig att hantera när jag nästan jämnt är själv.

Men för 35 000 lär du få en fin transport.
 
Men för 35 000 lär du få en fin transport.
Ja, jag hoppas det. Det verkar vara så högt andrahandsvärde på transporter, så det känns som att man kan betala lite till för att få en lite nyare. Var mer inne på 25 000 kr-klassen tidigare, men då blir de 10 år äldre direkt.
 
Ett enhästars Henra Amazone väger inte så mycket, och går kanske att få begagnat för 35 000. Det tror jag vore ett bra köp!
 
Det går ju faktiskt att köpa en nervägd boggie.

Det kommer i alla fall jag göra den dagen jag köper släp. Avskyr enaxlade; de är så "ostabila" i jämförelse med boggies.
 
Vad väger en sån då? Vår nuvarande bil får dra max 1150 kg (men totalvikten får vara upp till 1430 kg) och jag måste få in 500 kg häst också. Det blir preciiis med en Star Rubin... (650 kg tjänstevikt + 500 kg häst = 1150 kg)
 
Du menar totalvikt på maxlast i bil och släp?

Det står alltså 1150kg under vad man får dra med b-körkort? Bara kollar...
 
Du menar totalvikt på maxlast i bil och släp?

Det står alltså 1150kg under vad man får dra med b-körkort? Bara kollar...
Nej, totalvikten på släpet får vara max 1430 kg, eftersom det är bilens tjänstevikt. Men bilens konstruktion har en begränsning som säger att den bara får dra 1150 kg. Men då gäller den verkliga vikten, alltså släpets tjänstevikt + häst, och inte totalvikten.

Jag hade en tråd om detta förut. Det rådde många delade meningar om var som eg gäller. Jag har kollat upp detta med vägverket, så det stämmer. :)
 
Ja och det går att typa ner dom efter köpet också. Om man inte har körkort som räcker till eller bil som får dra. :)

Smaken är som baken vad man väljer. Sen har jag märk att man ändrar sig med åren. De valen jag gjorde för 3 år sedan kanske inte är lika självklara idag. Idag skulle jag definitivt valt en boggi, men för 3 år sedan skulle jag absolut ha en enkelaxlad.
 
Jag får väl köpa ny transport när sambon behagar byta bil. Jag är ändå nöjd med att få låna den då jag behöver den eftersom jag vägrar köpa egen stor bil. Jag kör Ford KA och det ska jag fortsätta att göra! :D
 
Får jag fråga en sak?

Är inte totalvikten på en Star Trailer Rubin 1300 kg? Då måste väl bilen får dra 1300 kg?

Måste inte bilen alltid få dra släpets totalvikt även om släpets vikt och last inte överstiger 1300kg? Och bilens totalvikt och släpets totalvikt får inte översiga 3500 kg om man har B körkort?

Så har jag fattat det hela men det är klart jag kan ha förstått fel. :crazy:
 
Den måste vara billig i drift? :)

Själv kör jag (och sambon) en alldeles för stor BMW (dricker soppa så in i he***te. Tycker ju jag men inte sambon då. :angel:

Jag skulle nöja mig med en Volvo eller ngt liknande.
 
Jag har fraktat min pålla över 40 mil och det va inge fel på transporten alls. Har inte stött på några nackdelar alls med värmlands vagnen. :smirk:
 
Värmlandsvagnen är en lågbudget vagn och jag hade själv en 03 vagn tidigare med Boggie. Den rulade hur stadig som helst, det var inga problem med varken lastluckan, överluckan eller dörren. Det enda problem som jag egentligen kan komma ihåg att jag hade var det faktum att mellanväggen var och är för klen.

Att den hyrvagn det talas om i detta inlägg är sprillans n y då den är uttagen i februari är ju nog en sanning med modifikation, hyrvagnar slits mycket snabbt på grund av att folk inte bryr sig om dem just för att de endast har hyrt dem. Att överluckan lossar under i och urlastning är nog mer en fråga om inpassningsfel av låsmekanismen för denna!

Jag var nöjd med den vagn som jag fick för de pengarna, men jag tror inte att jag som med min gamla Boj-trailer skulle få tillbaka inköpspengarna om jag sålde den efter tio år så som jag fick med Boj-vagnen.
 
Läs mitt inlägg lite högre upp. Jag kör lagligt så länge totalvikten (på reg.beviset) inte överstiger 1430 kg och den verkliga vikten (transportens tjänstevikt + häst) inte överstiger 1150 kg (bilens begränsning). Jag har kollat upp det med vägverket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp