Bukefalos 28 år!

Värmning.

T

Tovig

Min fråga handlar egentligen om ridvärmning, men eftersom jag inte hittade ngn annan tråd som egentligen handlade om själva värmningen så tänkte jag slå 2 flugor i en smäll.

Jag skulle vilja veta om och hur ni ridvärmer era hästar. Vad för sträckor, vilka tempon, vilka gångarter? Hur lämpligt är det att ridvärma en yngre häst (under 5 år) i första värmningen?

Skulle gärna vilja veta mer om "vanlig" värmning oxå, samma där; hur långt, vilka tempon, värmer ni 1 lr 2 ggr?
mvh Tovig
 
Sv: Värmning.

Vi värmer våra hästar väldigt individuellt. Den ena behöver "peppas upp" och väckas och han får en betydligt hårdare värmning än den andra som joggas långsamt på slingan i 45 minuter just för att inte bli uppväckt. Alla hästar joggas 15-20 minuter innan de värms av den kusk som kör i lopp ett par-tre varv.
 
Sv: Värmning.

Min fråga handlar egentligen om ridvärmning, men eftersom jag inte hittade ngn annan tråd som egentligen handlade om själva värmningen så tänkte jag slå 2 flugor i en smäll.

Jag skulle vilja veta om och hur ni ridvärmer era hästar. Vad för sträckor, vilka tempon, vilka gångarter? Hur lämpligt är det att ridvärma en yngre häst (under 5 år) i första värmningen?

Skulle gärna vilja veta mer om "vanlig" värmning oxå, samma där; hur långt, vilka tempon, värmer ni 1 lr 2 ggr?
mvh Tovig


jag vet inte riktigt på vad du menar med stäckor när man ridvärmer, för jag antar att du emnar värma innan något lopp. jag värmer ibland under sadel, då kanske i 30-35tempo men ska jag starta i monté så rider jag ju till kanske 700-800meter för att speeda lite. i värming isulky värmer jag oftast bara en gång men de e ju lite olika från häst till häst, men oftast en gång, ibland kör jag 3varv jogg på stora banan in å rycker skorna å ut å speedar till en bit.. men tror de e väldigt olika från människa till människa å häst hur man gör..
 
Sv: Värmning.

Jag ridvärmde min kallblodsdam mkt, även före vanliga sulkylopp.

Om vi startade i monté så värmde jag 2 ggr, först en gång direkt vi kommer till banan nästan och sedan en gång till typ 2 lopp före.
Typ 4+3 bakvarv i så lungt tempo som möjligt. För precis som Cambrie skriver om så behöver den hästen lugnas ner. Därför försöker vi hålla tempot lågt.. Iofs är det svårt med den hästen o det brukade alltid vara ungefär 45tempo. (vilket är ganska lungt för o va hon)

Ridvärmde även när hon skulle gå sulkylopp. Fast då värmde jag andra gången med sulky, oftast.
 
Sv: Värmning.

Ridvärmde även när hon skulle gå sulkylopp. Fast då värmde jag andra gången med sulky, oftast.

Det är så det är tänkt 4-åringen i stallet ska värmas på lördag. Som det var planerat skulle jag ridvärma honom en hårdare vända i första värmningen, sedan skulle kusken få testa honom i en andra värmning 2-3 lopp innan starten.
Men nu läste jag att Umåkers (där hästen startas) längre slinga är avstängd, det var väl längs slingan det var tänkt att jag skulle rida honom. Ngn som vet om det finns en kortare slinga, och hur lång den isf är?
Vill absolut inte ridvärma på banan, kan inte reglerna.
 
Sv: Värmning.

Milslingan är som sagt avstängd, den kortare slingan är dock öppen, och från den når du även rakbanan enkelt.

Du får nog rida runt slingan, sen vända och rida tillbaka samma väg som du kom, eftersom man annars måste passera parkeringen som lär vara fullsmockad.

Det tar drygt 30 minuter att rida fram och tillbaka i hyfsat travtempo.

Vill du ha närmare beskrivning på plats kan du söka upp mig vid banan, jag kommer att finnas i närheten av veterinärtornet/kåtan på stallbacken, sittande i en golfbil ;)
 
Sv: Värmning.

Vi värmer våra hästar väldigt individuellt. Den ena behöver "peppas upp" och väckas och han får en betydligt hårdare värmning än den andra som joggas långsamt på slingan i 45 minuter just för att inte bli uppväckt. Alla hästar joggas 15-20 minuter innan de värms av den kusk som kör i lopp ett par-tre varv.

Oj, har jobbat hos lite olika och ganska framgångsrika tränare. Den svenska tränare jag känner till som värmer mest kör 7 bakvarv i 2 minuters tempo (14 min) lr 4+4. 4 bakvarv plus ett heat om de ska värmas hårdare. Har du haft bra framgång med ditt upplägg? kan tänka mig någon riktig dåre som skulle må bra av det, men annars vore det intressant att veta varför du kör så mycket.
för övrigt vill jag inte säga att du gör fel, har sett så mycket att jag vet att det finns 1000 sätt att göra rätt, det är det som är kul med trav
 
Sv: Värmning.

*kl*

Läste en undersökning för ett tag sedan som påvisade att vi ofta värmer våra travare lite för länge. Man jämförde travare och galoppörer och kom fram till att galoppörerna oftast värmer för lite (musklerna har inte fått upp full värme = tidigare mjölksyra) medans travarna ofta värmde för mycket, de drog alltså på sig lite mjölksyra redan i värmningen. Det intressanta var dock att det gjorde inte någon större skillnad prestationsmässigt, att värma optimalt jämfört med för mycket, bara hästen fick nedvarvning och tid nog att göra sig av med mjölksyran den fått i värmningen, innan det blev dags för lopp. För de hästar som fått för lite värmning däremot var skillnaden märkbar.

Slutsatsen var att vi skulle kunna värma ungefär hälften av vad vi gör nu, om man enbart ser till att syftet med värmningen är att få optimal temperatur i musklerna.
 
Sv: Värmning.

när vi värmer våra kallblod så galloppvärmer vi dom i 15 minuter sedan värmer kusken 3 bakvarv (alt. 2 bakvarv 1 rätvarv)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 248
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 073
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp