Bukefalos 28 år!

Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

som komplement till gyn mm så kan jag rekommendera akupunktur. Jag vet några stycken som fått sina pms/mensproblem hjälpta genom detta.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Kl

Jag tror även jag på endometrios.. Mina gynläkare har misstänkt att jag har det. Perioderna när jag haft cystor har jag haft så sjukligt ont vid både ägglossning och mens att jag legat dubbelvikt på golvet och inte kunnat gå normalt, utan gått framåtböjd.. Förra året gick jag på regelbundna kontrollen varannan/var tredje månad och gjorde ultraljud för att hålla koll på cystorna. Och den ena läkaren var nästan övertygad om att jag har endometrios, för mina cystor såg ut som chokladcystor(endometrioscystor), har dock inte haft tillräckliga problem för en ordentlig utredning enligt gyn..

Så åk in och begär att dom gör ett VUL på dig. Det kan också vara så att du har sån jävla otur att varje gång du har mens så går en cysta sönder och när dom går sönder så gör det som allra allra ondast!! :( Det är vidrigt! :(


Gjorde en abort för några månader sen och det ENDA lilla lilla positiva med det är att jag inte haft några problem efter den..
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag säger också endometrios. Jag har det och smärtan för mig är nästan exakt samma som du beskriver. Framförallt att det även gör djävulskt ont "baktill" så att säga.

Jag fick första allvarliga smärtupplevelsen som 19-åring, fick diagnos först vid 24. Allt som behövdes var en liten okomplicerad titthålsoperation.
Många puckoläkare, en uppsjö med olika värktabletter, många tårar och många gånger fick jag höra att det går över när jag blir äldre eller föder barn :meh: Trodde vi hade kommit längre än så på 2000-talet.

Så: stå på dig, vet att det är svårt. Men begär en ordentlig undersökning.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Sök direkt till gynekolog när BM inte lyssnar på dig. Annars, sök akut. Visst kommer de försöka klämma dig på magen, men du kommer förhoppningsvis få hjälp.

Du ska ju inte behöva gå outredd för den typen av smärtor!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har haft jätteont vid mens och precis som du skrev kändes det som någon stoppade knivar i magen på mig. Jag fick först starka värktabletter, så starka att jag inte kunde köra bil (som inte hjälpte). Sedan fick jag gå igenom en lång utredning där de tog alla prover som de kunde ta bland annat två tester på livmodercancer och två ultraljud och under tiden påbörjade jag med två kapslar nattljusolja (naturläkemedel) varje morgon samtidigt som jag fick provera 3 månader som ska rensa systemet och ställa om mensen.

Nu idag kan jag uthärda den, jag har fortfarande riktigt ont men det är inte alls som det var tidigare och en vanlig värktablett långt.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har funderat på att åka in akut, men det faller på att de kommer klämma på min mage. Och då kommer jag att gå sönder av smärta. Jag vet att det är idiotiskt att resonera så, men med dessa knivhuggen blir man till sist väldigt rädd för all beröring och för att röra sig överhuvudtaget.

Du kan faktiskt säga till att de inte får för att det gör så ont. Läkare vill (oftast) inte göra illa en. Lycka till :)
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag vill ej ta hormoner och mår heller inte bra på hormoner. Mår hellre kasst två dagar i månaden än hela månaden.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Vetevärmare och Alvedon gör varken från eller till, det känns som att bli huggen med kniv varenda gång jag rör mig :(

Honung och Bläckis: Googlade det och har i stort sett samtliga symptom (ej depression) vissa har jag inte ens kopplat till detta :( Ska boka tid hos gyn. Kollade på en bild på var det är vanligast att man har det: jag har ont på alla punkterna :( Hoppas på något sätt att jag har det ändå, för då kan jag få hjälp. Har man vanlig mensvärk får man bara höra "ta en Ipren".

Jag kan tycka det är skandaldåligt att du inte fått hjälp av din bm tidigare, och rent av märkligt också då det under senare är är en diagnos som belysts mycket. Och det är jättevanligt att kvinnor har det. Beställ en tid på gyn så snart som möjligt, och lägg fram frågan. Du hinner kanske få hjälp innan nästa vända!

Det finns något som heter endometriosföreningen eller liknande, googla på det där finns nog mycket info.
Edit; Här är den; http://www.endometriosforeningen.com/site/
 
Senast ändrad:
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Har bokat tid, nästa tisdag ska jag träffa en gynekolog. Hoppas att hon kan hjälpa mig. Ska skriva ner alla besvär jag har innan besöket. Är det dumt att säga att jag misstänker att jag har endometrios?
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Har bokat tid, nästa tisdag ska jag träffa en gynekolog. Hoppas att hon kan hjälpa mig. Ska skriva ner alla besvär jag har innan besöket. Är det dumt att säga att jag misstänker att jag har endometrios?

Min uppfattning är att vården av idag är van vid att patienter kommer väl förberedda och har googlat sina besvär innan besöket.

Din misstanke borde väl bara leda till en vettig dialog?
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag tycker det tyder på intresse för sitt välmående, jag hade absolut berättat om misstanken.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Det kan du absolut säga. Beskriv dina symtom och fråga "Kan det vara endometrios?" (Ibland är det bäst att maskera sin teori som en fråga;))
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har svår endometrios och fungerar inte alls när det är dags för mens. Äter Pronaxen för smärtan och lägger en varm vetekudde på magen för att slappna av. Har provat andra mediciner men då jag är f.d tablettmissbrukare vägrar jag äta t.ex. Tradolan.

Eftersom din mens är punktlig rekommenderar jag dig att ta t.ex. en Alvedon dagen före förväntad mens, och sedan komplettera med en Pronaxen direkt när du får mensen. Använd en vetekudde för att slappna av.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Har bokat tid, nästa tisdag ska jag träffa en gynekolog. Hoppas att hon kan hjälpa mig. Ska skriva ner alla besvär jag har innan besöket. Är det dumt att säga att jag misstänker att jag har endometrios?

Bra att du fått en tid så snabbt! Som sagt, lägg fram frågan. Den är ju absolut motiverad och därför inte konstig alls.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har inte lika hemskt som du men nästan. Blir helt handikappad men dock 1-3 dagen. Innan hade jag mens i 10-15 dagar, nu har det gått ner till 7. Jag är frisk och de har inte hittat något. Det enda som de pratar om är p-piller men jag vill inte äta hormoner.

Jag kan heller inte äta starka smärtstillande då jag blir extremt dålig. Så jag äter diknofelak, alvendon och cyklo F (för att minska blödningen och för att det hjälper lite mot kramperna).
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Knapplånar
Jag har svår Endometrios, som jag har opererat en gång, dock gick inte allt att ta bort tyvärr.
Jag är känslig och kan inte äta P-piller, men måste tipsa dig om hormonspiral. Många blir helt blödningsfria av den, och det är bra för dem som har endometrios och får cystor. Det bästa är om man inte har så mycket mens överhuvudtaget, eftersom mens kan trigga igång cystor och vid varje mens tränger livmoderslemhinnan ut i buken och orsakar inflammationer och nya sammanväxningar.
Hormonet i den spiralen är inte östrogen utan gulkroppshormon, vilket är en helt annan sak. Det hormonet förtjockar din slemhinna så att ägg inte kan fästa. Jag var själv väldigt skeptisk men fick detta mycket bra förklarat för mig av en gynekolog. Har fungerat bra för mig och jag har inte mått dåligt som jag gör av andra preparat.
Ta upp detta med din gynekolog och får du inte gehör så sök dig vidare! Jag fick själv höra att jag var tramsig och gick i över tio år med grava smärtor och höll på att bli barnlös pga detta, så okunskapen och nonchalansen är utbredd.
Sen är det bra att tipsa om smärtlindring, men man ska alltid gå till botten med problem och smärta först, särskilt när det gäller en ung kvinna som kanske ska försöka få barn senare. Lycka till och stå på dig!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Vetekudde och lättare smärtlindring hjälper inte, jag kan bara inte räta ut mig :( Kan inte ens lyfta benen utan jag får kasa fram längst med golvet, samtidigt som min sambo hjälper mig med överkroppen som måste hållas absolut still. Gaser, bajsa och kissa ska vi inte ens prata om, det blir svart, svetten rinner, jag gråter och sitter med händerna på toastolen för att kunna lyfta upp mig själv en bit om det känns som att tarmen vrids om.

Jag tror jag behöver rejäl smärtlindring.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har fått höra av min barnmorska att jag inte kan ha spiral pga att min livmoder är bakåtlutad. Den andra barnmorska jag träfade sa att jag kan ha spiral men att den kommer vara svår att sätta in. Vi får se vad gynekologen säger på tisdag :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 535
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp