Bukefalos 28 år!

Värt skydda SGI?

hvala

Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp att tänka så är det någon här som är bra på det där med att skydda sin SGI?

Jag bytte nyligen jobb och med min nya lön får jag en årsinkomst som är en bra bit över Försäkringskassans tak för SGI, även den som föräldrapenningen är baserad på som ju är högre än den för sjukpenning. Jag är föräldraledig en åttondel = 12,5%, dvs jobbar 87,5%. Om jag tar 87,5% av min lön så är även det beloppet över taket för SGI. Är det då någon mening för mig att fylla ut med 1/8 FP eller är det bara slöseri med dagar?
 
Klarar du dig på 80% av dina 87,5% om du skulle bli sjukskriven? Gör du det så hade jag inte tagit ut dagarna.
 
Hoppas att det är ok att jag hoppar in med en fråga på samma ämne?

Jag är just nu föräldraledig med min dotter. När jag börjar jobba igen är hon över 1 år och jag kommer att arbeta på timmar, åtminstone till att börja med (bemanningsföretag, vilket i detta fall ger en timanställning). Troligtvis kommer jag att jobba heltid eller åtminstone gott och väl så att jag klarar mig (bra timlön!). Jag har också funderat på det här med att fylla ut de veckor som jag inte jobbar heltid, om det är nödvändigt. Men så "sa någon" att om man inte skyddar sin SGI så nollställs den? Dvs jag får ingen sjukpenning alls, istället för 80 % av min inkomst. Stämmer detta? Låter ju helmärkligt för jobbar man deltid innan man får barn så är det ju den inkomsten som styr SGI men f-kassan har så mycket märkliga idéer att jag inte vet vad jag ska tro...

Om reglerna är så som du beskriver dem, att din eventuella sjukpenning baseras på dina 87,5 % och du ändå inte får mer sjukpenning för att du fyller på upp till heltid, då finns det ju ingen anledning att göra det.

Hoppas att ni förstår vad jag menar, jag har aldrig så svårt att förklara som när det gäller dessa regler...
 
Hoppas att det är ok att jag hoppar in med en fråga på samma ämne?

Jag är just nu föräldraledig med min dotter. När jag börjar jobba igen är hon över 1 år och jag kommer att arbeta på timmar, åtminstone till att börja med (bemanningsföretag, vilket i detta fall ger en timanställning). Troligtvis kommer jag att jobba heltid eller åtminstone gott och väl så att jag klarar mig (bra timlön!). Jag har också funderat på det här med att fylla ut de veckor som jag inte jobbar heltid, om det är nödvändigt. Men så "sa någon" att om man inte skyddar sin SGI så nollställs den? Dvs jag får ingen sjukpenning alls, istället för 80 % av min inkomst. Stämmer detta? Låter ju helmärkligt för jobbar man deltid innan man får barn så är det ju den inkomsten som styr SGI men f-kassan har så mycket märkliga idéer att jag inte vet vad jag ska tro...

Om reglerna är så som du beskriver dem, att din eventuella sjukpenning baseras på dina 87,5 % och du ändå inte får mer sjukpenning för att du fyller på upp till heltid, då finns det ju ingen anledning att göra det.

Hoppas att ni förstår vad jag menar, jag har aldrig så svårt att förklara som när det gäller dessa regler...
Jag tog och ringde FK nu eftersom jag ville ha info från säker källa och svaret var nej, SGI nollas INTE för att man är tjänstledig på deltid och inte fyller upp med FP. SGI nollas när man står helt utan sysselsättning, ex blir arbetslös men inte skriver in sig på arbetsförmedlingen.
 

Liknande trådar

SGI
Övr. Barn Vi sitter här hemma och planerar resten av föräldraledigheten, och inser… vi har inte skyddat min mans SGI. Har varit alldeles för...
Svar
10
· Visningar
1 429
Senast: orkide
·
Äldre Sjukskriven 50 % pga av utmattning, har nu nått dag 180 och Försäkringskassan vill bedöma mig mot hela arbetsmarknaden. Tydligen anser...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Lia_
·
Övr. Barn Gammal medlem under anonymt nick Vi funderar på att skaffa barn men har svårt att bestämma när Han: har fast jobb, inga konstigheter...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 060
Senast: Anonym6
·
Gravid - 1år Ska försöka formulera mig så att det blir begripligt. Väntar nu andra barnet med bf om 10 dagar och fick idag hem beslut från fk (bättre...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp