Bukefalos 28 år!

BernT

Trådstartare
Häromdan stod min 5-åring och vävde lite lätt, väldigt väldigt lite, men ändå.
Har bara haft henne 5-6 veckor och tyckte jag redan efter nån vecka började se lite vävtendenser men tänkte att jag nog bara inbillade mig och bekymrade mig inte mer för det.
Men som sagt häromdan vävde hon lite lätt.
Vad gör man åt sånt?
Verkar inte riktigt som hon trivs i stallet, blir det inte bättre får jag ju försöka byta stall men det är ju verkligen sista utvägen.
Visst mycket är nytt för henne (jag är väl inte såå ny, hade henne i somras på prov) så det kanske beror på det.
 
Sv: Vävning

För många år sen skötte jag ett halvblodssto som tävlade dressyr i de högre klasserna som vävde. Hennes ägare hängde in leksaker och bollar mm i boxen. Enligt ägaren gjorde stoet detta som ett tecken på stress och understimmulans. Vet inte om så är fallet alltid men detta var ett sto som tränade hårt och hade nerv. När hon blev lite rastlös började genast vävandet. Hon var tvungen att sysselsättas dagligen även under vilodagar m lätt arbete och då gick det bra. Men stod hon en dag el två vävde hon som bara den. Tyvärr höll inte frambenen på henne i längden för den träning hon krävde pga vävningen och låta en sådan häst som hon gå som sällkapshäst gick naturligtvis inte.:crazy:

Detta samt en ridkolehäst (som heller inte höll i frambenen) är min enda erfarenhet av vävning. Så kort sagt prova lite leksaker och stimulans och så hoppas jag att du får en massa mera tipps så du slipper denna ovana.

Lycka till!!
 
Sv: Vävning

Vävning är nåt som stressade pållar hittar på. Som du skrev så trivs hon nog inte i stallet. Men du har ju inte haft henne så länge heller så det kan ju vara stress för att allt är nytt med.
Men mer utegång, helst lösdrift, fri tillgång på mat eller gör ättiden längre.
Vävning kan övergå i boxvandring lätt.
 
Sv: Vävning

Fri tillgång på mat är tyvärr omöjligt eftersom hon går med några andra. Men ska se om jag kan få ha henne ensam.
Rider jag inte är hon ute till sju och rider jag tar jag in vid 5 o rider och brukar vara klar o ställa in henne vid typ sju. Mer utevistelse är också tyvärr omöjligt att ordna.

Voff : jag tror med hon är understimulerad, jag rider 4-5 dar i veckan eftersom hon är så ung så känns det som att hon borde ha några vilodagar.

Usch det är inte kul, hon är smal med och går upp dåligt i vikt trots mkt mat. Har sett hennes hagkompisar vara elaka mot henne med (iofs kan hon också vara elak mot dom ibland :p).
 
Sv: Vävning

Hitta på andra grejjer än ridning när hon har vilodag. Promenera, tömmkör, om du kan Nh så gör sådan övningar annars gå en kurs i NH med henne, spela boll (gjorde jag med min unghäst) det finns mängder med icke fysiskt ansträngande grejjer att pyssla med. All lycka till i framtiden
 
Sv: Vävning

Nu var min pålle väldigt nyfiken och leken av sig. :D Det hela började med att stallägarens ungar hade använt paddock och hinderstöd för att sparka boll så bollen låg kvar. Jag gick ner med pållen för att longera och han blev jätteintresserad av bollen som låg kvar. Började nosa, buffa på den och puffa med frambenen. Det hela började som lek men sköt jag tt löst skott till honom så svarade han med att möta bollen på olika sätt. Detta skedde efter att han stått i boxvila i några veckor pga en olycka i hagen. Han var väl superuttråkad så dethär runda föremålet var ju jätteintressant. Han var 5 år vid det tillfället. Bollintresset höll i sig under hans korta levnadslängd. En riktig Zlatan ;) RIP värdens roligaste pålle :heart
 
Sv: Vävning

Naaaw vad gulligt! Bara snön och isen försvinner i paddocken lite mer ska jag testa :D
Kanske ska ha min pilatesboll, den är ju stor och bra.
 
Sv: Vävning

Häromdan stod min 5-åring och vävde lite lätt, väldigt väldigt lite, men ändå.

Min häst i samma ålder har visat tecken på luftsnappning. Att det syns vid miljöombyte är typiskt, men man måste ändå ta tag i det innan det befästs.

Jag skulle inte våga flytta hästen till en egen hage, utan gissar att sällskap med artfränder är viktigare än fri tillgång på foder under utevistelsen. Fast om hon är hunsad i flocken kan det bidra till stereotypier (har jag läst) och då kanske man kan ändra flocksammansättningen?

På min häst har jag fått bort beteendet genom utevistelse i stor, kuperad hage med kompisar (skulle aldrig våga ha henne i en liten hårdgjord grushage), tillgång till både vanlig saltsten och himalayasten (ett experiment, vet inte hur mycket just det har betytt, men hon gillar sin himalayasten), jag satte upp en rotviska i boxen som hon kunde leka med (men den struntade hon i), och så får hon ha granris att gnaga på och pyssla med i boxen. Jag sågar nytt var tredje dag ungefär. När det blir vår får hon lövsly istället.

Man ska inte ge dem en sån där boll med godis i, det stressar eftersom de inte fattar sambandet mellan när de får ut en matbit och inte. Enhällig forskning dömer ut dessa bollar. Öht ska man se till att yttre omständigheter inte utlöser ätreflexer, när hästen inte har mat till hands. Det är alltså dåligt om hästarna i stallet fodras vid olika tillfällen av sina ägare, tex, eller om de andra hästarna har såna godisbollar som låter (jag skaffade mig en ovän för livet i stallet när jag tog upp att ingen borde ge sin häst sådana).

Om hästen är fem år och jobbar 4-5 dagar i veckan skulle jag ge promenader vid en del av vilodagarna, gärna promenader i spännande miljöer så hon får något att tänka på. Då behöver du inte gå så länge heller, och det blir inte övermäktigt.

Jag skulle strö med halm om jag kunde. Jag brukar även strö ut en näve lucernpellets eller två i torvströet, så att hon har lite att pyssla med (hygienisk häst som bara skiter i ett litet hörn, och där lägger jag naturligtvis inte pelletsen).

Jag ger så mycket grovfoder som bara är möjligt under den del av dygnet hästen är inne.

Min häst har inte visat tecken på stereotypier sedan jag införde de här ändå rätt enkla åtgärderna. Det tar mig inte många minuter extra i veckan att fixa det här.

Lycka till!
 
Sv: Vävning

Godisboll har hon ingen och det tänker jag inte skaffa heller, verkar bara opraktiskt. Anledningen till att jag vill ha henne ensam är för att de andra hon går med är mkt mindre och äter mkt mindre vilket leder till att min häst som käkar långsamt bara ätit hälften av sitt och sen tar kompisarna resten och de har börjat bli tjocka nu och det är ju inte så kul för deras ägare :p Jag vill kunna hålla koll på hur mkt hon äter så därför känns ensam i hage bra.
Ska kolla med stallägaren idag om det finns ngn tom hage, för det vore enklast.
 
Sv: Vävning

Jag menade bara en vanlig fotboll....

Det förstod jag!

Det är bara det att jag fick tipset att ge min häst en sån där godisboll, och när jag då kollade upp dem blev jag en rabiat motståndare, så att jag numera tar varje tillfälle i akt att avråda från dem. Andra än vi som skriver läser ju troligen i tråden. :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp