"Växel-varma" ben

S

Saah_pippi

Hej,
för cirka en vecka sedan upptäckte vi att våran ponny var varm i ett framben, kota och hov. Dagen innan hade vi kört konditionsträning (skritt + trav 45 minuter) på nyplogat underlag, men inte längre än vad han är van vid och han är även van att trava på lite hårdare underlag, vilket vi gjort mer eller mindre hela vintern.
Han fick efter det vila i fyra dagar, även om värmen försvann snabbare. Sedan skrittade jag honom och joggade på ridbanan i ca 40 minuter. Hade just snöat ca. 10 cm så det var lite mjukare denna gång.
Dagen efter detta var han jätte kall i det benet han tidigare var varm i... :confused: Skrittade 30 minuter.
Nästa dag var det andra frambenet varmt, hov och kota.
Måste tillägga att han inte har varit halt, visar smärta vid tryck på sulan eller annat obehag. Han är just nu lite överviktig också måste jag kanske säga..

Kan benen växla värme så här utan att det är farligt eller ska de alltid vara jämnvarma?
Tänkte på fång men det kanske har helt andra symtom?

Har sedan två månader tillbaka varit inbokad på en träning denna helg, så borde han vila, köra lugnt eller som vanligt.
Är absolut inte främmande för att kontakta vet. eller ta en annan häst till träningen, men tänkte skriva här först eftersom han inte är halt.

Tack på förhand, Sofia!
 
Sv: "Växel-varma" ben

Om hästen inte har någon puls längs benet eller i hoven (känns bäst i karleden) bör det inte vara någon fara. Ibland blir ju hästen varmare i ett ben när de står o vilar det andra o vice versa. Det bästa enligt min mening när hästen inte har någon svullnad eller sår är att rida och känna efter. Känns hästen som vanligt är det oftast ingen fara. Att ge exakta råd och anvisningar är svårt eftersom jag inte sett hästen men så som jag tolkar det du skrivit kan du nog köra på utan att oroa dig :)
Lycka till!
 
Sv: "Växel-varma" ben

Ja, jag ska nog ringa och rådfråga veterinären för att vara säker!
Tack för svar.
Tog iaf den andra hästen på träningen,man vill ju inte försämmra eller skapa någon skada :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: krus
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 922
Senast: mily
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp