Bukefalos 28 år!

Växter i akvarium, udda fråga

Silkisif

Trådstartare
Hej alla! Jag tänkte återuppstarta mitt akvarium som legat nere i ca 3 år. Har dammar på marken med växter som liknar Limnophila sessiliflora, eller möjligtvis Cabomba. Har tagit upp några, spolat av och lagt i en gammal guldfiskskål. Vissa har vita blommor.

Tror ni att jag kan använda dessa växter i mitt akvarium? Tänkte köpa fiskar någon gång i början av v. 22.

Bild kan fixas om så önskas ;)
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Går utmärkt och använda växter utifrån, men ta & skippa skålen och skaffa ett riktigt akvarium istället.
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

jag uppfattade det som att TS bara har växterna i skålen "tills vidare", och att hon har ett annat akvarium som hon ska använda :)

Jag har en bäck/damm som rinner igenom min trädgård, går det att använda växter därifrån till mitt akvarium?
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Precis som Zsara/Zsara trodde så hade jag dem bara där temporärt, tills jag hittat mer information :) Växterna är nu planterade i akvariet och jag håller tummar och tår för att de inte har fört med sig andra växter eller djur :)

Bäck/damm borde ju vara samma sak, sötvatten som sötvatten? Eller?
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Jag hoppas man kan använda växter utifrån. Det skulle vara lite häftigt... Och ekonomiskt :laugh:
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Djuraffärerna tar ju ut rövarpriser på växterna, så ja, hade varit väldigt ekonomiskt:D

Nu ska jag ut och leta efter mer grönt, och försöka skapa egna yngel :o Dvs klämma ut rom och mjölke. Man måste ju testa :p
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Djuraffärerna tar ju ut rövarpriser på växterna, så ja, hade varit väldigt ekonomiskt:D

:p

Jasså? Jag tycker de flesta affärer snarare tar för lite betalt, får dålig lönsamhet och lägger ner akvarie- och djuravdelningarna?
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Jasså? Jag tycker de flesta affärer snarare tar för lite betalt, får dålig lönsamhet och lägger ner akvarie- och djuravdelningarna?

Jag tycker då det är dyrt med som lägst 50 kr men oftast 60-80 kr/ planta.
De gånger jag hittat vattenväxter på IKEA har jag blivit glad, de brukar kosta mellan 20-30:-

Om man jämför kostnaden med "vanliga " krukväxter så brukar de överlag vara billigare. Eller det finns möjlighet att köpa billiga om man nöjer sig med enkla vanliga växter.

Nu vet jag inte alls hur mkt svårare det är att odla akvarieväxter mot krukväxter. Dem kanske är mkt dyrare att odla :confused:
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Jag hoppas det blir något! Fick tre mörtar, två som gav mig ( :angel: ) mjölke och en med rom.

Angående det där med växter i djuraffärer... Det kan säkert vara så att förstahandssäljaren tar ut överpris, vad vet jag. Men för mig som konsument blir det väldigt dyrt, för saker jag kunde ha fått gratis i dammen ;)
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Jag tycker då det är dyrt med som lägst 50 kr men oftast 60-80 kr/ planta.
De gånger jag hittat vattenväxter på IKEA har jag blivit glad, de brukar kosta mellan 20-30:-

:

Fast tre slingor vattenpest kan ju vem som helst sälja för trettio kr, och det gör dom också. Jag har aldrig sett Anubiasarter eller tex Pogostemon helferi på IKEA.

Jag ser ett problem med att att in växter från vatten som håller en temp på mellan 4-8 grader till närmare trettio grader, men vi märker väl om de överlever.
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Angående det där med växter i djuraffärer... Det kan säkert vara så att förstahandssäljaren tar ut överpris, vad vet jag. Men för mig som konsument blir det väldigt dyrt, för saker jag kunde ha fått gratis i dammen ;)

Fast du får ju inte alla arter i dammen. Du får möjligen någon enstaka art, och det akn du ju grunda med isåfall, då behöver du inte köpa så många dyra.
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Precis. Det är ju så vackert med mycket växter!

Mina förra klarade inte av temperaturskillnaden, de dog efter en vecka.

Nu är jag återigen på växtspåret, och har plockat lite allt möjligt.
En har många stjälkar med blad vid ytan. Jag fick dock bara med stjälkar...

Flytväxt
29133664.jpg

29133665.jpg


En annan...
(ligger vid ytan så den är dubbel)
29133668.jpg


29133667.jpg

29133666.jpg


Är de giftiga?
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

På dom första bilderna ser de ut som andmat. Det är en flytväxt som förökar sig med en j*kla fart!
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Fungerar jättebra. Kan täcka hela vattenytan på ett par veckor utan problem. Jag skulle kanske inte ta in den om du inte har jätteproblem med för starkt ljus och behöver något som skärmar av och skuggar snabbt.
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Går det inte att bara ta bort efter hand som?
Det är ganska kalt högre upp i akvariet. Läste även att black molly trivs med flytväxter..
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Oj förlåt, jo fungerar väldigt bra i akvarie :p Men förökar sig som sagt i raketfart. Jo det går att ta bort efterhand. Jag håvade upp mitt och fick ta upp hur mycket som helst typ 1 gång i veckan. Och det var i mitt lilla 60 liters.
 
Sv: Växter i akvarium, udda fråga

Jag rensar min yta 2-3 gånger i veckan. Gud vad det växer! Fast de första jag tog in åt slöjstjärten upp :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp