Våga kasta sig ut i ovissheten...

Lill76

Trådstartare
För er som minns så vantrivs jag fruktansvärt på mitt jobb. Jag har pratat med berörda chefer, bett om omplacering, varit sjukskriven en kortar period pga jobbet, fått tillfälligt gå ner i tid men nu tvingad upp till heltid igen, sökt flertalet nya jobb utan framgång o jag mår INTE bra! Har fått ett halvt löfte att dom kan säga upp mig "pga arbetsbrist" för att underlätta för mig, vilket är generöst, men jag är samtidigt livrädd....
Jag har aldrig varit arbetslös, vet inte ens hur det funkar att gå till arbetsförmedlingen...Tvingar dom en att söka alla jobb? Tänker mest på div säljjobb som jag inte skulle klara.... Har ingen utbildning men jobbat med div administration o ordermottagning i 20 år.
Jag vill verkligen ha nytt jobb men är också rädd för att inte klara av det. Mitt nuvaranade har gett mig dåligt självförtroende o jag har en del bekymmer med en del stresssymptom o den psykiska hälsan.
Vad ska jag göra?
 
Du verkar inte ha så mycket till val? :) Hade jag varit dig hade jag gladeligen tagit emot uppsägningen. Därefter sökt nytt jobb eller ändrat karriär efter en utbildning. Men vad vill DU? Vad vill du göra om dagarna? Kan du tänka dig att sätta dig i skolbänken?
 
Du verkar inte ha så mycket till val? :) Hade jag varit dig hade jag gladeligen tagit emot uppsägningen. Därefter sökt nytt jobb eller ändrat karriär efter en utbildning. Men vad vill DU? Vad vill du göra om dagarna? Kan du tänka dig att sätta dig i skolbänken?
Skolbänken känns inte så lockande.... ser tillbaka på en skoltid fylld av prestationsångest... :crazy: Men om man utbildar sig till något man verkligen vill så är det kanske annorlunda. ( Jag har utbildat mig till hästmassör i vuxen ålder o det var så roligt o intressant o pluggandet gick galant! ) Skulle gärna byta bana, problemet är bara att när man gjort samma sak så länge som jag har gjort är det svårt att veta vad man kan/vill göra..
 
Sök ett liknande jobb men på en annan arbetsplats om du inte vill studera eller byta inriktning.
 
För er som minns så vantrivs jag fruktansvärt på mitt jobb. Jag har pratat med berörda chefer, bett om omplacering, varit sjukskriven en kortar period pga jobbet, fått tillfälligt gå ner i tid men nu tvingad upp till heltid igen, sökt flertalet nya jobb utan framgång o jag mår INTE bra! Har fått ett halvt löfte att dom kan säga upp mig "pga arbetsbrist" för att underlätta för mig, vilket är generöst, men jag är samtidigt livrädd....
Jag har aldrig varit arbetslös, vet inte ens hur det funkar att gå till arbetsförmedlingen...Tvingar dom en att söka alla jobb? Tänker mest på div säljjobb som jag inte skulle klara.... Har ingen utbildning men jobbat med div administration o ordermottagning i 20 år.
Jag vill verkligen ha nytt jobb men är också rädd för att inte klara av det. Mitt nuvaranade har gett mig dåligt självförtroende o jag har en del bekymmer med en del stresssymptom o den psykiska hälsan.
Vad ska jag göra?
Nejdå, de tvingar en INTE att söka alla jobb, även de har insett att det bara leder till onödig administration för företagen (och företag som då väljer att inte anlita AF)
Du berättar inom vilken/vilka branscher du har vana/intresse av, sen kan de föreslå jobb inom området när det dyker upp lämpligt. Däremot måste man vara aktiv och söka jobb, nätverka, besöka rekryteringsmässor etc. Inte allt, men man ska ju redovisa månadsvis vad man gjort. Dock ska tex uppsökande samtal eller efterfrågningar om jobb redovisas så det kan bli en hel del:D , t ex pratat med släkting som har kontakter inom X....
Ta chansen! Du lär ju inte må bättre av att gå kvar och du får ju lägsta karensen om AG låter dig gå pga arbetsbrist!
 
Igår och idag fick jag 3 negativa besked på jobb jag hade sökt.... fy f-n vad less jag blir... Har sökt minst 15 jobb o varit på 2 intervjuer sista halvåret, men jag verkar inte duga någonstans.... Hur f-n skulle det då gå om jag försätter mig i arbetslöshet... *ledsen o uppgiven* :cry::down:
 
Herregud, jag har sökt mångdubbelt fler jobb utan att ens bli kallad till intervju. Du kan inte ta det personligt.

Jag tycker att du måste se över ditt eget mående och prioritera dig själv som din enda resurs. Att vara kvar när du blir dålig av jobbet är ingen lösning.

Är det bättre att vara slut och sjukskriven än frisk och arbetslös?
 
Jag sitter i en liknande sits.. eller egentligen inte men nästan ;) Jag trivs ändå helt okej på jobbet även om det periodvis varit tufft och stressande. Har även en kortare sjukskrivning bakom mig. Jag söker andra jobb, får komma på intervju på de flesta jobb jag söker men faller alltid på att andra sökande har längre erfarenhet.
Anledningen till att jag söker andra jobb är att jag inte trivs med min bostadsort. Jag vet vart jag vill flytta men eftersom det är en universitetsstad med många utbildade och eftertraktade tjänster så är det en tuff konkurrens. Jag har nu gjort en plan B för att komma dit, jag kommer att söka sommarjobb på orten och sen ska jag studera ett år på avancerad nivå och sen sommarjobba året därpå också om det inte dyker upp någon tillsvidareanställning.
Då har jag lite mer erfarenhet och högre utbildning och kanske lättare kan konkurrera.
Jag ser till mig själv i första hand och tror det här är rätt väg att gå :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp