Bukefalos 28 år!

Våga låta barnen rida

bravur68

Trådstartare
Jag har uppmuntrat mina barn till att rida eftersom jag själv har intresset. Den enda som har velat rida (vi har ponnyer också) är den minsta av tre barn och nu har hon ingen direkt lust längre (7 år).

Jag har alltid tänkt på riskerna, varit försiktig, inte heller tvingat in dem i stallet. Kan nu inte låta bli känslan av att "det är nog lika bra att de inte rider" , speciellt efter den lilla tösen som avled nyligen efter en ridolycka på en snäll häst :cry:, stackars föräldrar, det trillade en tår när jag hörde om det.
Vet att jag är en hycklare, utsätter mig själv för större risker med mitt egna ridande... det är egentligen inte så mycket farligare än många andra sporter om man vet vad man pysslar med... men när det kommer till ens barn.
Tja, jag har nog inte vad det krävs för att bli en riktig ponnyförälder... jag är mycket ambivalent i det här. Kanske dottern märker av att jag är "hönsig" och lagt av pga det :o
Hur tänker ni hästintresserade med barn, är ni eller av?
 
Sv: Våga låta barnen rida

Jag tycker att det har varit väldigt obehagligt att ha barnen med i stallet tidigare. Hästar är ju flyktdjur hur snälla de än är och 2 st 2,5åringar var inte plättlätt att hålla reda på samtidigt som man ska ha koll på egna hästar och andras som kom in i stallet. Så där valde jag att ha barnen hemmavid istället för att ta med dem.
Nu som 5 åringar kan jag ju lita på dem mer, att de verkligen gör som jag säger i ett ev. skarpt läge. Men jag blev alldeles kall när jag hörde om olyckan, jag vet inte vad mer man hade kunnat göra än att ha ledare på hästarna.
Våra tjejer ska börja hästlekis nu på söndag och jag är jättenervös eftersom jag ser säkerhetsrisker överallt:crazy::eek:. Men jag tror att det är bra för dem att lära sig hästvett även av någon annan än mig men det känns som sagt nervöst då jag inte längre känner hästarna/ponnysarna på ridhuset.

Mina föräldrar var inte hästkunniga och jag blir ibland mörkrädd när jag tänker på alla säkerhetsrisker med sommarhästar man red på i tung trafik, långa ensamritter barbacka etc. som jag gjorde som barn. Men jag överlevde ju....(håller nu på att rida in min snart 3-åriga häst och även där kan man ju undra över vad man håller på med som 3-barnsmorsa....).
 
Sv: Våga låta barnen rida

Jag hade ingen lust att vara ponnyförälder.

Så jag köpte en ridhäst till dottern.

Även om hon åkt ambulans efter ett fall (från ponny) är jag inte orolig. Och skulle något hända så tycker jag ändå att det är rätt val att låta henne utvecklas tillsammans med hästar, trots att det finns (mycket små) risker för att något mycket allvarligt ska hända.
Vi kan inte sätta våra barn i en skyddande kupa. Men vi kan hjälpa dem att tänka på säkerhet och att förbereda sig för svåra situationer.
 
Sv: Våga låta barnen rida

jag har ett lass med shettisar för mitt eget höga nöjes skull.
Barnen får "låna" dem och rida på så mycket de vill, helt utan krav åt något håll. De brukar oftast rida 1-3 ggr/vecka. Just nu rider alla de tre äldsta barnen, men jag kan inte påstå att jag räknar med att intresset ska hålla i sig. Återstår att se.
Det som är intressant är att de själva väljer att klä på sig väst och hjälm även om vi bara ska pyssla med hästarna i stallet. Jag ser ingen anledning att få dem att låta bli den extra säkerhetsåtgärden.
Ja, olyckor kan alltid ínträffa. Det enda man kan göra är att förebygga så gott man kan. Man kan bli påkörd av bil när man cyklar eller ramla ner från trädet man klättrar i också...
 
Sv: Våga låta barnen rida

Min dotter på nu 8 år har ridit sen hon var 5 och vart med mig i stallet åtskilliga gånger.
Ramlat av säkert 20 ggr, blivit biten mm men jag tar det med ro. Är inte den föräldern som springer fram till mitt barn om hon ramlat av. Brukar ju höras ganska omgående att allt gått bra och då kör jag alltid med samma att jag hämtar hästen och tar med den fram till dottern.
Sen så säger jag till dottern att hästen nu vill säga förlåt (ofta så nosar ju hästen på den som ligger ner för det är ju lite konstigt) och då brukar ju tårarna gå över när någon säger förlåt. Sen om hon inte vill upp igen så kör jag på att hon måste det för annars så kanske hästen blir rädd för att ha ryttare på ryggen
:-P

Hon har alltid väst och hjälm, alltid även hjälm när hon grejar med stora hästar.

Men jag har inga extra föreskrifter bara för att hon är med i stallet utan hon får lära sig ändå och det har gått jätte bra.

Jätte sorgligt med den tjejen som avled men jag tror inet att det är mkt farligare än att gå över en trafikerad väg mm så jag är inte så harig.
Tänker mkt på hur man hade det själv i den åldern eller iafl som 9 så red jag ett hbl på 168cm, helt själv. Tog in, red ut mm och det var inga problem alls, varför skulle inte min dotter klara det? (fast hon gör inte det med en så stor nu iofs men med b ponny utan problem)

Snurrigt jag vet!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har en sexårig ponny som sjuåriga dottern ridit in samtidigt som hon själv lärt sig att rida. På ridbanan vågar jag låta dom...
2
Svar
21
· Visningar
2 843
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 306
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp