Bukefalos 28 år!

"vaggar" i travsulkyn?

Grana

Trådstartare
\"vaggar\" i travsulkyn?

Ja, jag vet inte vad det heter, men det ser ut så iallafall :)
Jag har precis suttit och kollat på trav på tv. Och man ser ofta att kuskarna liksom vaggar i sulkyn vid upplopp. Jag har förståt att det ska hjälpa hästen men gör det verkligen det?
När kusken vaggar framåt kan jag förstå att hästen får lite hjälp, men sen blir det ju ett litet ryck tillbaka.
Gör detta någon verkan?

Grana som funderat på detta ibland :)
 
Re: \"vaggar\" i travsulkyn?

Helt rätt! Dom gör det för att hjälpa hästen då den börjar bli trött & det hjälper! Är hästen helt slut eller har lätt för att komma ur balans hjälper det oftast inte utan slutar ofta med dåligt trav eller galopp, men när mjöklsyran sätter in 100-150meter från mål är det en liten extra kick för hästen & den vaknar till & orkar kanske ge det lilla, lilla extra som behövs! :cool:
 
Re: \"vaggar\" i travsulkyn?

är du säker på att du inte hör ett....Vyssan Lull också :rofl: :rofl: :rofl:
Närå, sulkyerna är ju modifierade, men egentligen skall man köra som Björn Goop och Stefan Melander för att det skall göra bästa effekt....lätt tillbakalutande(så kör de flesta i USA)och gunga "därbak" istället......då blir sulkyn "lättare :)
 
Re: \"vaggar\" i travsulkyn?

Nja?! Stig H Johansson(min absoluta favorit alla kategorier) sa en gång om gungandet att man hjälper hästen framåt då man gungar till men sedan kommer ju "gunget tillbaka" och det bromsar snarare hästen. Så ifall man ska gunga ska man göra det i ett absolut avgörande på målinjen och måtta i gunget precis på målinjen för att hästen ska få den extra skjutsen in över mål. Oj vad konstigt det där lät :D . Och jag jag tror så klart på min favorit, allt han säger är sant :D .
mvh jesse
 
Re: \"vaggar\" i travsulkyn?

Tack för svaren :)

Martha, du är knäpp :D ;) Klart de sjunger vyssan lull.
 
Re: \"vaggar\" i travsulkyn?

JAG :eek: KNÄPP :confused: :confused: Näääää, du måste mena nån annan :rofl: :rofl: :rofl:
*Tittar mig förvirrat omkring*
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: miumiu
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 806
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 687
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp