Bukefalos 28 år!

Val av hingst

CiderGirl

Trådstartare
Hej!
Mitt sto behöver vila en säsong och därför funderar jag på att betäcka själv eller låna ut henne för avel. Hur som hälst sitter jag och letar hingstförslag. Prio 1 är att den kan täcka de extreiörsvagheter som stoet har och prio 2 är att den har så bra gång som möjligt.

Hingsten ska: ha ganska kort rygg, starkt ländparti och sluttande kors.

Gångartsmässigt har stoet mycket knän så hingsten får gärna länga bra istället.

Hingsten ska vara godkänd i Sverige, KWPN eller Tyskland.
Stoet har full KWPN stam som tyvärr inte erkäns med gröna papper annat än hos sin avelsgren (körning) i KWPN.

Avkomman skall bli en högklassig dressyrhäst.

Nu vill jag ha förslag från er!! :)

Detta är stoet, musklad och omusklad:

25635414.jpg


25635474.jpg
 
Sv: Val av hingst

Kan Rambo vara något?

På bilderna ser ditt sto ut att ha väldigt lång rygg, Rambo är ganska kort.
 
Sv: Val av hingst

Håller med att rambo har kort rygg och bra kropp, men jag har sett honom live och gillar varken gången eller hans beteende, han verkade väldigt svårriden.
 
Sv: Val av hingst

Ravell har kort kropp och lättar upp. Rör sig bra också, mer längd i steget är höga knälyft.
 
Sv: Val av hingst

Har du kikat något på Figaro R? Jag har ett sto som liknar din i kroppen som är dräktig med honom i år.. :)
 
Sv: Val av hingst

Sock: Jag kikade på Ravel, men var bara imponerad av hans skritt, sen verkar han lite överbygd för min smak, då behöver man nog ett högställt sto till honom.

Guardian Angel: Kollade på Figaro R video och blev lite besviken, hans trav är nästan sämre än mitt stos, annars är han urläcker.

Alla: Jag har funderat lite på Quaterback, han är ju väldigt kompakt och har supergång, dessutom gillar jag den hingstlinjen, men jag vet inte om han är ultimat, det hade varit trevligt att hitta någon som liknar han.
Jag har dunderat lite på Belamour också, mitt sto har ju hals och nacke som kompenserar hans lilla hals och han är både lättillgänglig och har bra gång, men jag har svårt att avgöra hur lång han är i ryggen, är det nåfon som har koll?
 
Sv: Val av hingst

Du kanske skall vänta på de nya stjärnorna. Vad den tråden säger så ska vi få se flera riktigt bra unghingstar
 
Sv: Val av hingst

som sagt tipsar om White Talisman, han har det jag söker åt mitt KWPN-sto. Gång, temp och extriör.
 
Sv: Val av hingst

Jag gillar Belamour. Han kan väl inte räknas som jättekort, men hans kors hade troligen passat i kombination med ditt sto. Det som är Belamours absolut strakaste sidor är troligen hans elasticitet, benställning, ridbarhet och hans coola psyke. Vädigt bra egenskaper:).

Dålig bild från hingstvisningen-08 i Flyinge.
21388519.jpg
 
Sv: Val av hingst

Ja, Belamour är verkligen en het kandidat, det som oroar mig är dock ryggen. Som ni själva ser är min pållas rygg för lång, det gör också att ländryggen är svag.

Finns det någon mer som Belamour men med kort rygg, gärna för kort rygg.

White Talisman har ju verkligen toppstam och verkar ha en grym ridbarhet, det negativa är att han inte verkar ha lätt att sätta muskler på korset (ser ganska tomt ut på bilderna), har sämre galopp än mitt sto och är skimmel. Om jag ska välja skimmelhingst då ska den sticka ut enormt emot andra hingstar. (smaken är som baken)
 
Sv: Val av hingst

aha ok, detta är hans bedömning:

Vinnare av 4 års kval: (Danmark)
9,5 - 9 - 9 - 9,5 - 9,5

Jag tycker galoppen är hans stora +

Han har ett väldigt bra bakparti, byggd för att hålla och sätta under sig (nästan han gör det för mkt).

Skimmel, ja det är inte oftast ngt som slår igenom om inte det finns hos mödren också se hans avkommor idag ex wizard. De flesta får strumpor (Talisman har det man ser det när han blir blöt) =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst

Oj, det var generösa poäng, men domare har ju också olika smak när det gäller gång, en del gillar mer traditionell och bärlig gång medan andra gillar flashig gång. Om jag jämför Talisman med exempelvis Quaterback så borde Quaterback ha 8 12 12 (vet naturligtvis att 10 är högsta poäng) på gång om Talisman har 9: or och 9,5. Men i ridbarhet och bärlighet vinner Talisman. Men detta är bara min åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst

Belamour är ju jättefiin!!
Han skulle jag tagit :)
 
Sv: Val av hingst

Har du kollat på Channon? Bra överlinje och bra rörelser. Jag blev riktigt imponerad när jag såg honom som 4 åring. Mycket flott häst!
Jag har haft ett sto liknande ditt och blev till henne rekommenderad Ravell och Bugatti Hilltop. Vet inte var Bugatti finns nu eller om han är tillgänglig, men en mycket snygg hingst är det!
 
Sv: Val av hingst

Channon är fin, kort nätt och sportig. Ser ridbar ut och jag tror att han utvecklats en hel del sista året.

De nya får vi nog sia om efter bruksproven men onekligen ser en del stammar skojjiga ut....
 
Sv: Val av hingst (KWPN)

Jag försöker igen. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken hingst jag ska ta. Bruksprovet blev en besvikelse, de med bäst stammar gick inte vidare eller fick avbryta av olika skäl. Hade hoppats lite på bla. Maserati och hingsten efter Jazz, men men.

Jag har i alla fall konkretiserat kraven på hingsten, så nu blir det kanske lättare att ge tipps :laugh:

Hingsten skall vara godkänd i KWPN, alt. godkänd spermaimport för KWPN.

Hingsten skall ha: bra gång, långa framben, kort rygg och välformat gärna sluttande kors.

Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 258
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 248
Senast: sorbifolia
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 563
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp