val av ridponnyhingst

shayd

Trådstartare
Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du rekommenderar just den hingsten.

Stoet är maxad D-ponny, hollandsimport och jag vet inte vad som finns bakom henne. Mycket ridbar, kan ridas ut av en nybörjare i alla gångarter men är en tuffare tävlingsindivid när man sätter upp en rutinerad ryttare. Hon har normala gångarter, ingen stjärna men heller inte symaskin. Bra klipp i galoppen och mycket bra hoppteknik både fram och bak. Exteriört har hon något låg halsansättning och jag hade önskat lite mer uppförsbacke, mer sluttande bog och lite längre ben i förhållande till kroppen. Har korrekta ben och ett bra sadelläge. Temperamentsmässigt är hon en stjärna när man kommit upp på ryggen, trygg och stabil men med riv i vid ”rätt” tillfällen. Helt okomplicerad att ha med på träningar, tävlingar mm men kan vara (för) tuff att hantera på marken hemma om hon inte arbetar dagligen.

Viktigt hos hingsten är att han har en ponnyhistorik i flera generationer, vill INTE ha stort bakom då stoet är så pass stort och jag inte vet vad som finns bakom henne. Vill ha en TREVLIG hingst som är lätt att hantera av barn och som har lämnat trevliga barnponnys. Hingsten ska vara tävlad för att bevisa att den är hanterbar av barn och finnas tillgänglig för besök så jag själv kan bedöma hur den fungerar och beter sig. Får gärna ligga bra till i avkommestatistiken för att ge en avkomma som är lättare att sälja om det skulle bli aktuellt. Exteriört önskar jag att den ska vara lätt i typen med bra ansatt hals (hellre ngt högt än ngt lågt) och trevlig sluttande bog. Hellre ngt hög i manken än överbyggd. Vill gärna ha en hingst med lite mer dressyriga gångarter men jag antar att de flesta ridponnyhingstar är över medel där. Färg, ej skäck.

Drömmen med avkomman är en supertrevlig barnponny runt 135 – 148 med talang för både hopp och dressyr och med en typ som påminner om en welsh/xx eller welsh/ox. Med talang menar jag inte de allra högsta klasserna men i alla fall så att ponnyn inte ska vara en broms för ett ambitiöst barn som vill tävla MSV. Hingsten bör ej finnas norr om Stockholm.

Vad väljer jag?
 
Sv: val av ridponnyhingst

Jag vet en hingst som skulle klara alla dina önskningar och har även fantastiska avkommor! Men enligt Bukefalos regler är jag förhindrad att svara :)

Hoppas du får lite svar här, fast det brukar gå trögt med Ridponny trådarna på Buke!!
 
Sv: val av ridponnyhingst

Jag säger Gerswin. Ska du ha en ridponnyhingst så är han bland dom säkrare vad gäller att hålla ner mankhöjden, men såklar beror det på ditt sto också. Temp.mässigt vet jag (källa från anställd hos mw) att han är totalt okomplicerad att hantera, även för barn. Jag tycker du ska kolla noga på honom. Jag har två avkommor efter honom med samma mamma. Mamma är 50% hbl, maxad d-ponny. Den ena kommer att stanna på c-ponnymått och den andra på d. Har i år ett superfint föl e. Gerswins son Gasque. Men han har också mkt hbl i sig även om han själv är mindre än sin far så är det osäkrare. Alla är jättetrevliga i skallen, den ena lite vassare men det är från mamma. Samma sto har tidigare avkommor efter andra ponnyhingstar som tyvärr växt över ponnymått.
 
Sv: val av ridponnyhingst

En hingst jag varmt kan rekommendera är Speyksbosch Diablo, en ädel hingst av mindre modell. Jag har ett engelskt ridponnysto 146cm, som haft 14 föl, och hon ger genomgående stort, enormt stort ( fader 148cm-avkomma 160, fader 146 cm-avkommor 155+156 cm, fader 128cm-avkomma 142cm osv) och har nu en avkomma som blir 3 år till våren med Diablo som far och denna gosse kommer att stanna under ponny måttet med bra marginal. Min Diablo-unge är korrekt, supertemprament och lätthanterlig, så rekommenderar Diablo.
 
Sv: val av ridponnyhingst

Ska absolut kolla upp dessa. Vet ni om det finns någon lätt tillgänglig statistik på fadershingstar på tävlande ponnys?
 
Sv: val av ridponnyhingst

Det finns ju en lista från Holland som visar mest framgångsriks sportponnyförärvare, där liger Vita Nova's Hanassie 3;a tyvärr är han död, sen ligger Leuns velds Elegant 7:a på listan, bägge har/är verksamma i Sverige!
 
Sv: val av ridponnyhingst

När jag betäckte mitt ponnysto som också sades vara holländsk ridponny men utan stam :( så valde jag en kategori C Welsh hingst, av den anledningen att jag inte ville använda en potentiell släkting till stoet (många RP hingstar har ju mkt holländskt blod iaf de jag var intresserade av). Plus att då är storleken på pappan iaf konsoliderad.

Stoet var 146 cm och hade ingen som helst ponnylook, väldigt mkt storhäst över henne så ibland tänkte jag att hon kanske var född tvilling eller så. Hon hoppade satan och var rätt svår att rida. Hon bedömdes en gång på utställning och fick då 7-8-7-8-7 = 37 poäng.

Fölungen är idag 2 år och mättes häromdagen till 134.5 så hon blir nog en maxad C. Hon är riktigt snygg exteriört och jag hoppas att hon kommer visas på treårstest nästa år. Jag är mycket nöjd, hon blev exakt vad jag hoppats på. Tyvärr så dog mamman innan jag hann tillverka flera föl, men jag hade varit modigare och använt en RP hingst om hon levt eftersom det inte lutade åt att hon gav stort.
 
Sv: val av ridponnyhingst

Jag säger också Speyksbosch Diablo. Bättre hingst finns inte.

Han lämnar fantastiska avkommor. Äger själv 3 st, som rör sig nå enormt, alla 3 har fått guld på visning. En utav dom BIR. Även sett fler avkommor efter Diablo som är helt underbara, bland annat ett sto ur hans första årskull som blev Best in show.

Ditt sto låter som en bra matchning.

Min 3 åriga dotter borstar och lyfter hovarna på mina, men det finns ändå lite nerv att ta fram när man så önskar.

Diablo har mycket kunniga och erfarna ägare som nog mer än gärna hjälper dig om du har frågor.

Lycka till och jag håller tummarna på ett fint föl.
 
Sv: val av ridponnyhingst

KL

Jag slår ett slag för Gerswin! Har ett c-ponnysto som lämnat två avkommor på 160 cm (!) med en D-ponnyhingst och en C-ponnyhingst (ridponnyhingstar med ponnyhöjder bakåt). Avkomman e. Gerswin kommer ca 145 cm. Gerswin har lättat upp mammans lite lågställda exteriör på ett mycket trevligt sätt och avkomman är byggd i uppförsbacke med kortare rygg och en jävla spänst i steget. Mycket trevlig att hantera.

Rekommenderar!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp