Valack som är hingst???

Kotten1

Trådstartare
Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst. Kastrerades i oktober förra året och jag har pratat med distriktsveterinären som kastrerade honom. Hon tog bort två kulor! Han muckar och tuppar sig med de andra hästarna och tanken var att han skulle gå med ett annat shettissto men vi fick sära dom eftersom han betäckte henne. Han går runt i hagen och lägger typ två småbajskulor ovanpå de andra hästarnas högar. Han mäter sig med andra valacker typ hela tiden. Jag ska ta ut en veterinär som tar blodprov för att mäta testosteronhalten men nu är jag jätteorolig att något inte stämmer. Kan en häst på något sätt vara hingst trots att två pungkulor är borttagna? Kan man "missa" något vid en kastrering?
 
Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst. Kastrerades i oktober förra året och jag har pratat med distriktsveterinären som kastrerade honom. Hon tog bort två kulor! Han muckar och tuppar sig med de andra hästarna och tanken var att han skulle gå med ett annat shettissto men vi fick sära dom eftersom han betäckte henne. Han går runt i hagen och lägger typ två småbajskulor ovanpå de andra hästarnas högar. Han mäter sig med andra valacker typ hela tiden. Jag ska ta ut en veterinär som tar blodprov för att mäta testosteronhalten men nu är jag jätteorolig att något inte stämmer. Kan en häst på något sätt vara hingst trots att två pungkulor är borttagna? Kan man "missa" något vid en kastrering?
Det finns valacker som betäcker ston hela livet, trots att de defintivt är kastrerade.
Min erfarenhet är att det är ännu vanligare när de blir kastrerade sent i livet. Vi har en islänning som blev kastrerad som 4-åring, han betäcker gärna om det finns tillfälle, trots att han nu är 15 år.
 
Ok. Misstänker att så kanske är fallet såklart. Är lite oroad bara eftersom han är mycket hingstigare än min förra hingst som ändå gått som avelshingst. Antar att ett blodprov kan göra mig lugnare.
 
Ok. Misstänker att så kanske är fallet såklart. Är lite oroad bara eftersom han är mycket hingstigare än min förra hingst som ändå gått som avelshingst. Antar att ett blodprov kan göra mig lugnare.

Svar ja : klapphingst är inte ovanligt . Inte sällan är dessa mycket mer hingstiga än regelrätta hingstar då hormonbalansen inte fungerar normalt .

Att kastrera vid 4 år är inte jättesent . Jag tycker inte det är ett argument öht till att hästen skulle "skaffat sig ett livsmönster" typ. Många kastrerar betydligt tidigare som motvikt och ändå har flera sådana tidiga kastrater betäcknings beteende osv .

Det är inte så enkelt (eller svårt) som att "den kastrerades sent" .
 
Enkelt svar, ha inte ston tillsammans med valacker. Sen finn det olika svar på samma hage. Men väljer nu ATG svara som stoägare, jag kommer ATG kräva dig på alla betäckningar som skadat mitt sto i ryggen. Att betäcka och betäcka är nwturligt, de vill att stoet blir brunstigt. En valack har inte den möjligheten, därför fortsätter den att betäcka villiga ston.
 
Jag vet en tjej som köpte ett väldigt fint SWB som trots kastrering hade skyhöga halter vid blodprovet, trots att båda kulorna plockats så var det någon bitestikel kvar som producerade hormon. Jag har för mig att köpet fick gå tillbaka och vad som hände med hästen har jag ingen aning om.
 
Det finns många faktorer som spelar in i hur hingstig en valack blir. Mina ston har delat stall med en tidigt tagen valack som blev alldeles till sig så fort han såg ston. Det gick knappt att ha ett sto i boxen bredvid honom. Örtpreparat hjälpte inte.

Bästa sättet att undvika att valacker vaknar till är att inte ha ston och valacker tillsammans.
 
Svar ja : klapphingst är inte ovanligt . Inte sällan är dessa mycket mer hingstiga än regelrätta hingstar då hormonbalansen inte fungerar normalt .

Att kastrera vid 4 år är inte jättesent . Jag tycker inte det är ett argument öht till att hästen skulle "skaffat sig ett livsmönster" typ. Många kastrerar betydligt tidigare som motvikt och ändå har flera sådana tidiga kastrater betäcknings beteende osv .

Det är inte så enkelt (eller svårt) som att "den kastrerades sent" .

Fast klapphingst är ju kryptorchid. Det vill säga en kula saknas i pungen. Om veterinären avlägsnat två kulor så är den knappast klapphingst.

Håller med om att det inte är särskilt sent.
Jag har en häst som kastrerades sent som fyraåring (det var en klapphingst och jag tvekade för kostnaden). Han doftmarkerar visserligen med gödsel, men har inget "hingstigt" beteende i övrigt.

Det där med att klättra på andra hästar verkar ju inte ha så mycket med den saken att göra.

Jag har en häst som klättrar, men han är två år och fortfarande hingst. Han går uppenbarligen inte med ston.
Hans klättrande är mer "bråkstakeri" gentemot enstaka annan häst, precis som den andra hästen kan klättra på honom (en sexårig valack) när de bråkar.
 
Enkelt svar, ha inte ston tillsammans med valacker. Sen finn det olika svar på samma hage. Men väljer nu ATG svara som stoägare, jag kommer ATG kräva dig på alla betäckningar som skadat mitt sto i ryggen. Att betäcka och betäcka är nwturligt, de vill att stoet blir brunstigt. En valack har inte den möjligheten, därför fortsätter den att betäcka villiga ston.
?????
 
@kryddelydd det räcker med att en liten flisa blir kvar så brukar man kalla det klapphingst. Sen om det är en helt rätt benämning eller ej har jag ingen aning om, men det är så man brukar referera det.
 
Jag har aldrig valacker tsm med ston! Aldrig.
Att kastrera som 4-åring är inte så jättesent och jag som flera andra har sagt - det är inte det som spelar roll. Jag kastrerade en 7-årig hingst som gått i avel och den är inte det minsta hingstig.
 
@kryddelydd det räcker med att en liten flisa blir kvar så brukar man kalla det klapphingst. Sen om det är en helt rätt benämning eller ej har jag ingen aning om, men det är så man brukar referera det.

Enligt vems definition?

Wikipedia:
En klapphingst är en hingst vars ena eller båda testiklar har blivit kvar i ljumskkanalen eller bukhålan, istället för att en kort tid före eller efter födelsen vandra ner i pungen. För att kastrera en klapphingst krävs därför ett större ingrepp av en veterinär. En klapphingst vars ena testikel vandrat ner på normalt vis och som endast kastreras på denna kan ändå uppvisa ett hingstbeteende, eftersom den testikel som ligger kvar i bukhålan eller ljumskkanalen fortsätter att producera hormon. Det kan kosta ca 10 000–20 000 att kastrera en klapphingst.

stämmer väl med vad jag hört att "man" brukar kalla för klapphingst.

Dessutom: väldigt klantigt om "man" råkar lämna en flisa.
Testiklarna är väldigt väldefinierade och vid normalt kastrationsförfarande så är man inte och skär i själva testiklarna. Man stryper funiklarna, och klipper eller skär av.
Det kräver ingen nära dissektion för att få loss "kulorna" från övriga strukturer!!
 
Kort svar på frågan om hingstbeteende.

Det är individuellt. Vissa hingstar blir aldrig speciellt hingstiga. Andra kastreras tidigt och behåller hingstbeteende livet ut.

Jag hade min valack som "proberhingst" för att kolla mina avelsston. Han pratade rätt och betedde sig rätt. Var de brunstiga så reagerade de för honom. Han kastrerades på våren som tvååring.
 
@kryddelydd jag vet inte vad det är du vill ha sagt?
Det finns otaliga fall där det blivit kvar rester vid kastrering/försök till kastrering som orsakar hormoner att fortfarande vara aktiva och orsakar hingstighet. Att jag inte redogör för dessa i detalj, och använder ett begrepp som säkerligen inte är medicinskt korrekt, ja då är det väl så.
 
Mitt sto går med en valack. Det går alldeles utmärkt. Valacken är inte det minsta hingstig. Jag skulle vilja säga att hingstighet är väldigt individuell. Man kan kastrera tidigt och ändå inte "bli av" med hingstigheten. Eller kastrera sent och få en genomsnäll valack som fungerar med ston.
Jag skulle också vilja säga att vissa raser verkar hingstigare än andra. Jag som håller på med Quarter (och Paint) tycker att hingstarna inom dessa raser många gånger är som valacker. Enkla att hantera och inget gapande och fäktande med ben. Man kan ställa en hingst bredvid ett sto i stallet (visserligen med galler emellan, men ändå) utan att det händer något. Undantag finns naturligtvis.
När jag hade eget stall så lät jag mina hästar gå blandat valacker och ston. Jag hade inga problem med att någon valack var hingstig. Det verkar vanligare idag att man håller isär.

Till TS. Din häst är kastrerad för ca 4 månader sedan? Kanse han lugnar ner sig med tiden? Under tiden så kan du kanske hålla honom åtskild från ston.
 
Mitt sto går med en valack. Det går alldeles utmärkt. Valacken är inte det minsta hingstig. Jag skulle vilja säga att hingstighet är väldigt individuell. Man kan kastrera tidigt och ändå inte "bli av" med hingstigheten. Eller kastrera sent och få en genomsnäll valack som fungerar med ston.
Jag skulle också vilja säga att vissa raser verkar hingstigare än andra. Jag som håller på med Quarter (och Paint) tycker att hingstarna inom dessa raser många gånger är som valacker. Enkla att hantera och inget gapande och fäktande med ben. Man kan ställa en hingst bredvid ett sto i stallet (visserligen med galler emellan, men ändå) utan att det händer något. Undantag finns naturligtvis.
När jag hade eget stall så lät jag mina hästar gå blandat valacker och ston. Jag hade inga problem med att någon valack var hingstig. Det verkar vanligare idag att man håller isär.

Till TS. Din häst är kastrerad för ca 4 månader sedan? Kanse han lugnar ner sig med tiden? Under tiden så kan du kanske hålla honom åtskild från ston.
Min erfarenhet är att det oftast fungerar bra om man har ETT sto och EN valack. Det är när man blandar in fler i leken som det oftast spårar ur.
 
@kryddelydd jag vet inte vad det är du vill ha sagt?
Det finns otaliga fall där det blivit kvar rester vid kastrering/försök till kastrering som orsakar hormoner att fortfarande vara aktiva och orsakar hingstighet. Att jag inte redogör för dessa i detalj, och använder ett begrepp som säkerligen inte är medicinskt korrekt, ja då är det väl så.

Jag vill inte ha mer sagt än att ifrågasätta ditt bestämda uttalande att "man" säger att hästar är klapphingstar när en kastrering misslyckats - och här skriver du om otaliga fall där man alltså misslyckats med att identifiera en tydlig anatomisk struktur som testiklarna inklusive bitestiklar utgör...

Jag ifrågasätter din uppgift om att det skulle vara rimligt vanligt förekommande med klapphingstar som är klapphingstar efter att två testiklar avlägsnats vid kastrering.

Jag undrar då vem "man" är som du hänvisar till för att styrka ditt uttalande, som är väldigt överraskande för mig.
Jag sökte på internet innan jag ifrågasatte ditt uttalande, för att se om ditt uttalande helt enkelt var något jag missat, men så verkar det ju inte vara.
Det verkar ju vara du som har en egen påstådd källa till ett påstående som åtminstone i mina öron verkar väldigt konstigt.
 
Jag vill inte ha mer sagt än att ifrågasätta ditt bestämda uttalande att "man" säger att hästar är klapphingstar när en kastrering misslyckats - och här skriver du om otaliga fall där man alltså misslyckats med att identifiera en tydlig anatomisk struktur som testiklarna inklusive bitestiklar utgör...

Jag ifrågasätter din uppgift om att det skulle vara rimligt vanligt förekommande med klapphingstar som är klapphingstar efter att två testiklar avlägsnats vid kastrering.

Jag undrar då vem "man" är som du hänvisar till för att styrka ditt uttalande, som är väldigt överraskande för mig.
Jag sökte på internet innan jag ifrågasatte ditt uttalande, för att se om ditt uttalande helt enkelt var något jag missat, men så verkar det ju inte vara.
Det verkar ju vara du som har en egen påstådd källa till ett påstående som åtminstone i mina öron verkar väldigt konstigt.

Jag håller med - har aldrig hört talas om det. Och på de kastreringar jag har bevittnat - det är visserligen inte hundratals men ändå ett antal - har jag aldrig varit med om att det skulle vara några tveksamheter om vad som är vad?
 
Min erfarenhet är att det oftast fungerar bra om man har ETT sto och EN valack. Det är när man blandar in fler i leken som det oftast spårar ur.

Ok. Det är inte min erfarenhet. Jag har haft flockar på 10-15 individer. Blandat. Det finns dock individer som inte passar in och de får man flytta till annan hage.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 091
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 895
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp