Bukefalos 28 år!

Valacken med hasledsdefekten - Ny klinikrapport

Alexandra_W

Trådstartare
Innan jag 'kommer till saken' måste jag avreagera mig! Påväg hem från MK ligger jag på E4:an i 70 km i h (90-väg men det blåste så hårt så jag ville inte köra de 80 jag max får). Efter mig ligger två lastbilar med släp (tradare).

Den närmast bakom mig kör upp 'i häcken' på släpet och ligger typ 1 dm bakom. Jag går åt sidan för att släppa förbi. Har 1 dm kvar till gruset på vägrenen med högerdäcket på transporten. Vägen är 'ren', ingen mötande trafik, god sikt etc.

Tradaren kör om och den jävla föraren hänger sig på SIGNALHORNET och prejar mig dessutom ut mot kanten för att gå ut på vägrenen mer. Jag vägrar (jag vilL INTE tippa släpet i diket och V stod på sidan mot vägrenen) men fanskapet fortsätter preja tills jag var tvungen att gå ut i gruset med högerhjulet (livrädd var jag). Jävla idiot!

Tilläggas ska att lilla luckan var ÖPPEN så han hade klart och tydligt sett att det stod en häst i släpet.

Jag tog regnumret men hade inget att skriva på och nu kan jag inte minnas exakta kombinationen och de två jag velar mellan (som kan vara helt fel) är båda lastbilssläp från åkerifirmor. Ska iaf ringa dem imorgon och frågade om de hade någon förare på den aktuella sträckan idag.

Men jag blir så förbannad, det fanns ingen jävla anledning alls att göra så, och dessutom när det är en HÄSTTRANSPORT med häst i. Kunde ju slutat hur olyckligt som helst. Tänk om det varit en nervös häst i släpet, eller en ovan förare? *ryser*

Tillbaka till ämnet. Det var dags för återbesök för Vision idag. Jag var helt inställd på att med mindre än ett mirakel skulle det inte sluta annat än på värsta tänkbara sätt, Vision har nämligen INTE känts bra nu under igångsättning (det är därför jag knappt skrivit om den).

Lastade smalt i en kostinkande hyrtransport (med ramp) och han hade ju INTE ngon lust att gå på. Krånglade ett bra tag och vi blev rejält osams innan han var på.. Dessutom blåste det storm och jag tvekade i det längsta om jag verkligen skulle åka i så hård blåst, men..

Väl på MK var det ju inte mycket att orda om. Jag sprang i löpargången. Vi longerade ett varv åt vardera hållet och böjde VB och det var det. Han är utdömd, han är (precis som jag visste) inte ett endaste dugg bättre. En artroskopi, ledspolning och ledsprutning en vecka efter. 8 v total boxvila och igångskrittad i 2 veckor, känt på traven och galoppen en kortis nu senaste dagarna. Magnetskydd, PG, massage, akupunktur, ledtillskott - you name it. Och han är inte minsta lilla bättre =(

Så veterinären skickar livskadeanmälan med posten.... (vet ska förresten sluta på MK och flytta *sucka*).

Hem krånglade han lite vid lastning men var på på två minuter (men jag lastade bakom ridhuset *host*)

Och alla på MK frågade efter Kelisen.. fasiken vad hon gjort sig poppis där då. Hon & bork (som också efterfrågades).
 
Jag har följt dina trådar och jag tycker att det är jättetråkigt. Har han så ont att ahn går med ständig smärta oavsett om han rör sig eller skrotar i hage?

Och angående lastbils j*veln så hoppas jag att du får tag i honom.

Jag tycker du är otroligt tapper och jag önskar dig
Lycka till i framtiden hur du nu gör

mvh/ Anita
 
Jätte ledsen att höra. Det smärtar verkligen.
Men, för att gå tillbaka till vad jag tidigare sagt, ibland hjälps det inte hur mycket vi vill hjälpa dom och hur mycket vi tycker om dom...

Det är en konst att kunna släppa iväg den/det man älskar. Det är verklighen ett tecken på att man älskar utan att vilja äga, högsta formen av kärlek. :love: Kom i håg det.
 
Rikkan - jodå, ingen fara. Att fatta beslutet att nu är det dags att låta dem gå är som jag ser det den sista och största tjänsten/gåvan man ger dem. och den som 'kostar' mest...

Det gör det inte lättare, men det har aldrig föresvävat mig att låta min egoism styra (isf skulle jag stämpla en triangel i baken på honom och ha honom som trädgårdstomte) eller att in absurdum försöka få honom bra.

Han får en tid på bete, och skulle han mot alla odds och mot hur han varit tidigare helt plötsligt tycka det är ett helt okej liv så får han vara kvar sålänge han tycker det är kul. reagerar han som tidigare (tycker det är pest) så får han en sista period med KUL (smärtstillande och ridning) och får sen somna med 'flaggan i topp' så att säga.
 
Tråkigt med hästen!!!



Vilka fruktansvärda idioter till chaufförer det finns..och dom ska köra i yrkesmässig trafik... :mad: Hade det varit min tjejsing så hade hon förmodligen exploderat i transporten... :crazy:
Hoppas du får tag på dom! :devil:
 
Usch jag lider med dig...men en sak är iallafall säker...du har verkligen gjort ALLT som går att göra för honom :bow: Man kan inte göra så mycket mer...heder åt dig.
 
Vilka fruktansvärda idioter till chaufförer det finns..och dom ska köra i yrkesmässig trafik... Hade det varit min tjejsing så hade hon förmodligen exploderat i transporten...

Vision är tack och lov stencool i transporten. han må vara hur vrång som helst att lasta men välpå är han en ängel, bryr sig inte om något. Men dte kunde ju inte chauffören vetat.. *morr*
 
Jag har läst dina trådar om dina hästar, och jag känner verkligen med dig. Har själv tagit bort en häst pga skada så jag vet hur det känns!

Hoppas du får tillfälle att läsa lusen av någon åkeriägare!!

Vilken vet är det som ska sluta på MK? *nyfiken*
 
Jättetråkigt med Vision

Har läst lite om V både här och på andra forum och så klart hoppats att han skulle pigga på sig.

Min lille gosse fick åka till hagen med himmelsgräset i början av året efter ett års utredning för att hitta ett skadat ligament i manken. Varje gång vi åkte på återbesök till MK trodde alla att nu, nu skulle M vara frisk men sista gången vi åkte hade jag så starkt på känn att det var för att hämta ut en livskadeanmälan och sen åka hem igen.

Verkligen jättetrist!

/My
 
:( Vad mer finns att skriva. Tyvärr är första fölet inte avvan t förrän i september och unghingsten vill du knappast ha hos dig. Är Sunny inte bättre när hon blivit betäckt så kan du få låna henne. Det är bara att höra av dig. :smirk: Om inte annat så kan jag säkert hitta en annan unghäst till dig att låna om du vill.
 
Gud vad tråkigt - lider med dig. Har läst i dina tråder, men aldrig skrivit något, men kände att det kanske var dags nu. :(

Jag är den eviga optimisten och hoppas på att din stackars pålle kanske mot alla odds trivs med att få gå och skrota... :crazy:

Hur det än blir - lycka till! :)

Mvh Huntress
 
Jag har varit med om liknande på E4, men jag vägrade att vika ner mot väggrenen trots att han prejade mig. Jag har en gammal bli som jag inte är rädd om och styrde mitt ekipage mot lastbilen istället. Jag vet hur fort den kan gå och kunde öka farten vilket gjorde att lastbilen fick ge sig, svänga ut igen och sedan lägga sig bakom mig. Han som körde blev skitförbannad och signalerade som ett tok, men jag var ändå argare...Det verkarde inte som om han heller förstod att det stod hästar inne i transporten. Och dom kallar sig yrkeschaufförer. Det är illa.
 
Jag är ledsen för er skull :(. Men ni har kämpat på väl båda två, och mer kan man ju tyvärr inte göra.

Men jag hoppas också precis som någon skrev innan, att han kanske ändrar sig och kan trivas med livet ändå... Jag håller tummarna i alla fall,det kanske hjälper liiiite.

Kramar och Lycka till!
 
Ledsen för din skull
Vet hur det är.. Min gamle fick en kronisk förslitning i ett bakknä och började bli blind. Han var dock bara 12 , men äldst i stallet. Alla tyckte att han skulle få gå i hagen och skrota,men hur skulle det ha gått?
Han skulle ha fått gå i stallhagen resten av sitt liv och klrarde inte riktigt grindar och sånt. Han skulle dessutom ha dött av leda.
Så ditt beslut är riktigt, man känner ju sina hästar och vet vad de klarar av, hästens bästa är ju det viktigaste.
Det fanns folk på detta forum som tyckte jag skulle sälja min fånghäst,varmblodstravare, osm sällskapshäst??!!!
Ej ridbar ej betesbar??!!
Hur tänker en del??
Jag tänker på dig ialla fall
 
Jag har varit med om liknande på E4, men jag vägrade att vika ner mot väggrenen trots att han prejade mig. Jag har en gammal bli som jag inte är rädd om och styrde mitt ekipage mot lastbilen istället.

Jag hade pappas 200 000 kronorsbil som jag på NÅDER fått låna så även om jag inte haft släp hade jag inte vågat. han skulle slita öronen av mig även om det inte var mitt fel att bilen blev bucklig.

Med HÄST i släpet skulle jag aldrig våga göra något dylikt, hästen är värd mer än pretigen för mig.

Hoppas jag har fått ihop rätt regnr och det är någon av de två åkerierna jag har fått upp, så ska jag kräva en personlig ursäkt annars jävlar..
 
Vad mer finns att skriva. Tyvärr är första fölet inte avvan t förrän i september och unghingsten vill du knappast ha hos dig. Är Sunny inte bättre när hon blivit betäckt så kan du få låna henne. Det är bara att höra av dig. Om inte annat så kan jag säkert hitta en annan unghäst till dig att låna om du vill.

Du är en ängel =) Jag hör av mig när det är aktuellt. Sa jag att du är en ängel? =)
 
Va trist att höra! :(

Hoppas absolut du får tag i Chaffisen och att du sen får chansen att säga han ett par sanninges... jag vet vad jag skulle sagt! :mad: :angel:
Du såg inte vilket bolag han körde för, om det skulle mislyckas med reg nummret!?
 
Jätte, jättetråkigt :cry:!!!

Du vet vad jag tycker - Du har gjort allt o kan inte göra mer. Lyssna inte på alla smurfar som inte verkar fatta att du har en häst som inte gillar att skrota i hagen.

Många tröstkramar från
Anna-Karin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp