Bukefalos 28 år!

Valacken med hasledsdefekten - Ny klinikrapport

Hoppas absolut du får tag i Chaffisen och att du sen får chansen att säga han ett par sanninges... jag vet vad jag skulle sagt!
Du såg inte vilket bolag han körde för, om det skulle mislyckas med reg nummret!?

Nä, tyvärr. Jag hade fullt upp med att hålla bil och släp på vägen när han prejade, så inte ens chans att se. Hann bara ta regnumret och sen körde ju den andra lastbilen med om (normalt) och sen försvann de i fjärran i typ 110 knyck...
 
Så hemskt tråkigt :( . Jag har tänkt mycket på er och hoppades att det skulle gå åt rätt håll. Du har i alla fall gjort ALLT som tänkas kan.
/Lizzie
 
Hoppas du får tag i den :devil: chaffisen! Vilket vansinne!

Tråkigt med Vision, har liksom många andra följt dina trådar. Men jag antar att du samtidigt varit ganska inställd på det här, så det kommer i alla fall inte som en chock. Hoppas han får en fin sista tid, eller trivs som trädgårdstomte.
 
Har följt din kamp med Vision och vill bara säga hur ledsen jag är för er bådas skull. :(
 
FY :devil:! Vad jag blir förbannad! :devil: :devil: :devil:

Sitter och riktigt eldar upp mig framför skärmen när jag läser vad du varit med om. Vilka :devil: idioter det finns här i världen och sånna framför tunga transporter! Jag har yxan i bilen i händelse av att jag kör på något vilt, men här är det väl frågan om inte även det borde kunnas klassas som barmhärtighetsgärning och förkorta pina för oss andra ute på vägarna. :angel:

Får du reda på vilket åkeri det är tycker jag absolut att du ska framföra dina klagomål till högst ansvarige på åkeriet, så den kan läsa lusen av föraren + tvinga fram en ursäkt. Sånna där förare ger ju företaget dåligt rykte. :devil:
 
Fick livskadeanmälan redan idag, och även pappret från igår. Och han är ju sämre *sucka*

Pappret från igår:

"At UA. Markerar VB rakt ut. Halt VB på volten i båda varven. Lindrig böjreaktion högt VB.

Hästen har haft detta problem åtminstone sedan augusti 2003 och inte visat förbättring trots diagnostisk artroskopi med kirurgisk rensning av broskdefekt + flertal behandlingar.
Prognosen för att hästen ska kunna användas som ridhäst i framtiden bedöms som pessimistiska. Livintyg utfärdat."

"Inital hälta: Markering VB
Högt böjprov: 1 grad VB
Longering vä varv: 1 grad VB
Longering hö varv: 1 grad VB."

Det är ju fan SÄMRE än han varit innan =/

Aug 2003:
Initialt ohalt
Böjprov HF: Markering
Böjprov VB högt: 1 grad (öm)
Longering: Avlastar VB båda varven.
Sprutad med tuppkam + kortison.

ÅB September 2003:
Initialt ohalt.
Högt böjprov VB: Knappt 1 grad.
Longering vä varv: markerar VB, tappar vä bak
Longering hö varv: svag markering VB
Sprutad tuppkam + kortison. Saakta igångsatt.

Februari 2004:

Initialt markering VB, 'drar' VB rakt ut på löpargången.
Böjprov VB: 1 grad
Böjprov BF: 1 grad från bägge knäna
Longering vä varv: markering VB
Longering hö varv: Markering VB.
Artroskopi görs, skrapar lite brosk, spolar leden. Sprutar knäna med kortison. 8 v boxvila.

ÅB i mars efter 2 v boxvila för stygntagning:
Initialt ohalt. VB sprutas med tuppkam.

Maj 04, efter 8 v på box och sen 2 v i stor hage med skritt, provat känna på trav och några galopper 3 dagar efter det.

Initialt markering VB.
Böjprov högt VB 1 grad.
Longering vä varv: 1 grad VB
Longering hö varv. 1 grad VB.

*sucka* Det är så jävla LITE reaktioner men ändå stör de så förbaskat =/
 
För en som INTE följt med på "din resa"...
Vad har hänt med honom???
Hur har han fått sin skada och vad är det för skada han har?
 
För en som INTE följt med på "din resa"...
Vad har hänt med honom???
Hur har han fått sin skada och vad är det för skada han har?

I aug 03 gjordes en rutinröntgen eftersom han reagerade på böjprov högt VB och bedövning i stora hasleden släckte reaktionen. Röntgen visade en stor, ful hasledsdefekt. Naturligtvis så gör Vision inget 'vanligt' när han är igång, utan defekten är av sådan art och på sådant ställe att ingen veterinär någonsin sett något liknande.

På den inre 'rullkammen' (tror det heter så) saknas det en stor bit ben. Det ser ut som någon tagit en glasskopa och gröt ut en halvcirkelformad ben. När benet lyfts och/eller hasen vinklas förbi ett visst läge så 'hakar' två delar i. Den här bilden förtydligar lite, där ringen är är defekten. När hasen vinklas så ska delarna i leden glida mot varandra och då hakar den delen som ska glida mot området där defekten finns i själva defekten.

Bild: http://hem.passagen.se/xyplex/hasbild2.jpg (ta bort http:// om det inte fungerar). När benet böjs glider den halvcirkelformade delen uppåt (fattade nån?)
 
Man kan inte säga annat än att du har gjort allt.
Nu så är det dags att släppa taget.

Sedan, i framtiden, så kommer du att klara det bättre, just för att du gjorde allt.
Det är så tungt att förlora en vän.
 
Jag önskar dig lycka till och hoppas han får en bra sista stund. JAg vet vad du går igenom. Jag gjorde ALLT för min förra häst som hade en skada men det gick inte vägen. Hon skulle kunna klara att bara skrota i en hage och skrittas lite på så hon fick sluta sina dagar i oktober i fjol...ett tungt beslut men känns rätt så här efteråt. Nu har jag en ny häst men hon blev sparkad i hasleden bara tre veckor efter att jag köpt henne så nu har jag en ny skadad häst, men jag hoppas det går vägen denna gång.....
dessa hästar......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp