Väldigt svårfångad häst! Hjälp!!!

Linacederlov

Trådstartare
Hej! Jag vet att det finns många såna här linjer, men inga passar min ´situation´. Jag har ett 10 årigt varmblodssto på 160-165. Hon går med grimma i hagen för att hon kan va väldigt svår att fånga! När jag ska hämta henne i hagen så kan det gå bra. Jag har godis som verkligen syns (morötter) och grimskaftet i fickan (om jag har en) eller bakom ryggen. Om jag har tur går det bra. När hon tar morötterna så hakar jag fast henne, men jag måste vara snabb. Men ibland får hon av sig grimman och om jag ska hämta henne och hon får syn på grimman så får jag inte in henne alls. Jag kan stå kvar med godis och när jag blir otålig försöker jag få in henne i ett hörn, men då börjar hon sparkas mot mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Hon kan inte stå i box och går på lösdrift nu. Jag vill ha henne själv i en mindre hagen. Skulle det funka eller vad ska jag göra??? Funkar lädergrimma bättre än en vanligt?

Tack på förhand!
 
Göm inte grimskaftet, knäpp inte fast grimskaftet så snabbt du kan då hästen kommer fram för att äta morötter och framför allt bli inte otålig.

Var ärlig då du möter hästen, visa godis och grimskaft, knäpp lugnt fast hästen och ge godis och beröm. Ingen stress och inga snabba attackerande rörelser.

Och det är inte konstigt att hästen sparkar åt dig då du tränger in den i ett hörn, det är ett flyktdjur för bövelen :mad:. Och i det läget är du ingen snäll mys matte utan en läskig stressad matte som bara driver hästen bort från dig genom ditt kroppspråk (hade du varit inbjudande så hade hästen kommit).

Hästen ska komma till dig, även om det innebär att du måste sätta dig i hagen och vänta i 4h på att hästen ska komma och kolla vad du sitter där för. Och när den väl kommer så ska det vara beröm och lite gos, sen går du därifrån utan häst. Upprepa tills hästen kommer springande till dig så fort du kommer till hag öppningen.
 
Är hästen rädd så måste man ta tid och bygga upp ett förtroende som ovan skrivit. Jag är dock för en mer agerande än 4h av lockande och mutor. Vill inte behöva locka. Min får godis när han kommer visst men det är först när grimman är på och han är hos mig.

Min som bara testar (ej rädd) och tycker mat är mer viktigt en mig till och från måste någon gång om året påminnas om ledarskap. Jagar jag honom är jag chanslös (konstigt:meh:) men om jag istället med mitt kropspråk får honom att springa i en cirkel runt mig (löslongering) då kan han få hålla på och springa, men jag bestämmer "springet". Det handlar inte längre om att gå in eller fånga honom, utan målet är ledarskap och kontroll. När han märker att springandet bara är jobbigt, leder ingen stans och han får inte äta mer gräs när han håller på så här då vill han stanna. Då går jag in och pushar på honom, han får inte stanna förens jag säger till. Sedan stoppar jag och sätter ingång honom några gånger innan jag till slut ber honom att stanna varpå han står still tills jag kommer och sätter fast honom. Vilket leder till godis. Tar lite tid ibland men går alltid fortare en att jaga... efter några dagar accepterar han det hela och slutar testa.

Även om din häst är rädd (och inte som min bara dominant och dryg) så är en tydlig ledare som kommunicerar med henne inte attackerar henne att föredra. Öva på ridbanan med att ha henne lös och fånga, följa etc. om du inte vill eller kan i hagen. Som sagt fokus måtse bort från att du är den jobbiga/läskiga som kommer och fångar in henne med någon morotsfälla som helt plötsligt slår igen och så är hon fast i ett snöre. Det känns farligt för både dig, henne och ger mig en klump i magen.

Alla alternativ är bättre än det. Så byt taktik vare sig det nu är att hon kommer till dig men inte fångar henne, jobbar med ledarskap och samspel vad som helst. Hästar är flockdjur och blir lugna med en tydlig och bra ledare (menar inte med det hård och våldsam).

PS. Det enda en lädergrimma fyller för funktion är ex. om de får helt panik i transporten då en i nylon kommer bränna och göra skada vid olycka. Detta är inte bara vid något litet ryck eller att hästen sliter sig som krävs. Utan det ska mer till för att en lädergrimma ska gå sönder eller en i tyg göra skada. Sedan är lädergrimma snyggt och kanske ger mindre skav om hästen ska ha på sig den hela tiden men löser inget. ds.
 
Är hästen rädd så måste man ta tid och bygga upp ett förtroende som ovan skrivit. Jag är dock för en mer agerande än 4h av lockande och mutor. Vill inte behöva locka. Min får godis när han kommer visst men det är först när grimman är på och han är hos mig.

Min som bara testar (ej rädd) och tycker mat är mer viktigt en mig till och från måste någon gång om året påminnas om ledarskap. Jagar jag honom är jag chanslös (konstigt:meh:) men om jag istället med mitt kropspråk får honom att springa i en cirkel runt mig (löslongering) då kan han få hålla på och springa, men jag bestämmer "springet". Det handlar inte längre om att gå in eller fånga honom, utan målet är ledarskap och kontroll. När han märker att springandet bara är jobbigt, leder ingen stans och han får inte äta mer gräs när han håller på så här då vill han stanna. Då går jag in och pushar på honom, han får inte stanna förens jag säger till. Sedan stoppar jag och sätter ingång honom några gånger innan jag till slut ber honom att stanna varpå han står still tills jag kommer och sätter fast honom. Vilket leder till godis. Tar lite tid ibland men går alltid fortare en att jaga... efter några dagar accepterar han det hela och slutar testa.

Även om din häst är rädd (och inte som min bara dominant och dryg) så är en tydlig ledare som kommunicerar med henne inte attackerar henne att föredra. Öva på ridbanan med att ha henne lös och fånga, följa etc. om du inte vill eller kan i hagen. Som sagt fokus måtse bort från att du är den jobbiga/läskiga som kommer och fångar in henne med någon morotsfälla som helt plötsligt slår igen och så är hon fast i ett snöre. Det känns farligt för både dig, henne och ger mig en klump i magen.

Alla alternativ är bättre än det. Så byt taktik vare sig det nu är att hon kommer till dig men inte fångar henne, jobbar med ledarskap och samspel vad som helst. Hästar är flockdjur och blir lugna med en tydlig och bra ledare (menar inte med det hård och våldsam).

PS. Det enda en lädergrimma fyller för funktion är ex. om de får helt panik i transporten då en i nylon kommer bränna och göra skada vid olycka. Detta är inte bara vid något litet ryck eller att hästen sliter sig som krävs. Utan det ska mer till för att en lädergrimma ska gå sönder eller en i tyg göra skada. Sedan är lädergrimma snyggt och kanske ger mindre skav om hästen ska ha på sig den hela tiden men löser inget. ds.
Grejen är bara att man inte lockar ;), att ignorera hästen och pyssla med annat kommer garanterat väcka uppmärksamheten hos hästen bättre än lockande :p. ( Tar ju inte ens 5 min av staket lagade innan man har en häst i famnen :p)
Hade en ponny som var skit jobbig att fånga i början, var bara i hagen och red bara på morgonen eller kvällen då de ändå var i stallet. Så att jag kom ut i hagen betyder till sist bara gos och inte jobb.
 
Grejen är bara att man inte lockar ;), att ignorera hästen och pyssla med annat kommer garanterat väcka uppmärksamheten hos hästen bättre än lockande :p. ( Tar ju inte ens 5 min av staket lagade innan man har en häst i famnen :p)
Hade en ponny som var skit jobbig att fånga i början, var bara i hagen och red bara på morgonen eller kvällen då de ändå var i stallet. Så att jag kom ut i hagen betyder till sist bara gos och inte jobb.
Och grejen är att det finns hästar som inte är så lättlurade.
Alla vi som har eller har haft såna hästar vill slippa bli dumförklarade för att det inte går att fånga just våra hästar. Men har du aldrig träffat en sådan häst så kan du inte heller förstå att de vanliga knepen inte fungerar.

Min promenadkamel (som vandrar över regnbågsbron vilken dag som helst nu, vid 23 års ålder) har i hela sitt liv varit svår att fånga. Inte varje dag men många gånger. Vissa dagar har enda alternativet varit att ta honom lös in från hagen ihop med övriga hästar och väl inne i stallet har problemet varit bortblåst. Andra dagar har han frivilligt kommit och hälsat och faktiskt stått kvar medan man både klappar och kopplar fast honom. Somliga dagar går det inte att lägga handen på grimman, även om han står lugnt när man klappar honom, för så fort han känner handen i grimman har han kastat sig handlöst och min axel har definitivt varit i riskzonen för luxation... Periodvis har han varit mutbar med morötter, men aldrig något annat.
Nej, det handlar inte på något sätt om mitt sätt att hantera hästen, han har varit sådan i hela sitt liv - jag har känt honom sen han var 1 år och bodde hos uppfödaren, han har sen haft en annan ägare i 10 år innan han hamnade hos mig via testamente för 7 år sen - och det spelar liksom ingen roll hur man gör om han inte har lust att bli fångad den dagen.
Det finns hästar som de vanliga knepen inte funkar på!
Jag hoppas att TS häst inte är en sådan!
 
När jag hör om svårfångade hästar brukar jag tänka på vad hästen möts av när den kommer in.

Har delat stall med hästar som inte velat bli fångade, och flera av dem har ställts på gången och fått en sadel på sig omedelbart efter att de kommit in i stallet. Jag släpper alltid in hästen i boxen en liten stund så att den får möjlighet att kissa och så ligger det något gott i krubban. Mina hästar brukar komma så fort jag går in i hagen.

Detta är förstås inte lösningen för alla hästar, men det kan vara värt att tänka på vad hästen möter när den kommer in.

Ignorera tror jag inte på för en normalbegåvad vuxen häst. Vill de i grunden inte bli fångade blir de oftast jättenöjda av att människan inte ger dem någon uppmärksamhet. Det är som när jag fått rådet att backa min svårlastade häst, ju längre bort från transporten hon är desto gladare är hon!
 
Dålig relation mellan dig o hästen. Du for fråga dig själv "vad göra i mitt hantering att hästen vill inte har med mig att göra"?
 
Självklart så finns det undantag.
Min ponny krävdes det 3 Pers och en longering som vi motade in honom i ett hörn med för att man skulle kunna fånga honom.
Min storhäst gick inte att leda in från hagen då hon kastade sig och snurrade varv på varv och både högg och sparkade åt en. Till viss del fungerade det på henne att jobba in henne i löslongering, då hon var och är jäkligt dominant. Med noll respekt för människan.

Men min erfarenhet är att så fort man släpper all stress om att hästen "måste in just nu". Och inte försöker lura till sig hästen, utan bara blir en trygghet som bara är där i hagen, ger godis, kliar osv så kommer man längre än att jaga upp hästen i ett hörn.

Ponnyn t ex var ganska svårfångad fram tills att jag slutade rida frekvent, på sin ålders höst så följde han en lös på promenaderna.

Och storhästen kan även nu vara ovillig att komma ibland, drar då nytta av att hon kommer direkt och springer före till grinden då man börjar gå med hag kompisen (som i sin tur förföljer en för att man ska klia henne vid juvret ;)).
 
Hej! Jag vet att det finns många såna här linjer, men inga passar min ´situation´. Jag har ett 10 årigt varmblodssto på 160-165. Hon går med grimma i hagen för att hon kan va väldigt svår att fånga! När jag ska hämta henne i hagen så kan det gå bra. Jag har godis som verkligen syns (morötter) och grimskaftet i fickan (om jag har en) eller bakom ryggen. Om jag har tur går det bra. När hon tar morötterna så hakar jag fast henne, men jag måste vara snabb. Men ibland får hon av sig grimman och om jag ska hämta henne och hon får syn på grimman så får jag inte in henne alls. Jag kan stå kvar med godis och när jag blir otålig försöker jag få in henne i ett hörn, men då börjar hon sparkas mot mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Hon kan inte stå i box och går på lösdrift nu. Jag vill ha henne själv i en mindre hagen. Skulle det funka eller vad ska jag göra??? Funkar lädergrimma bättre än en vanligt?

Tack på förhand!

Min häst var otroligt svårfångad en period när jag red på rätt hårt och ganska direkt efter att jag tagit in honom från hagen. Jag prövade med alla möjliga knep: från att muta med havre/morötter/betfor och gömma grimskaftet till att lura och överraska. Ingenting fungerade utan gjorde bara att han vart bättre och bättre på att smita och inte bli infångad.
Istället prövade jag med en annan metod vilket var att redan på morgonen byta hage från den stora med flock till en mindre hage där han står ensam med fri tillgång på hö (utebox med liten hage i direkt anslutning där han inte kan springa iväg lika lätt) och där även fodra kraftfoder och flera gånger under dagen gå in, fånga, ge morötter, klia, borsta och sedan släppa igen, dvs göra sånt som han tycker om. Under den här veckan reds han knappt, och när jag red så var det några timmar efter att jag gått in och borstat osv.
Efter det slutade han att springa iväg och blev mer social och sökte kontakt med mig istället för att fly, det krävdes ca 1 veckas arbete innan jag bytte jag tillbaka till stora hagen, dock fodrar jag fortfarande kraftfoder separat i den mindre hagen så att han ser fram emot att "komma in" en stund utan några krav för att sedan släppas ut i stora hagen igen.

Tekniken var alltså att ändra på arbetet efter att han vart infångad, inte före.
 
Tack för alla svar! Blir genast sugen på att prova alla tips och jobba med henne ordentligt :)
Det finns också hästar som blir "svårfångade" för att de helt enkelt inte vill bli ridna. Antingen för att de upplever träningen för jobbig eller på annat sätt negativ. Det kan också vara smärta inblandat, om det alltid gör ont så blir man inte sugen på att bli riden mer.
Det kan vara svårt att hitta såna smärtor, det kan vara utrustning som inte passar eller annat.
Om jag var du skulle jag nog faktiskt ta med mig hästen till en bra klinik och se till att få den genomgången. Om inget egentligen hittas så skulle jag velat testa ändå med en metacamkur och under den tiden arbeta hästen som vanligt och se om det blir någon skillnad. Framförallt skulle man nog märka skillnaden när kuren var slut.

Det är något att tänka på, förvånansvärt många problem har fysiska problem som orsak.
 
Tack för alla svar! Blir genast sugen på att prova alla tips och jobba med henne ordentligt :)


Det är ytterst sällan de jäklas utan orsak. Varför vill hon inte komma in är ju grundfrågan. Inte att hon ska disciplineras.

* Går ut i hagen utan att plocka in henne ibland, bara klappa lite.
* Ge alltid något gott i krubban inne.
* Låt henne stå en stund och vila i boxen innan du börjar borsta/göra iordning.
* Se över träningen, mår hon bra och är glad där? Ska du variera mer? Några andra problem?

Nu har jag aldrig haft någon häst som varit helt omöjlig i hagen om bara punkterna ovan fylldes i. Din häst ska ju tycka att det är trevligt (eller iaf helt ok) att komma in och göra något tillsammans. Om min häst såg mig och genast vände åt andra hållet skulle jag verkligen börja fundera på hans mående.
 
Du har fått många bra tips, och jag håller med om att du bör umgås med hästen i hagen utan att plocka in, och för all del utan godis. Gå ut och klappa och klia, eller sätt dig i hagen och bara var (hur avkopplande som helst för övrigt). Sen när du tar in henne, gör även det lite varierande, inte alltid med krav på ridning och prestation, utan kanske nåt gott i krubban följt av lite kel och borstning. Eller för all del bara ta ut ur hagen och beta en stund.
Det känns som om det ni behöver är att lära känna varandra och få en relation, sen brukar det (med undantag) gå ganska automatiskt.

Angående grimma sen. Jag kommer aldrig i hela mitt liv släppa ut min häst med något annat än lädergrimma (om hon har grimma över huvud taget, hon är oftast helt naken i hagen). Fördelen med lädergrimma är att hästen många gånger kan slita sönder den lättare. Ponera att den fastnar i en stolpe när den kliar sig, eller i en gren. Jag har sett bilder på hästar i nylongrimma som inte kommit loss, och det var inte vackert...
 
När jag hör om svårfångade hästar brukar jag tänka på vad hästen möts av när den kommer in.

Har delat stall med hästar som inte velat bli fångade, och flera av dem har ställts på gången och fått en sadel på sig omedelbart efter att de kommit in i stallet. Jag släpper alltid in hästen i boxen en liten stund så att den får möjlighet att kissa och så ligger det något gott i krubban. Mina hästar brukar komma så fort jag går in i hagen.

Detta är förstås inte lösningen för alla hästar, men det kan vara värt att tänka på vad hästen möter när den kommer in.
I mitt fall är lösningen inte alls så enkel. Hästen har varit likadan ända sen han var unghäst. Det har inte spelat någon roll om han rids eller vilar ett halvår. Han har alltid fått gå in i boxen för att äta och ta det lugnt när han tagits in.

Någon annan skrev att man ska umgås med hästen i hagen utan att fånga den. Självklart är även detta gjort, både med och utan mutor.
Ignorera tror jag inte på för en normalbegåvad vuxen häst. Vill de i grunden inte bli fångade blir de oftast jättenöjda av att människan inte ger dem någon uppmärksamhet.
Exakt!
Och ibland får man tipset att man ska gå efter dem tills de tröttnar. I min pålles fall kan jag garantera att människa tröttnar först...
 
Som @ameo skriver är det svårt att förstå det här problemet om man inte upplevt det. Att t.ex. göra det trevligt när hästen kommer in i stallet har absolut ingen effekt på den typen av hästar jag träffat på där hämta i hagen varit ett riktigt problem (obs hämta, inte fånga). Dessa hästar kan man sitta i hagen och vänta på hela dan om man vill, eller en vecka säkert, de släpper dig ändå inte i närheten för de är alltför osäkra för att låta folk på marken komma i närheten och de har också lärt sig att det går utmärkt att sticka iväg. Att muta med godis är inte heller gångbart. Det här handlar om en slags olydnad som har sin grund i rädsla. Jag vet också att vissa hästar helt enkelt är väldigt ovilliga att lämna hagen trots att de rids och sköts på bästa sätt, de är ovanliga men de finns. Men vanligen tror jag att svårhämtade hästar har otrevliga erfarenheter av människor.

Nu vet jag ju förstås inte vad det egentliga problemet med TS häst är. Men jag anser att det ingår i en hästs uppfostran att lära sig att bli hämtad i hagen och har man problem med det så löser man det genom att ta hjälp av en problemlösare. Ungefär som om man har problem med lastning. Hur man löser det beror på vad problemet bottnar i. Men man får göra klart för hästen att det ingår i hästlivet att bli hämtad av sin människa. Om någon kunnig visar hur man ska göra brukar det lösa sig snabbt. Med kompetent hjälp kan man ju också utesluta att problemen beror på något fysiskt eller att träningen inte ger hästen nåt, etc.

Min egen lilla läromästare i haghämtning brukade lajja runt med oss ett par timmar eller så när hon var ny hos oss och vi tyckte att hon skulle komma in. Numera gnäggar hon så det hörs över hela anläggningen när hennes människor dyker upp. Vi hade väl kunnat fixa det här utan hjälp men det hade nog tagit flera år. Dessutom fungerade haghämtningen som en slags ledarskapsövning - hon fick en sund respekt för oss i och med att vi tog kommandot i den här situationen, och eftersom hon nog aldrig upplevt ett fungerande ledarskap tidigare var det en positiv upplevelse.
 
Det här har inte med TS att göra, men för ofta när jag ser folk inte kunna fånga deras hästar så går de emot de helt fel. Liksom hela deras kroppspråk skriker "gå bort", osäkerhet eller ilska. Inget inbjudande kroppspråk alls. Min häst är löjligt enkel att hämta i hagen (kommer så fort han ser en), men jag brukar alltid få häsens uppmärksamhet på mig (oftast genom att prata med den, ropa på den), tänka på att vara mjuk och inbjudande i kroppspråket och inte stressa. Ganska snart kommer även den mest osociala hästen fram för att kika vad jag vill, och då brukar jag låta den nosa på handen, vänta och se vad den gör och om jag får klappa. Väjer sig hästen undan min närhet så backar jag tills den är redo att undersöka mig igen. Så till slut brukar man få komma fram och klappa på halsen/vid mankammen eller manken (aldrig huvudet, få hästar uppskattar det till en början. Det är liksom väldigt oartigt att tränga sig in så häftigt på hästens personliga område). Är hästen svårfångad brukar jag sen avbryta när jag klappat lite och går därifrån. Sen fortsätter jag med processen nästa dag/några timmar senare tills hästen står stilla på en gång, vill bli klappad, gärna någon godis när jag fått på grimman (aldrig före eller under tiden jag sätter på grimman, alltid EFTER när alla spännen är knäppta).
 
Alla hästar faller inte inom normen för att det alltid är 'obehag i stallet' (och dylikt) som gör dom svårfångade. Som @ameo och @akleja skriver så bra.
Har en sån själv. Har tagit proffesionell hjälp då det fanns betydligt fler problem än så när den kom till mej. Helt klart värt varenda krona. Min hästs problem bottnar inte i mej eller stallmiljön eller sitt arbete. Utan i tidigare erfarenheter kring människor och ffa hämtning i hage.

@Aionee har en väldigt bra poäng som säkert de flesta hästar skulle uppskatta.
Att man är medveten om hur man rör sej och vad man sänder för signaler och hur hästen uppfattar en när man ska hämta den i hagen (eller rent allmänt vid hantering). Och att man förstår varför hästen reagerar som den gör på människans medvetna eller omedvetna signaler.
 
Jag hade ett sto på bete för några år sedan som var usel att ta in.

Finns flera olika knep för detta, och jag är envisheten själv, så här tas inga genvägar! :D
Hittade flera trådar här på buke med berättelser och lösningar på liknande problem.
Någon sa att man skulle följa efter hästen tills den stannade, och när den väl stannat; ta ett tydligt steg bakåt och stå still i några sekunder. - och sedan börja om fån början igen. Detta tog mig säkert 1,5-2 timmar första dagen, men redan andra stannade hon efter 20 minuter och varje dag gick det snabbare och snabbare tills hon till sist stod helt still när hon såg att jag kom.

Detta fungerade på henne. "nyfikenhetstricket" funkade på en annan i stallet. Att bokstavligt talat låtsas som man plockade blåbär i hagen fick honom att komma fram.
Mitt nuvarande sto är lättfångad (kommer vid vissling, vilket jag undviker för då kommer hon i full fräs), jag är ändå alltid noggrann med att ta en "omväg" till henne, alltså att inte gå rakt fram utan som i en båge, samt att hon alltid får ta sista steget fram till mig. Hon får alltid 10 minuter på sig att kissa osv i boxen när hon kommer in. Henne har jag tränat väldigt mycket ledarskap med då hon är ganska hård psykiskt.

Hoppas du hittar ett knep som funkar! :)
 
Som @ameo skriver är det svårt att förstå det här problemet om man inte upplevt det. Att t.ex. göra det trevligt när hästen kommer in i stallet har absolut ingen effekt på den typen av hästar jag träffat på där hämta i hagen varit ett riktigt problem (obs hämta, inte fånga). Dessa hästar kan man sitta i hagen och vänta på hela dan om man vill, eller en vecka säkert, de släpper dig ändå inte i närheten för de är alltför osäkra för att låta folk på marken komma i närheten och de har också lärt sig att det går utmärkt att sticka iväg. Att muta med godis är inte heller gångbart. Det här handlar om en slags olydnad som har sin grund i rädsla. Jag vet också att vissa hästar helt enkelt är väldigt ovilliga att lämna hagen trots att de rids och sköts på bästa sätt, de är ovanliga men de finns. Men vanligen tror jag att svårhämtade hästar har otrevliga erfarenheter av människor.

Nu vet jag ju förstås inte vad det egentliga problemet med TS häst är. Men jag anser att det ingår i en hästs uppfostran att lära sig att bli hämtad i hagen och har man problem med det så löser man det genom att ta hjälp av en problemlösare. Ungefär som om man har problem med lastning. Hur man löser det beror på vad problemet bottnar i. Men man får göra klart för hästen att det ingår i hästlivet att bli hämtad av sin människa. Om någon kunnig visar hur man ska göra brukar det lösa sig snabbt. Med kompetent hjälp kan man ju också utesluta att problemen beror på något fysiskt eller att träningen inte ger hästen nåt, etc.

Min egen lilla läromästare i haghämtning brukade lajja runt med oss ett par timmar eller så när hon var ny hos oss och vi tyckte att hon skulle komma in. Numera gnäggar hon så det hörs över hela anläggningen när hennes människor dyker upp. Vi hade väl kunnat fixa det här utan hjälp men det hade nog tagit flera år. Dessutom fungerade haghämtningen som en slags ledarskapsövning - hon fick en sund respekt för oss i och med att vi tog kommandot i den här situationen, och eftersom hon nog aldrig upplevt ett fungerande ledarskap tidigare var det en positiv upplevelse.

Jag jobbar en hel del med problemlösningar, bla då hästar som inte vill in. Oftast är det ganska lättlösta saker. Men visst finns det hästar som trots att de rids trevligt, hanteras mycket fint och man gör allt enligt skolbok fortsätter vara lite besvärliga. Dock hade ju jag varit arbetslös om det inte gick att göra saker bättre. Isf hade jag inte heller lyckats lösa problemet och att ringa ut proffs hade haft noll effekt. Ofta är de hästarna så klart lite förstörda i grunden av tidigare förhållanden och inte av hur de hanteras idag. Men man brukar kunna hitta sätt att få även såna att börja komma. Men det kräver att ägaren har viss feeling. Och tyvärr är det inget alla kan få, oavsett hur mycket man tränar och hur mycket man vill. De flesta kan bli väldigt mycket bättre än de är på att läsa av djur och sätta timeing i kroppsspråk etc. Men alla kan inte bli bra nog för känsliga hästar.

KL

När en häst inte vill komma i hagen tycker jag man får analysera varför.
Är den extremt flockbunden och bör träna på det?

Hur är vår relation i övrigt, min och hästens? Litar den på mig? Köper den mig som ledare(dvs både litar till, vill vara med och lyder)?
En häst kan både vilja vara kvar och vakta sin flock och den kan om den är lägre i rang inte vilja gå från tryggheten flocken erbjuder. Så är den en sån som inte själv känner att den räcker till som ledare kan man behöva bevisa sig värdig att ta hand om den och skydda den.

Förknippar den komma in med något obehagligt eller jobbigt?
Dvs kommer den alltid in till hårda träningspass, hovslagare, annat den ogillar eller kommer den in till en box den trivs i och kanske rent av får käk i?
Att ta in dem och ge dem lite gott att äta kan ge effekt i vissa fall om man gör det till rutin.

Sen finns det ju så klart olika sätt man kan lära hästen att svara på olika signaler. Så att det alltid betyder att den tex ska komma om man gör vissa saker.
Man kan behöva jobba på sitt kroppsspråk. Generellt brukar iaf jag inte direkt ge mig på att försöka "fånga" en häst som inte vill att man ska ta in den.
Man kan lära sig att se på dem när de själva väljer att man ska få hämta dem/sätta på grimma/röra huvud/sätta på grimskaft etc. Många människor ser inte när det läget infinner sig och försöker innan hästen mentalt är redo. Då misslyckas man ibland och hästen lär sig fly. Om man lyckas få tag i hästen och hålla kvar och ta in har man ändå misslyckats lite kan jag tycka iom att man inte riktigt fått hästen att VILJA in eller ens acceptera det egentligen. Man har bara tvingat in den. Och det ger inte alltid bra långsiktigt resultat, att hästen vill in dagen efter etc. Det är bättre att lura hästar än tvinga dem.
När jag ska jobba med såna här hästar brukar jag inte dölja grimmor och överfalla dem med dem helt plötsligt. Jag är tydlig hela tiden med att jag har grimma etc.. Däremot är jag väldigt noga med att jag inte direkt ger mig på att röra huvudet. Det är viktigt!
När hästen är i rätt läge för att jag ska få röra den så börjar jag med att klia på bogen. Sen kan jag backa av igen.. Gå bort från hästen.. Men här är timeingen viktig. Belöningen för hästen är att jag går bort. Och jag måste belöna i rätt läge - när hästen vill att jag ska röra den eller iaf har accepterat det. Sen upprepar man ett par ggr innan man börjar röra hals och sen huvud. Men man kastar sig inte bara på huvudet för att fånga.
Men med hästar som inte vill in kan det finnas en del starka känslor, flykt och försvar. Så man måste vara lite försiktig och kunna läsa av dem om man ska göra sånt. Annars kan det sluta med att hästen snurrar till och sparkar en eller kutar på en. Sånt har jag sett och hört en del om. Så var lite smart!

Om det inte löser sig för TS med att fundera kring rutinerna och fodra vid insläpp, sluta lura den etc så tycker jag nog att man absolut kan leta reda på en problemlösare i sina trakter och ta ut denne för hjälp. Det behöver inte vara dyrt. Men det brukar ge rätt mycket för både häst och ägare. Och spara tid och energi..
Kolla bara upp att det är någon som verkligen visat resultat och är erfaren och bra. Det finns en hel del som inte är så mycket att hänga i julgranen. :P
 
Tycker mycket smart sagts men också många förenklingar. Min donna gör som hon känner för, vill hon komma in kommer hon mig till möte, vill hon inte komma in kommer hon inte. Att bygga en avgränsad hage i hagen kan hjälpa, min ger med sig om hon märker att utrymmet är litet.
Funkar godis så använd godis, hitta ert sätt helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
668
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp