Bukefalos 28 år!

Valet av tik eller hane?

Favina

Trådstartare
Jag undrar vad valet blev i kön när ni skulle skaffa hund? Varför just en tik eller hane? Är ni nöjda med valet?

För mig var det ganska enkelt: Jag köpte en hane för att där jag tillbringar hela dagarna så finns det redan 5 hanar, så tik var inte aktuellt just då, men när jag köpte nu en Jack Russel, så tänkte jag att jag skulle ha en tik, då kastrera min hund, men hans beteende finns ju kvar så det blev en hane till, men tror i mitt nästa hund val att det blir en tik.

Kram Favina :bump:
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Jag valde inte första gången, Pricken valde mig... Av elva valpar så tog han mitt hjärta under dom 3 veckorna jag jobbade där.... Hade svurit att jag aldrig skulle skaffa en hane....

Nästa gång valde jag en tik såklart....
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Vi har bara tikar. Och jag kommer nog aldrig skaffa hane om jag inte har särskilt intresse i den hunden.

Dels har det med att vi redan har tikar. Men mest för att jag inte står ut med kisseriet (som man kan träna bort, men varför ha en sak till att träna...?) och allmän mätning hela tiden. Dessutom är löptikar ett problem även för den mest väluppfostrade hane.

Hör de flesta hanhundsägare att de inte vill ha problem med löpet, men hellre löp 4-6 veckor om året jämfört med löptiksbekymmer året om.

Har bara ston också, är väl lite diskriminerande på den punkten. :D

//E
 
Sv: Valet av tik eller hane?

haha jag är precis tvärt om! Aldrig någonsin en tik, löpningar och grinkärringar jämnt! Fast jag gillar valacker och hingastar bättre oxå... Och har även lättare att prata med killar är tjejer...
Jag ser inte så många problem med våran hanhund, kanske för att han aldrig har brytt sig särskilt i löptikar, eller att jag har stört mig på kissandet, han är väldigt ranglåg och har inte ens förstånd när andra hanhundar försöker mopsa upp sig och han inbjuder till lek.. :crazy: Han försökte till och med leka med den lilla terriern som hängde i halsen på honom...
Så jag rekomendera alla till hanhund... ;)
 
Sv: Valet av tik eller hane?

vi hade haft två tikar och var less på massa friare som kom då de löpte... så då skaffade vi oss en hane och kastrerade honom... så nu kommer bli aldrig behöva bli rädd för oönskade valpar :smirk:
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Jag har alltid haft tikar.. en tik löper bara en max två gånger om året medan hannundar "löper" jämt... valet är enkelt:devil:
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Jag har alltid haft tikar. Vet inte varför det blev så från första början egentligen :confused: Totalt genom åren har det blivit 10 st små tikar :smirk: Nu har jag ofta flera hundar samtidigt så det är mest praktiskt att ha samma kön på de små liven.

Min ena uppfödare brukar dock säga att hon generellt tycker hanhundarna är trevligare att ha att göra med. Så den dagen hon hamnar på hemmet ska hon ha en liten hane med sig ;)
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Jag gillar också killar bättre egentligen, men när det gäller djur ska det va flickor :crazy:

Fast de är inte griniga om man har rätt hand med dem ;) Mina flickor vågar inte grina sig mot mig, de har en grinigare matte :angel:
Vi har en vallack på gården, värsta mesen ju... Nä tack :mad:

//E
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Vi ville ha en hane pga att tikarna ofta är vekare och för att slippa löpningen. Men den allra främsta orsaken var att våra två grannar just skaffat hund, hanhundar bägge två..
 
Sv: Valet av tik eller hane?

jag tycker helt enkelt bättre om han djur...helldre en hund som springer å pissar när man e ute än å ha en som springer och löper....
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Tik. Känns "fel" på något sätt med hanar, gillar dem inte alls, de är så kåta. Fast har en valack och en hingst i stallet.
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Jag tävlar med mina hundar och då är det skönt att slippa löpperioder! Har man otur får man en tik som först är knepig inför löpet, sen är hon knepig under löpet och sen blir hon skendräktig... Då blir det inte många tävlingstillfällen kvar. Därför vill jag ha hanar! Jag tycker också om det lite maffigare utseendet på hanarna.
 
Sv: Valet av tik eller hane?

För mej är det helt självklart att välja TIK.
Dom löper bara 2 gånger om året.
För hanhundsägare är det ju löptid större tiden av året.
Jag föredrar dessutom ston före valack.
Ston är mer "hela" i sin personlighet och lättare att ha än hingstar.


:) :rofl: :)
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Hej

I vår ras, dvärgpinscher, så finns det nästan ingen speciell skillnad mellan hane och tik. Båda två könen kan vara otroligt tillgivna, lojala och lydiga. När det gäller dominans finns det starkt i våran ras så även där finns det ingen skillnad mellan hane o tik. Rasen är en stolt ras som gärna tar över lekar med fart och elegans :banana:
Så den enda skillnaden är deras små organer längst ner :smirk:
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Jag är en hanhundsmänniska. Har haft 2 tikar men, nope...inte igen.
Är inte för ston heller....
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Under min uppväxt hade vi bara hanhundar, så för mig känns det naturligt att fortsätta med hane. Tycker det verkar jättejobbigt med tikars löp och skendräktigheter, och vi har aldrig haft några större problem med hur våra hanar reagerar på löptikar. Dvs vi har inte haft någon "löpande" hane året runt som många skriver. Men det var ett tag sedan, och jag har hört att aveln har gjort hanhundarna mer och mer hormonstinna, så problemet kanske har ökat sedan dess.
 
Sv: Valet av tik eller hane?

lady_vip skrev:
Fast de är inte griniga om man har rätt hand med dem ;) Mina flickor vågar inte grina sig mot mig, de har en grinigare matte :angel:

//E

Ja du har nog rätt i att det beror nog en hel del på ledaren oxå... Svägerskan m. fam har ju våran hunds kullsyster, av olika andledningar så har hon extrem respekt för mig så det har gjort att så länge jag är i närheten så är hon snäll och trevlig men är det bara någon av "småmattarna" så grinar hon upp sig och är surkärring mot andra hundar, hon har även gjort utfall mot andra för att de har kommit för nära... Men när det gäller henne tror jag att det beror på för svagt ledarskap hos ägarna så hon tror att hon måste "skydda" dem... Men som sagt, jag kommer ofta på "kant" med tikar och ston av någon andledning, fråga mig inte varför men så är det... :confused:
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Det föll sig ganska så naturligt då det bara fanns en hane kvar i kullen och han var helt bedårande :love:

Jag tror att det blir en hane nästa gång också men man ska aldrig säga aldrig...
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Har en hanhund nu och kommer snart skaffa en till. Skulle inte orka med löpningar,skendräktighet och surigheter hos en tik.

När det gäller hästar så trivs jag bäst med valacker, även fast jag just nu äger ett sto som är helt underbar! :love:
 
Sv: Valet av tik eller hane?

jag struntar i könet, jag vill bara ha en trevlig individ. båda könen har sina fördelar och nackdelar men jag tycker inte att det ena är mer besvärligt än det andra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
306
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 106
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 143
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp