Bukefalos 28 år!

Valet av tik eller hane?

Sv: Valet av tik eller hane?

Jag hade en hane som hade problem med översexualitet, skitjobbigt, och skaffade därför en tik nästa gång. Hon har lätta löp och normala skendräktigheter, men jag skulle gärna velat ha en tuffare hund. Fast det är väldigt skönt att slippa den här fixeringen vid andra hundar som så gott som alla hanar jag har haft och träffat har.
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Favina skrev:
Jag undrar vad valet blev i kön när ni skulle skaffa hund? Varför just en tik eller hane? Är ni nöjda med valet?

Vilken intressant tråd! Denna har jag visst missat!

Ja, vad är det som gör att vi väljer det kön vi gör? Ingen annan gång i livet kan vi välja på det här sättet - tom om man adopterar så kan man inte välja kön.

När det gäller människor så accepterar man det barn man får, men med våra djur så har vi föreställningar om hur de skall vara och väljer därför utifrån våra erfarenheter (och ibland fördomar).

Jag har varit en av dem som haft idéer om könsskillnader på hundar. Detta har främst berott på att jag fått dessa värderingar från min egen familj. När vi skulle få vår rottweiler var jag nio år och jag minns mycket väl mammas och pappas diskussioner om tik vs hane. Innan rottisen hade mina föräldrar en dobermannhane och de "visste" därför hur hanar var.

När jag själv skulle skaffa hund så var tik givet. Jag "visste" ju också vad hanhundar kan ställa till med och jag visste hur "mjuka och behagliga" tikarna kunde vara. I synnerhet inom den ras jag "kunde". (ursäkta citationstecknen, men jag ironiserar något över min egen okunnighet! ;))

Nu fick jag en mycket dominant tik som hade kontroll på både djur och människor i sin omgivning. Hon var inte helt lätt pga sin dominans, men hade en auktoritet och härlig framåtanda som jag sällan stött på tidigare. De hanhundar som vi stött på under åren har i jämförelse med vår tik varit mesiga och ynkliga - även om det sades om dem att de var tuffa.

Så vad jag ville komma till är att jag har numera väldigt svårt att generalisera. Min tik lärde mig att viss ödmjukhet är klädsamt - även inom raser där det sägs att det är stora skillnader på tikar och hanar. Jag har börjat funera på om dessa skillnader främst inte ligger hos mattes och husses förväntningar på hunden? Stora brukshundar skall vara tuffa och ha integritet om de är hanar och vara lojala väktare och mjuka om de är tikar...

Det är därför jag läste Belloceans inlägg om dvärgpinscher med särskilt intresse. Bland småhundar så behöver man inte ladda könet med särskilda egenskaper och eftersom då inte förvääntan finns, så kanske skillnaden trots allt inte är så stor.

Vad härligt att kunna få lägga in lite feministiska teorier även på hundforumet! :)

/Priffe som numera har hanhundar
 
Sv: Valet av tik eller hane?

Ville ha en tik då labben är tik....jobbigt annars om man skulle ha en löptik och en hormonstinn hane!

Fast temperamentet är inte olika när det gäller lagotto vare sig du har hane eller tik. Det skiljer några cm hit eller dit beroende på och några kg med.
 
Sv: Valet av tik eller hane?

För mig var valet så självklart (TIK! :bow: ) att jag till och med bytte RAS när jag inte hittade någon Labbetik i rättan tid (hade ett sex månaders "fönster" när jag hade möjlighet att vara hemma med valpen).

Eftersom jag även har STON så antar jag att det är något mentalt jag är ute efter som jag hittills inte har hittat hos hanar av någondera djurslag?

Visst kan de vara jobbiga, tjuriga och envisare än synden, men det är bara bra för då får denna "fullblodsbitch" någonting att bita i! :devil: Sen tycker jag också att "hondjur" är både mildare och tuffare än hanindivider. Precis som det är hos oss människor... :angel:

Sen det där med kissande och löpperioder och allt vad jag har sett här som anledningar att välja kön.... Alltså... Jag har en tik som inte blir särskilt knasig under löp, men som däremot pinkar revir ÖVERALLT och ÅRET OM. :smirk: Man märker när hon närmar sig löp på att hon börjar klättra högre för att pinka och då lyfter hon även sitt ben. Så jag har alltså lyckats få "hanhundsproblemet" men sluppit "tikproblemet" med min härliga Boxertik. Så kan det gå! *hepp!*

/JES
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
229
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 043
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 106
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp