Bukefalos 28 år!

Valp 2023 -den andra

Jag får prestationsångest när jag ser hur långt några av dom andra valparna i kullen kommit. Vet att det är löjligt, dom är ju bara 13 veckor. Det är ju dessutom min första valp. Sen var hon inte alls mogen för någon form av träning dom första 2 veckorna.
Selma kan sitt namn, inkallning, sitt och nej. Det är ju egentligen mer än nog. Ändå känner jag mig "dålig/lat". Hatar min hjärna.
 
Jag får prestationsångest när jag ser hur långt några av dom andra valparna i kullen kommit. Vet att det är löjligt, dom är ju bara 13 veckor. Det är ju dessutom min första valp. Sen var hon inte alls mogen för någon form av träning dom första 2 veckorna.
Selma kan sitt namn, inkallning, sitt och nej. Det är ju egentligen mer än nog. Ändå känner jag mig "dålig/lat". Hatar min hjärna.
Bog kan inte ligg och han är snart 10 månader. Tycker folk stressar massor med sina valpar och det är en tävling om vem som kan lära valpen mest tricks så fort som möjligt. Bygg eran relation och skit i vad andra gör!
 
Jag får prestationsångest när jag ser hur långt några av dom andra valparna i kullen kommit. Vet att det är löjligt, dom är ju bara 13 veckor. Det är ju dessutom min första valp. Sen var hon inte alls mogen för någon form av träning dom första 2 veckorna.
Selma kan sitt namn, inkallning, sitt och nej. Det är ju egentligen mer än nog. Ändå känner jag mig "dålig/lat". Hatar min hjärna.
När jag läste på inför min valp så kom jag över ”Kontakt kontraktet” och lyssnade även på någon podd med Eva Bodfäldt. Någonstans där kom jag över att hon sa att man ska fokusera på relationen, inte att lära valpen en massa i början. Jag började jobba med en hel del tidigt för att jag var taggad. Men ärligt talat, väldigt lite av det fungerade innan typ 10 månaders ålder oavsett. Förmågan till fokus och tillräckligt mycket driv för att palla med att jobba saknades helt enkelt hos min hund innan dess.
 
Senast ändrad:
På teamet ovan! Igår när jag jobbade med Bomullstussen så blev hon arg på mig för första gången 😂 men så himla skönt att hon blev arg när hon inte riktigt förstod (eller om hon tyckte jag ställde för höga krav) snarare än att ge upp och gå och nosa i ett hörn istället.
 
Jag får prestationsångest när jag ser hur långt några av dom andra valparna i kullen kommit. Vet att det är löjligt, dom är ju bara 13 veckor. Det är ju dessutom min första valp. Sen var hon inte alls mogen för någon form av träning dom första 2 veckorna.
Selma kan sitt namn, inkallning, sitt och nej. Det är ju egentligen mer än nog. Ändå känner jag mig "dålig/lat". Hatar min hjärna.
Min snart tvååring kan varken sitt eller ligg. 😅 Hennes mamma hade tävlat mästarklass i rally i över ett halvår i samma ålder. Ingen hund är likadan. Ta det lugnt, allt har sin tid!
 
🙋🏼‍♀️
Jag förtvivlar också. I perioder dagligen. Men den jag förtvivlar över är mig själv, inte hunden. Jag undrar över hur fasen jag ska reda upp det här. Jag förtvivlar dock inte över unghundsbeteende och energi, det är naturligt och mycket av det är en träningssak. Och då får jag lära mig mer om träning helt enkelt, och ge hunden förutsättningar för att klara det jag begär.

Du har ofta beskrivit dina hundar så negativt, det låter som att du lägger så mycket på dem och hoppas på att det ska växa bort. Men problembeteenden försvinner nog sällan mirakulöst av sig själva. Ibland svär även jag ramsor - dessvärre hjälper det inte ett dugg. 😞
Vi är fortfarande där ibland - och för en månad och en dag sedan fyllde vi åtta år tillsammans :heart

PS fast ni får förståss gärna skriva hur genomjobbiga valpar och unghundar och alla andra hundar är, så jag slipper vara valpsjuk DS
 
Jag får prestationsångest när jag ser hur långt några av dom andra valparna i kullen kommit. Vet att det är löjligt, dom är ju bara 13 veckor. Det är ju dessutom min första valp. Sen var hon inte alls mogen för någon form av träning dom första 2 veckorna.
Selma kan sitt namn, inkallning, sitt och nej. Det är ju egentligen mer än nog. Ändå känner jag mig "dålig/lat". Hatar min hjärna.
Men 13 veckor? Jösses. Bonda, lek, bli världens roligaste och tryggaste matte. Och träna hantering när det gäller allt möjligt, det är viktigare än sitt och nej när hon är så liten.

Det du tänker att hon kan nu, det är inte alls säkert att hon "kan".;) Hon kanske ser det som en rolig lek tills det plötsligt är något annat som är intressantare, då "kan" hon inte längre. Min hund är ett år nu och har haft perfekt inkallning hela sitt liv - tills början av den här veckan. när hon drog 150 meter, jag hade missat att en av hennes bästisar kom bakom oss. 🙄 Innan dess har hon alltid vänt på en femöring och kommit rusande men bara för att det är kul, inte för att det är vad man ska göra när matte ropar.

Men jag förstår din prestationsångest, jag hade också sådan. Dock inte så mycket i relation till andra valpar, utan i relation till allt jag hörde och läste om att Det där bör du börja tidigt med. Det kändes som att om hon inte lärt sig allt från tandborstning till stänga grinden efter sig innan hon var ett halvår så skulle jag ha skapat ett monster. Men jag hade större nytta av att inse att jag borde skynda långsammare, det är ju inte bara hunden som är ny på det här, det är jag också.
 
Vi är fortfarande där ibland - och för en månad och en dag sedan fyllde vi åtta år tillsammans :heart

PS fast ni får förståss gärna skriva hur genomjobbiga valpar och unghundar och alla andra hundar är, så jag slipper vara valpsjuk DS
Nyktra till. 😄 Jag är på den nivån nu att jag blir skräckslagen när jag hör att nån ska skaffa valp och undrar om de vet vad de ger sig in på.

(Alltså - har man haft hund innan så är det såklart lättare. Men för mig var det första gången och allt jag hade hört innan om hur jobbigt det var är sant, plus 150 gånger till 🤦‍♀️)
 
Men 13 veckor? Jösses. Bonda, lek, bli världens roligaste och tryggaste matte. Och träna hantering när det gäller allt möjligt, det är viktigare än sitt och nej när hon är så liten.

Det du tänker att hon kan nu, det är inte alls säkert att hon "kan".;) Hon kanske ser det som en rolig lek tills det plötsligt är något annat som är intressantare, då "kan" hon inte längre. Min hund är ett år nu och har haft perfekt inkallning hela sitt liv - tills början av den här veckan. när hon drog 150 meter, jag hade missat att en av hennes bästisar kom bakom oss. 🙄 Innan dess har hon alltid vänt på en femöring och kommit rusande men bara för att det är kul, inte för att det är vad man ska göra när matte ropar.

Men jag förstår din prestationsångest, jag hade också sådan. Dock inte så mycket i relation till andra valpar, utan i relation till allt jag hörde och läste om att Det där bör du börja tidigt med. Det kändes som att om hon inte lärt sig allt från tandborstning till stänga grinden efter sig innan hon var ett halvår så skulle jag ha skapat ett monster. Men jag hade större nytta av att inse att jag borde skynda långsammare, det är ju inte bara hunden som är ny på det här, det är jag också.
Fullt medveten om att det hon "kan" nu kommer försvinna en dag. Vill ha en rolig grund och bra relation innan dess. Har hela tiden haft planen att skynda långsamt. Vet ju allt det här. Men det hjälper inte :angel:
 
Fullt medveten om att det hon "kan" nu kommer försvinna en dag. Vill ha en rolig grund och bra relation innan dess. Har hela tiden haft planen att skynda långsamt. Vet ju allt det här. Men det hjälper inte :angel:
Nej jag vet, det är skitjobbigt. 😅 Att ha en rolig grund är ju helt rätt tänkt, lek och kampa och var rolig och lär henne hur belöningar funkar bara.

(Vi började valpkurs när hunden var 12,5 vecka för att jag hade så satans bråttom, det var helt fel, jag hoppade av efter två gånger. Väntade ett litet tag och hittade sen en bättre valpkurs som var mer inriktad på lek och relationsskapande. Att hitta BRA kurser och tränare är värt att lägga energi på i början, det är en djungel. Men hittar du någon vars filosofi och metoder du gillar så är privatlektioner jättebra, vi har gått några såna hos min absoluta favorittränare som tyvärr bor för långt bort för att vi ska kunna göra det regelbundet. På privatträning får du en bedömning av er relation och du kan själv berätta exakt vad du behöver träna på)
 
Min snart tvååring kan varken sitt eller ligg. 😅 Hennes mamma hade tävlat mästarklass i rally i över ett halvår i samma ålder.
No pressure 😅😅

Apropå rally; jag vill börja med det. Men åtminstone en kurs jag hittade hade förkunskapskraven att hunden skulle kunna sitt, ligg, stanna kvar osv. Det finns en kurs som tyvärr är för långt bort som har det omvända perspektivet: de använder rallyn för att lära in sitt, ligg osv. Sitt och ligg kan vi men det det skulle aldrig funka bland andra hundar, och absolut inte stanna kvar. Men att se rally som ett sätt att träna det där tycker jag är så smart.
 
Jag har inte ens anmält till någon valpkurs för jag hittar ingen🙈. Eftersom Sixten ska ställas ut har jag fått tips att han inte ska lära sig sitt för att få ett säkert stående på bord. Så vi tränar bara att gå fint på båda sidor, att stanna bredvid mig med fokus och förstås inkallningar. Han går med lös i stallet och än så fungerar det väldigt bra. För mig är detta egentligen helt enough vad han behöver kunna. Men jag märker att han verkligen vill mera! Han är superpepp att vara tillags.

Men alltså återigen, vad är lagom motion aktivering? Tycker det är vansinnigt svårt att veta..
 
Finns ingen kursverksamhet här vintertid då det inte finns ngn hall. Så ingen valpkurs nära förestående.
 
Jag har inte ens anmält till någon valpkurs för jag hittar ingen🙈. Eftersom Sixten ska ställas ut har jag fått tips att han inte ska lära sig sitt för att få ett säkert stående på bord. Så vi tränar bara att gå fint på båda sidor, att stanna bredvid mig med fokus och förstås inkallningar. Han går med lös i stallet och än så fungerar det väldigt bra. För mig är detta egentligen helt enough vad han behöver kunna. Men jag märker att han verkligen vill mera! Han är superpepp att vara tillags.

Men alltså återigen, vad är lagom motion aktivering? Tycker det är vansinnigt svårt att veta..
Frågar du veterinarmolin på insta så är typ ingen motion för mycket. Hon "slog igenom" när hon skrev att hennes 7-månaders pudel sprang 1,5 mil med henne, sen visste alla vem hon var. Jag gillar inte allt hon skriver, hon verkar vara lite av veterinärmedicinens Agnes Wold och sluggar rätt hårt åt diverse håll. Men jag tror att hon har en poäng om att man inte ska vara FÖR försiktig med motion med valparna. Jag har pappis och började med korta svängar och utökade dem sen mer och mer, vid ett halvår gick vi 45-60 minuter i skogen två gånger om dagen. Men jag backade lite när jag tyckte att hon var för speedad på kvällarna och med lite kortare promenader blev det där lite bättre, hon var kanske övertrött innan. Promenaderna är ju väldigt mycket intryck också som tröttar den lilla hjärnan.
 
Fullt medveten om att det hon "kan" nu kommer försvinna en dag. Vill ha en rolig grund och bra relation innan dess. Har hela tiden haft planen att skynda långsamt. Vet ju allt det här. Men det hjälper inte :angel:
Min kunde gå lös med mig på tomten och i skogen.
Inte längre.

Kommer på inkallning, i lina. Lös - nähäpp, funkar inte. Oavsett mängden godis.

Kanske, kanske funkar det om några år igen. Han är 15 månader.
 
Har jag aldrig upplevt med någon hund alls att något de kan, befäst som valp försvinner pga de blir äldre.

Kan hon sitt nu och du befäster det (dvs underhåller kommando= beteende) så kan hon sitt om 6 månader, 12 månader, 18 månader också.
Ja, såklart. Det jag menade var snarare att det hunden kan som valp kan man inte släppa och räkna med att det kommer att funka i skarpt läge. Som du säger, man måste underhålla det. Min hund har varit jättebra på inkallning tills vi kom i skarpt läge, dvs det dök upp en störning som var roligare än mig. Innan dess visste jag ju inte hur bra den satt (men jag misstänkte att den inte satt alls och det visade sig stämma)
 
Frågar du veterinarmolin på insta så är typ ingen motion för mycket. Hon "slog igenom" när hon skrev att hennes 7-månaders pudel sprang 1,5 mil med henne, sen visste alla vem hon var. Jag gillar inte allt hon skriver, hon verkar vara lite av veterinärmedicinens Agnes Wold och sluggar rätt hårt åt diverse håll. Men jag tror att hon har en poäng om att man inte ska vara FÖR försiktig med motion med valparna. Jag har pappis och började med korta svängar och utökade dem sen mer och mer, vid ett halvår gick vi 45-60 minuter i skogen två gånger om dagen. Men jag backade lite när jag tyckte att hon var för speedad på kvällarna och med lite kortare promenader blev det där lite bättre, hon var kanske övertrött innan. Promenaderna är ju väldigt mycket intryck också som tröttar den lilla hjärnan.
Men vad intressant! Jag gjorde ju garanterat alla "fel" med min JRT och hon gick längre promenader ganska tidigt. När hon dog 14.5 år var hon fortfarande superfin i kroppen! En kunde verkligen inte se hennes ålder och hon var pigg och fräsch.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 223
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 365
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
4 393
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp