Bukefalos 28 år!

Valp 2023 -den andra

Är så trött på att Oskar inte funkar att ha med andra hundar. Han blir inte aggressiv, han blir alldeles för lycklig och intensiv.

. Så fort nån annan är inblandad är han ett lyckligt - jobbigt - yrväder.
Det låter som att du beskriver min hund. 😄 Förutom att jag inte tycker att det betyder att hon inte funkar, hon är ju bara ung och superglad i sina kompisar och vill fram och busa (andra hundar får hon inte komma fram till). Hon studsar på bakbenen i linan och skriker så fort hon ser ena grannen, även om han är ensam så är hon övertygad om att han strax trollar fram hennes bästis ur bakfickan. (Bästisen är en flatte men nånstans där finns hon nog ändå 😄) Självbehärskning är hennes sämsta gren men hon är så ung och det är något vi får jobba med.

Det här har egentligen bara ställt till det lite när vi gått kurser i för liten hall, hon har inte kunnat koncentrera sig. Men senaste kursen vi gick var i en stor hall med en instruktör som gav sig den på att det skulle vara lugnt i hallen, och jag hade den här gången laddat upp med allt jag hade i form av slickmattor, godistuber och tuggpinnar och då släppte hon de andra hundarna.

Rasen vi valt har ju enorm energi, det är bara att gilla läget tänker jag. Vi går långa skogspromenader, delvis med lösspring, då är hon nöjd efteråt men inte särskilt trött. Och vi leker intensiva lekar, allt det där måste ju ut nånstans. Hon behöver helt klart både fysisk och mental aktivering.
 
Senast ändrad:
Jag vet att det jag skriver inte uppskattas, men jag blir beklämd av hur du klagar på honom.

Allt vi gör är träning, på ett eller annat sätt.

Du beskriver att hunden är taggad på andra hundmöten. Du beskriver en hund som är svår att få kontakt med, för att han fokuserar på omvärlden och vill utforska mer än du ger honom möjlighet till. Du beskriver också att enda gången han är lös är när han får leka med andra hundar i rastgården.

Tror du kanske att du bygger upp hans förväntan, och därmed intensitet, på det här sättet? För mig låter det svårt att få nån annan kaka än den när du bakar enligt det receptet.
Exakt. Jag gillar inte det du skriver. Du förutsätter att du vet exakt hur jag och min hund lever.

Jag klagar när jag förtvivlar. Merparten av tiden har jag en underbar hund.
 
Exakt. Jag gillar inte det du skriver. Du förutsätter att du vet exakt hur jag och min hund lever.

Jag klagar när jag förtvivlar. Merparten av tiden har jag en underbar hund.
Han har väl mer energi än vad han får utlopp för? Han är ju ung och sprallig. Det blir säkert bättre till våren när det går att vara ut mer och vi inte behöver halka runt på is och i snömodd.
Har själv valp nu och hon har otrolig energi. Vår äldre hund kan lägga sig och sova en dag med snöstorm eller slask men det kan man inte begära av valpen. Så håll ut till våren!
Han verkar ju vara en kul hund kanske finns det någon som vill gå ut med honom extra?
 
Det låter som att du beskriver min hund. 😄 Förutom att jag inte tycker att det betyder att hon inte funkar, hon är ju bara ung och superglad i sina kompisar och vill fram och busa (andra hundar får hon inte komma fram till). Hon studsar på bakbenen i linan och skriker så fort hon ser ena grannen, även om han är ensam så är hon övertygad om att han strax trollar fram hennes bästis ur bakfickan. (Bästisen är en flatte men nånstans där finns hon nog ändå 😄) Självbehärskning är hennes sämsta gren men hon är så ung och det är något vi får jobba med.

Det här har egentligen bara ställt till det lite när vi gått kurser i för liten hall, hon har inte kunnat koncentrera sig. Men senaste kursen vi gick var i en stor hall med en instruktör som gav sig den på att det skulle vara lugnt i hallen, och jag hade den här gången laddat upp med allt jag hade i form av slickmattor, godistuber och tuggpinnar och då släppte hon de andra hundarna.

Rasen vi valt har ju enorm energi, det är bara att gilla läget tänker jag. Vi går långa skogspromenader, delvis med lösspring, då är hon nöjd efteråt men inte särskilt trött. Och vi leker intensiva lekar, allt det där måste ju ut nånstans. Hon behöver helt klart både fysisk och mental aktivering.
Hm, inser att det låter som att jag inte ens försöker göra något åt det där. Och ... det gör jag inte heller, än! 😄 Vi har börjat i andra änden: först har vi tränat bort utfallen mot bilar, nu har vi kommit någorlunda på vägen när det gäller nyfikenheten på människor vi möter ute, att behålla kontakten trots att vi ser en annan hund har vi börjat med och allra sist kommer hålla kontakt när hon ser en kompis. Men hon kommer alltid att få vara glad, kommer väl att göra så att jag släpper fram till kompis som belöning om hon faktiskt lyckats sansa sig.
 
Exakt. Jag gillar inte det du skriver. Du förutsätter att du vet exakt hur jag och min hund lever.

Jag klagar när jag förtvivlar. Merparten av tiden har jag en underbar hund.
Jag utgår enbart från det du själv skriver. Jag tvekar inte ett ögonblick på att din hund är alldeles fantastisk.
 
Jag utgår enbart från det du själv skriver. Jag tvekar inte ett ögonblick på att din hund är alldeles fantastisk.
Så fyrkantigt?

Och du tror att det jag klagar på, är allt som händer i hans liv. Var det inte du som blev högst förvånad över att vi är utomhus så mycket? Eller var det nån annan?

Överallt på buke finns djurägare som förtvivlar över sitt husdjur. Utan att det det innebär ett trist liv för hunden.
 
Så fyrkantigt?

Och du tror att det jag klagar på, är allt som händer i hans liv. Var det inte du som blev högst förvånad över att vi är utomhus så mycket? Eller var det nån annan?

Överallt på buke finns djurägare som förtvivlar över sitt husdjur. Utan att det det innebär ett trist liv för hunden.
Det är väl för att du alltid skriver hur omöjlig och jobbig han är, Man läser ju det som skrivs, så då är det kanske inte så konstigt att man får den bilden?
 
Så fyrkantigt?

Och du tror att det jag klagar på, är allt som händer i hans liv. Var det inte du som blev högst förvånad över att vi är utomhus så mycket? Eller var det nån annan?

Överallt på buke finns djurägare som förtvivlar över sitt husdjur. Utan att det det innebär ett trist liv för hunden.
🙋🏼‍♀️
Jag förtvivlar också. I perioder dagligen. Men den jag förtvivlar över är mig själv, inte hunden. Jag undrar över hur fasen jag ska reda upp det här. Jag förtvivlar dock inte över unghundsbeteende och energi, det är naturligt och mycket av det är en träningssak. Och då får jag lära mig mer om träning helt enkelt, och ge hunden förutsättningar för att klara det jag begär.

Du har ofta beskrivit dina hundar så negativt, det låter som att du lägger så mycket på dem och hoppas på att det ska växa bort. Men problembeteenden försvinner nog sällan mirakulöst av sig själva. Ibland svär även jag ramsor - dessvärre hjälper det inte ett dugg. 😞
 
Det låter som att du beskriver min hund. 😄 Förutom att jag inte tycker att det betyder att hon inte funkar, hon är ju bara ung och superglad i sina kompisar och vill fram och busa (andra hundar får hon inte komma fram till). Hon studsar på bakbenen i linan och skriker så fort hon ser ena grannen, även om han är ensam så är hon övertygad om att han strax trollar fram hennes bästis ur bakfickan. (Bästisen är en flatte men nånstans där finns hon nog ändå 😄) Självbehärskning är hennes sämsta gren men hon är så ung och det är något vi får jobba med.
Så gör min också, hon har bestämt att allt/alla som kommer ut ur grannhundens hus är supermegaawesome. Lite kul när hon ville glädjeattackera en snickare som kom ut.
 
🙋🏼‍♀️
Jag förtvivlar också. I perioder dagligen. Men den jag förtvivlar över är mig själv, inte hunden. Jag undrar över hur fasen jag ska reda upp det här. Jag förtvivlar dock inte över unghundsbeteende och energi, det är naturligt och mycket av det är en träningssak. Och då får jag lära mig mer om träning helt enkelt, och ge hunden förutsättningar för att klara det jag begär.

Du har ofta beskrivit dina hundar så negativt, det låter som att du lägger så mycket på dem och hoppas på att det ska växa bort. Men problembeteenden försvinner nog sällan mirakulöst av sig själva. Ibland svär även jag ramsor - dessvärre hjälper det inte ett dugg. 😞
Ja visst är det trist att långa tysta ramsor inte hjälper ett dugg :D :D

Och nej jag tror inre att hundar uppfostrar sig själva. Det gör inga djur. Men det lite misströstande att träningen inte leder framåt snabbt som jag vill.;)
Min tränare hjälper massor.
 
Nu är det ett litet tag sedan MyDog gick av stapeln, men jag måste få skryta lite över vår fantastiska lilla gårdshund!

Bortsett handler-missar och total avsaknad av träning som resulterade att hon satt vackert för domaren, så var dagarna två otroligt roliga.

Så roligt att ha med sig en valp som njöt av hela karusellen och tyckte det var så spännande! Hon betedde sig i princip som hemma, och tiggde lilla bra vid bordet på mässan när vi fikade, som i köket. Hon promenerade i slakt koppel mellan alla ringar och stånd på mässan, som om hon aldrig gjort annat, och domaren, han (och hon dagen efter), var värd många pussar!!

Hon vilade en timme i soffan när vi kom hem, sedan var det fullt ös igen.

Lättare och trevligare hund får man leta efter.
 

Bifogade filer

  • VideoCapture_20240111-171158.jpg
    VideoCapture_20240111-171158.jpg
    112,8 KB · Visningar: 73
Idag ska Bog och jag på unghundskurs. Första gången i inomhushall med. :) Tänker att han antingen kommer vara jätteduktig eller en liten demon. Svårt att veta dagens humör med unghund. :laugh: Vissa dagar är han så vuxen och sansad, andra dagar är han som en flygande drake i kopplet.
 
Jag anmälde till utställning i februari men den krockade naturligtvis med en obligatorisk dressyrdomarfortbildning flr mig. Så har avanmält. Det verkar oklart om jag får tillbaka anmälningsavgiften, men kunde inte läsa mig till att det var bindande.. Ja ja, debuten blir 2/3 istället!

Sixten är fortfarande mitt absoluta älsklingsbarn som typ inte kan göra nåt fel😁. Jag har lärt mig stänga av öronen för han låter hela tiden när han är lös och springer i stallet, på promenad, i ridhuset🙉. Men så fort han får en uppgift och vi tränar är han tyst och har jättefint fokus💖. Det jag tycker är absolut svårast är att veta hur mycket motion/aktivering som är lagom. Han är drygt 4 månader nu och har otroligt med energi. Han är med i stallet flera gånger om dagen springer med över gårdsplan, är med på logen och packar hö (då brukar jag gömma lite godis i hö så får han lite uppgift att leta gott). Igår fick han för första gången vara själv i sadelkammaren när jag red. Det verkade ha gått riktigt bra!

Försökte ta ett foto i en så fin tröja han fått av @Bison men ja😅
20240122_214612.jpg
 
Det gick jättebra! Bog ville bara flörta lite med instruktören, men kunde annars leka och träna i princip lös (släpande koppel) med dom andra hundarna i hallen. :) Men man märkte att han blev lite trött i huvudet av mycket nya intryck och blev lite speedad. :laugh:
 
Igår var vi iväg och tränade med vår rallygrupp i ridhuset som vi hyr. Rätt skönt att komma undan vind och väta.
Yoshi var så duktig, jag hade honom lös hela passet och gick bana med honom lös. Vi hade störning av andra ekipage som gick runt samtidigt, men han fixade det galant.

Vi avslutade det hela med lite platsliggning och inkallning i grupp. Hur kul som helst och han skötte sig så fint.

I helgen ska vi på specialsökskurs.
 
Igår var vi iväg och tränade med vår rallygrupp i ridhuset som vi hyr. Rätt skönt att komma undan vind och väta.
Yoshi var så duktig, jag hade honom lös hela passet och gick bana med honom lös. Vi hade störning av andra ekipage som gick runt samtidigt, men han fixade det galant.

Vi avslutade det hela med lite platsliggning och inkallning i grupp. Hur kul som helst och han skötte sig så fint.

I helgen ska vi på specialsökskurs.
Vad roligt :) längtar efter våran rallykurs som börjar i april :D
 
12veckorsspruta idag. Fick samma vet som tog bort min Lakrits. Kändes bra. Valde ju samma ställe för att jag tyckte dom hanterade det bra.

Sen hade jag lite korta ärenden att uträtta. Selma tokslocknade i buren. Tittade inte ens upp när jag stannade på de olika ställena. Åka till stora staden med alla intryck sög musten ur lilla lantisvalpen. Nu sover hon i knät.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 223
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 368
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
4 404
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp