Bukefalos 28 år!

Valp och unghund, behöver lite råd

Viveka

Trådstartare
Jag har blivit med valp igen...
Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå.

Min egen hund är en 20 månader gammal Welsh Springer Spaniel, glad, trygg, social och "naturlydig", en nästan oförskämt enkel hund att ha. Men - väldigt livlig och energisk och fortfarande bara en unghund.

Jag har tidigare under långa perioder passat mina släktingars hundar ihop med min egen, och nu blev det väldigt plötsligt dags igen. De skaffade en Engelsk Springer Spanielvalp för en dryg månad sen, den är alltså nu tretton veckor gammal, och naturligtvis fullständigt ljuvlig. Min svåger har hittills haft semester, men ska nu börja arbeta tre dagar i veckan, frun är pensionär, men tycker valpen är lite för mycket. De har dessutom en 13 år gammal cockertik, som inte gillar jobbiga valpar, (och faktiskt också borde ha rätt till lite lugn och ro på sin ålders höst).

Nu till problemet. När vi tidigare har haft valp och äldre hundar samtidigt, har de äldre varit fullvuxna och stabila individer. Min tik är fortfarande en unghund, väldigt livlig och väldigt snabb. Än så länge är hon lite större än valpen, och leker väldigt försiktigt med honom, de ligger mest på marken och brottas. Men han kommer snart att växa ikapp henne storleksmässigt, fast han är ju då fortfarande bara en valp.

Jag har hört att kombinationen valp och vild unghund är olämplig, eftersom det är risk att valpen blir skadad eller överansträngd. Att han är av en lite större ras är väl en fördel i sammanhanget, men min tik gillar som sagt att springa, och springa fort. Långa skogsturer, som är det jag annars gör mest med min hund, blir det förstås inte tal om på ett bra tag, men idén är att jag ska kunna släppa dem lösa på ett fält i närheten, så valpen får rasa av sig lite, och är lite lagom trött när han kommer hem till riktiga matte och gamla tiken.

Men hur länge i taget, och hur många gånger på dagen? Får de hållas så länge som de själva vill slutar väl aldrig leken. Så hittills har vi begränsat lekstunderna till 10 minuter i stöten, men jag räknar med att öka på dem successivt.

Finns det någon som har eller har haft samma kombination av ungefär jämnstor valp och unghund, och kan ge lite tips och råd?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 155
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 515
Senast: Acto
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp