Bukefalos 28 år!

Valptankar....

lady_vip

Trådstartare
Jo, jag går i valptankar, planerar och tänker, letar och tänker en gång till. Ringer samtal och funderar en helt ny runda och så håller jag på:D

Jag vet faktiskt inte vilken ras jag ska ha, det är det första problemet, de andra problemen är egentligen helt praktiska - typ valptid, övertala sambon, ha en hjälpreda, en mentor osv, dvs sånt som löser sig och aldrig har oroat mig.

Men just rasvalet är lite jobbigt... Jag vet att det ska bli en jakthund, en allround, alla retrivers och spaniels går fetbort eftersom det inte är min typ av hund.

Ni vet ju många vad jag har för ras, och mitt hjärta slår för dem men jag tycker det är så tråkug vad som håller på att hända med rasen så jag vet faktiskt inte om jag vill stötta aveln.

Jag har en vän som har en fantastisk TJT, hon apporterar, driver utmärkt med skall, är en trevlig familjehund och framförallt har hon en fungerande av-och-på-knapp, så i vintras bestämde jag mig för en valp efter henne när hon väl paras. Först ska hon gryt-meriteras och känner jag min vän rätt kommer hon bli en av de bästa TJT vi har i landet.

Men mycket hinner ju hända och för nån månad sen ringde en vän som pysslar med W, berättade en om planerad parning hon skulle använda sin hane på och ja, det är en löjligt bra parning... De bästa linjerna kombineras i denna parningen och jag fick förtur redan nu om jag ville ha en valpis därifrån.
Kruxet är att valparna planeras som vintervalpar, jag har en gång sagt att aldrig mer en vintervalp som ska jakttränas, vattenträningen blir inte densamma.

Och ja, vill jag hålla på med rasen..? Det går rent ut sagt utför, valpar säljs hit och dit, kreti och pleti paras trots höga krav från rasklubben, omoderna träningsmetoder används öppet och jag tycker faktiskt inte att aveln går framåt. Iofs, denna parningen är bra, men de bästa hundarna i en annan ras kanske är dubbelt så bra..? Och vilken ras skulle det vara...?

Svammel svammel, men 2 valpar kan jag inte ha samtidigt och frågan är vad jag har mest användning för, en TJT eller en W?
 
Sv: Valptankar....

Kan ju alltid vara roligt att prova en ny ras :) Nya vinklar, nya sätt att träna, annan personlighet, osv.. Sen förstår jag det känns sådär att skippa en sån där parning man tror riktigt mkt på, men det i samband med att du inte vill ha vintervalp.. jag hade nog väntat, om jag ska gå på det du skriver här :)

(O jag är övertygad om att du kommer göra det bästa av vilken valp du än väljer!)
 
Sv: Valptankar....

Du konstiga människa som inte vill ha retriever ;)

Varför inte en Vorsteh då? Jag tror mig gissa vilken ras du har och de är ju allround båda raserna i så fall.
 
Sv: Valptankar....

En tysk jaktterrier är ju roliga hundar, men enligt mig lite väl skarpa. Då hade jag hellre valt en roligare JRT efter bra linjer.
 
Sv: Valptankar....

Jag hade absolut satsat på en TJT, allround och trevliga. De jag träffat IRL, tyvärr finns det väldigt många åsikter om detta... Typ TJT = barnätare, ständigt återkommande. Men jag tycker det är en härlig ras med stort användningsområde.

Nästa jakthund i det här huset blir en TJT om jag får bestämma ;)

Just nu finns det här i huset en flat och en PBGV, varför ha två när man kan ha en till allt?
 
Sv: Valptankar....

Jag är ett stort fan av TJT, och tycker definitivt att du ska satsa på en sådan om du tror dig passa med rasen.
Jag vet flera som apporterar både fågel och hårvilt, och är väldigt allround i jakten.

Stentuffa i jakten och samtidigt väldigt trevliga familjehundar!

Vorsteh annars? Vet två stycken som funkar perfekt i fågeljakten samt driver klövvilt, den ena har testats på vildsvin med bra skall. Som ett alternativ om du inte vill stödja Wein-aveln.
 
Senast ändrad:
Sv: Valptankar....

Du konstiga människa som inte vill ha retriever ;)

Varför inte en Vorsteh då? Jag tror mig gissa vilken ras du har och de är ju allround båda raserna i så fall.

Jag är uppväxt med labbar, och den sista var allt annat än vad hon skulle vara så jag klarar inte av dem... Spaniels är väl mest pälsen, men sen har jag humör så en hund som inte riktigt klarar att man tappar en ugnsplåt i backen eller röjer på dem nån gång är inte min typ av hund, så då går retrivers och spaniel bort.

Vorsteh är ju egentligen lite samma sak, gammaldags hundträning, även om de är lite före. Iofs känner jag bra folk där, men är det inte lite tråkigt att ha vorsteh:angel:
 
Sv: Valptankar....

No offense, men en bra TJT går inte att jämföra med en bra JRT. Jag gillar båda, men det är lite som att jämföra BMW och Ferrari, det är ju kul med BMW men kan man ha en Ferrari så slår det det mesta;)

Och jag vill gärna ha vattenpassion, apporteringsvilja och garanterat skall vid klövjakt, inte en hund som skäller på löpor och glädjedriver vilket många JRT gör. Sen är det grymt roliga hundar båda två och hade jag fått en JRT hade jag nog inte sagt nej.
 
Sv: Valptankar....

Jag har ju en TJT/border-korsning som är gammal nu, så jag vet mycket väl vad som krävs av mig, dock är hon snäppet mjukare än en TJT men har ändå deras sätt - jaktgalen, kan inte riktigt låta bli katten trots att hon inte får, men lättränad och lätt att motivera om man hittar rätt motivator.

Sen kan det vara ett lotteri ned TJT, men eftersom jag har hittat en som är så himla go så vet i tusan om jag vågar låta det gå förbi. Det är dessutom större chans att jag får en bra hund i slutändan med en TJT än en W. Och W är lite lättare att forma tror jag, de har mer will-to-please och man kan träna fram väldigt mycket, så om jag inte får en riktigt lika bra hund där kan man kanske skapa en..?
 
Sv: Valptankar....

Kan ju alltid vara roligt att prova en ny ras :) Nya vinklar, nya sätt att träna, annan personlighet, osv.. Sen förstår jag det känns sådär att skippa en sån där parning man tror riktigt mkt på, men det i samband med att du inte vill ha vintervalp.. jag hade nog väntat, om jag ska gå på det du skriver här :)

(O jag är övertygad om att du kommer göra det bästa av vilken valp du än väljer!)

Tack;)

Du har så rätt.
En aspekt jag inte skrev är att vi inte har så mycket egen jakt, det är lättare att bli bjuden och eftertraktad som hundförare om man har en bra drivande hund eftersom de inte växer på träd. Märkte det tydligt när min terrier fortfarande var fit, vi var lite var som helst och jagade, de jag har nu driver inte så det blir lite glädjesläpp på godset och annars bara ankjakt och det är lite trist.
En fågelhund har man alltid nytta av, men mer om man har egen jakt.
 
Sv: Valptankar....

Delvis KL "Tramsinlägg"

Med tanke på hur tankegången hos många verkar gå just nu så varför inte satsa på en TJT/W-korsning?! Det MÅSTE ju ändå bli den ultimata, tuffa, vattenapporterande, björnjagande hunden?!
Och dessutom snygg - stålgrå med tantecken och grå ögon!! ;)

/Swat

(OBS!!! IRONI!! Borde verkligen gå och lägge mej nu! :D)
 
Sv: Valptankar....

Ett lotteri är det väl nästan alltid att köpa hund? :) Jag tror att en tysk vore ett "säkert" kort för dig om du köper efter linjer du kan. Jag tror att du kommer utvecklas mycket mer om hundförare/ägare om du satsar på en TJT, du kan träna mer allsidigt och satsa på andra delar i jakten än med en Weim.

Gör en lista! ;)
Vad vill du ha ut av ditt hundägande och din nästa hund? Är det fågeljakten du tycker är roligast att träna och utöva praktiskt? Är det där du vill utvecklas mest? I så fall tycker jag att du ska välja en Weim. Som du säger skulle du säkerligen kunna "skapa" en riktigt bra fågelhund.

Men vill du ut mer på drevjakt osv så är det en tysk du ska ha! Där kan du få fram apporteringslusten, du kan få fram en drevhund och komma ut på andras marker och kanske bli inbjuden som hundförare.

Och vem kan motstå en sådan här liten skönhet? :D
20943_340912841412_685746412_5362794_5706376_n.jpg
 
Sv: Valptankar....

Vi hade en W förut som vi fick ta bort i höstas p.g.a allergi och hd. Sen har det klurats vilken ny jakthund vi ska ha. Maken ville gärna ha en ny W men jag är mer skeptisk med tanke på aveln och alla problem som börjar dyka upp med rasen.
Så vi köpte faktiskt en blandras...
mamman : wachtel/laika
pappan : wachtel/gråhund

Tanken är att valpen ska jaga vildsvin och rådjur.
Det är alltid ett lotteri att köpa valp men jag tror detta blir bra om inte annat frisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Valptankar....

Jag är uppväxt med labbar, och den sista var allt annat än vad hon skulle vara så jag klarar inte av dem... Spaniels är väl mest pälsen, men sen har jag humör så en hund som inte riktigt klarar att man tappar en ugnsplåt i backen eller röjer på dem nån gång är inte min typ av hund, så då går retrivers och spaniel bort.

Vorsteh är ju egentligen lite samma sak, gammaldags hundträning, även om de är lite före. Iofs känner jag bra folk där, men är det inte lite tråkigt att ha vorsteh:angel:

Aha dåliga erfarenheter av individer gör ju ibland att man skippar hela rasen. Jag har definitivt sånna raser jag inte kan tänka mig för att jag träffat "fel" individer.

Mina golden (är ju ej av jakttyp så de är ju totalt ointressanta för dig men i alla fall) kan man i alla fall tappa plåtar bredvid, dammsuga runt, får man knuffa bort för de ska se vad man gör 1 cm från där man kör med borrhammaren osv. Det kan ju vara något skoj/gott man håller på med. :love:

Men gå på TJT om det är det du vill. Varför tveka? Läs på och hitta rätt linjer bara.
 
Sv: Valptankar....

Blandras är inte ett alternativ, men du har rätt om W, det går sakta utför. Jag har ju själv en allergihund och de linjerna har gått i avel igen och det känns så hopplöst.

Dock stör det mig mer att det tränas på fel sätt, vi kan aldrig få fram stabila, bra hundar om de bästa är tränade med elhalsband och för höga krav.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 317
Hundhälsa Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll. Tänker...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 732
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp