Bukefalos 28 år!

"Vanligt" travbett vs Tredelat

Zandrah

Trådstartare
Är det egentligen någon större skillnad?
Jag har mestadels använt vanligt, men nu fanns det bara 3-delat att få tag på i mindre storlek, så jag får ta det.
Någon som har någon åsikt ifall det är bättre/sämre på någotvis?
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Är det egentligen någon större skillnad?
Jag har mestadels använt vanligt, men nu fanns det bara 3-delat att få tag på i mindre storlek, så jag får ta det.
Någon som har någon åsikt ifall det är bättre/sämre på någotvis?

Jag vill ha ett tredelat till min dam. Har hört att det ska vara mildare i munnen, och eftersom hon springer och slänger så mycket med huvudet så vill jag iaf prova. Vart har du hittat? Jag vill ha ett tredelat travbett i mässing, men jag vet inte om det finns ens... :confused:
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Det låter ju bra, den här ska tydligen också gå och hålla på med huvudet, fast det gör han utan bett oxå...men han de säger han håller på mkt med tungan oxå, så då kanske ett tredelat bara är bättre då? :)

Jag måste ha ett "akut" eftersom alla mina är för stora, och travshoppen vid banan har jag för mig är snordyra på bett...känns inte så kul om man inte vet om man ska HA hästen liksom..
Men då hade de tydligen vanliga 3-delade travbett här på en hästaffär, som bara kostade 130:- vilket är bra pris juh....så man kan ju testa!:idea:

Varför vill du ha just mässing? För jag tror inte just travbett i mässing (3delat) finns va? Men D ringsbett i mässing - 3delade finns ju, och det är ju nästan samma sak, kanske du ska testa?:idea:
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Det låter ju bra, den här ska tydligen också gå och hålla på med huvudet, fast det gör han utan bett oxå...men han de säger han håller på mkt med tungan oxå, så då kanske ett tredelat bara är bättre då? :)

Jag måste ha ett "akut" eftersom alla mina är för stora, och travshoppen vid banan har jag för mig är snordyra på bett...känns inte så kul om man inte vet om man ska HA hästen liksom..
Men då hade de tydligen vanliga 3-delade travbett här på en hästaffär, som bara kostade 130:- vilket är bra pris juh....så man kan ju testa!:idea:

Varför vill du ha just mässing? För jag tror inte just travbett i mässing (3delat) finns va? Men D ringsbett i mässing - 3delade finns ju, och det är ju nästan samma sak, kanske du ska testa?:idea:

Ja jag tror nog att tredelat är bättre isåfall. Jag vill ha i mässing eftersom det tydligen ska smaka gott och sött för hästarna och öka salivutsöndringen om jag inte är helt ute och cyklar.

Får man ha D-ringsbett i lopp då? Man vill ju gärna kunna ha samma bett hemma som i loppet...
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Är det egentligen någon större skillnad?
Jag har mestadels använt vanligt, men nu fanns det bara 3-delat att få tag på i mindre storlek, så jag får ta det.
Någon som har någon åsikt ifall det är bättre/sämre på någotvis?

Ja, det är skillnad. Vad som passar bäst beror på hur hästen ser ut i munnen. Jag brukar låta hästarna välja bett själva. Det de trivs bäst med får de ha.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Ja, det är skillnad. Vad som passar bäst beror på hur hästen ser ut i munnen. Jag brukar låta hästarna välja bett själva. Det de trivs bäst med får de ha.

Men vad är skillnaden då eg? Vad är det för typ av hästar som tex inte gillat det?
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Jag är inte 100, men iaf 99% säker på att man får det.:)
Det är ju samma konstruktion som ett travbett, det enda som är skillnad är att D bettet inte har "piggarna" på sidorna...
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Hm... det fins ju olika varianter av tredelade bett. Det som har en liten platta i mitten (Dr Bristol) anses vara lite skarpare än ett vanligt delat bett. Tredelat med en liten länk, eller kula, i mitten sägs ju vara snällare mot hästens mun. Vi kör de flesta av våra med tredelat i träning. Antingen ett med länk i eller ett Dr Bristol.
Nu har jag inga vetenskapliga belägg men upplever att Dr Bristol ger en lite orolig mun på känsliga hästar medan de vassare hästarna blir mer reglerbara. Det med länken i mitten fungerar bra även på de känsliga hästarna.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Plast-bett kan vara en lösning för känsliga hästar - finns i flera varianter - min häst går oändligt mycket bättre på dem än något annat metall-bett som jag satt i munnen på henne... -Du kan ju alltid låna av någon & prova
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Min slängde upp och ner med huvudet och höll på med tungan när han gick på tvådelat, han gör inte så på tredelat, så jag tycker det är bättre.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Men vad är skillnaden då eg? Vad är det för typ av hästar som tex inte gillat det?

Rent anatomiskt ser ju inte alla hästar likadana ut i munnen. Vissa gillar inte tryck på tungan, en del trivs bättre med raka... Varje häst är ju en individ, svårt att säga att en typ av häst går bäst med ett visst bett.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Jag har testat rakt, tvådelat och tredelat på tre olika hästar som varit oroliga i munnen.

En av dem valde rakt sytetbett, nästa vägrade att gå med något annat än tredelat och min treåring som verkligen är känslig i munnen "säger" att han vill absolut inte ha något annat än tvådelat.

Alla dessa hästar han varit väldigt tydliga med vad de vill. Tilläggas kan att den som går med rakt slängde väldigt mycket med huvudet och att orsaken var att hennes halskotor var ur läge.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Plast-bett kan vara en lösning för känsliga hästar - finns i flera varianter - min häst går oändligt mycket bättre på dem än något annat metall-bett som jag satt i munnen på henne... -Du kan ju alltid låna av någon & prova

JAg har sådana bett också. Ville bara ge en så tydlig bild av de modeller tredelat jag provat till TS...
F ö så är syntetbetten bra MEN om de används ofta på pullande hästar så nöter de på lanerna. Så i träning föredrar jag metallbett.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Tack allihopa för era svar!:)
Jag får väl helt enkelt se om hästen verkar tycka om det då, men jag har ju inget att jämföra med på honom heller...:angel:
Vet bara att han brukar gå och lirka med tungan och det bara rinner fradga ur munnen på honom (enligt ägaren) så vi får väl se om han slutar lirka kanske med ett tredelat!:idea:
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Hm... det fins ju olika varianter av tredelade bett. Det som har en liten platta i mitten (Dr Bristol) anses vara lite skarpare än ett vanligt delat bett. Tredelat med en liten länk, eller kula, i mitten sägs ju vara snällare mot hästens mun. Vi kör de flesta av våra med tredelat i träning. Antingen ett med länk i eller ett Dr Bristol.
Nu har jag inga vetenskapliga belägg men upplever att Dr Bristol ger en lite orolig mun på känsliga hästar medan de vassare hästarna blir mer reglerbara. Det med länken i mitten fungerar bra även på de känsliga hästarna.

Jag har hämtat bettet nu, och det var ett sånt med platta i mitten. Det verkar inte FINNAS travbett med ring i mitten??:crazy: Eller? För dom kunde itne hitta det i någon katalog....

Då ska man tänka på att det här är mkt skarpare nu då?
Jag har iaf beställt ett "vanlgit" oxå, ifall att....men det tar ju ett tag innan det kommer.
 
Sv: "Vanligt" travbett vs Tredelat

Vill bara komma med en varningens ord om mässingsbett som våran hästtandläkare berättade. Den största delen består av koppar som är en väldigt stark metall och enligt många kan bli nästintill giftig. Så om hästen börjar schaggla på bettet och salivproduktionen ökar så kan det vara så att hästen ogillar det.

Sedan är det ju olika från häst till häst hur känsliga dom är. På mitt 3 delade är mitendelen koppar och det märker jag ingen skillnad på hästen, men testsade en gång med mässingsbett och man märkte att det blev en överdriven reaktion. Så vill bara varna för det så du inte köper ett dyrt bett som kanske ger tvärt om vad du var ute efter.
Lycka till!
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 560
Senast: Cattis_E
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 235
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 377
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp