Bukefalos 28 år!

K

knasenknas

Nu behöver jag hjälp av er här på buke.
Vår granne har ett stall, där det står en fjording, han har stått där så länge jag kan minnas.
Han har i stort sett alltid stått själv, både i hagen och i stallet, om han nu ens vistas i stallet, det kan jag inte svara på. Det har kommit andra hästar dit, då och då, men flyttat lika fort.
Hästen är runt 30 år gammal, fjording som sagt, man kan i stort sett jämföra honom med en ko. Svansen består av några hårstrån, rumpan är så insjunken, borstad har han nog inte blivit på väldigt länge, pälsen, ja jag vet inte, kan inte beskriva det riktigt, ser man hästen så är det som att det står vanvård i pannan på honom. hovvård kan han inte ha fått på väääldigt länge, isåfall av en riktigt dålig hovslagare. I alla fall, som ni förstår ser hästen riktigt illa ut, man ser på honom att han far illa. Han har stått såhär väldigt länge, men nu är det värre än någonsin,
Det är många små tjejer som har frågat ägaren om dom får sköta om hästen, men hon vill inte ha folk springandes där. Hur mkt mat, om han ens får mat, vet jag inte alls någonting om, har väl sett ibland att det ligger en liten hötuss i hagen när jag gått förbi. Man kan säga att skötseln går i vågor hela tiden. Men nu kan jag inte se detta längre, nu känner jag att jag måste göra något.
Visst det är inte min häst, inte mitt problem så sett, men jag kan inte gå förbi där varje dag och se en ”vanvårdad” stackars häst!

Någon som kan bidra med nått?
Ska jag ringa? Vem isåfall?
Någon som har varit med om något liknande?
Vad ska jag göra helt enkelt?
 
Sv: Vanvård?

Vad säger gubben själv om djuret? Kan du prata med honom?

Men annars ringer du komunen o frågar efter djurskyddsnämnden som inlägg ovan säger. Du kan oxå anmäla anonymt om du inte vill ge ut namn.
 
Sv: Vanvård?

Jag skulle ringa till djurskyddesambudsmännen (heter det så?) och be dem att göra en koll i stallet, hagarna och hästen såklart.

Om de tycker att det sköts illa ger dom ägaren till hästen en varning.
Förhoppningsvis så bättras det efter varningen.
 
Sv: Vanvård?

***Knapplån***

Det är rätt att det är kommunen man ska vända sig till, men jag tror inte att det existerar någon djurskyddsnämnd inågonstans nu mera. Det är istället miljö- och hälsokontoret man ska be att få bli kopplad till.

Immer
 
Sv: Vanvård?

Du ska ringa kommunen och be att få tala med en djursskyddsinspektör alternativt så ringer du länsveterinären direkt och anmäler ett misstänkt fall av vanvård.

Personligen tycker jag att det är en moralisk skyldighet för envar att agera i en dylik situation.

Det är sen deras uppgift att bedömma om det är ett vanvårdsfall eller ej!
 
Sv: Vanvård?

Jo, men kommer man till växeln och ber att få tala med djurskyddet så vet dom ju vad det gäller.
 
Sv: Vanvård?

Absolut. Men jag ville bara reda ut begreppen lite - det talas mycket om djurskyddsombudsmän och andra konstiga titlar.

Immer
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 487
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp