Bukefalos 28 år!

Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Carolininen

Trådstartare
Vi har lite smått börjat fundera på att köpa en hund till.
Vi letar hus utanför stan och tror inte att vår Nuffe-hane kommer att få samma frekventa umgänge med andra hundar om vi flyttar ut på landet.
Han umgås nu daligen med sina hundkompisar och är uppväxt innan han kom till oss med två tikar.

Vi älskar NF:s mentalitet och är stora fans av rasen. Dock ser vi en del nackdelar med att skaffa en till:
- två stora hundar som släpar in grus och skit
- Akilles har haft lite hudproblem som har krävt en del extra pyssel med hans päls. Att bada honom tar ca 3 h. 2 stycken kräver dubbelt så mycket tid.
- vi har nu släkt och vänner som gärna passar Akilles när vi behöver hundvakt men jag tror inte att de hade varit lika positiva till 2 st bjässar.

Så vad vi söker är en ras med:
-liknade mentalitet och aktiveringsnivå som New Foundland.
-liten i storlek men ändå tålig nog att kunna umgås med en NF
-korthårig
-sund

Vi har nuddat vid tanken angående ett par raser men sen står det still i skallen
- chowchow
- norfolk terrier (för mycket terrier för vår smak?)
- staffordshire bullterrier (har träffat några som verkar himla trevliga, för mycket terrier?)
(Vi kan egentligen inte så mycket om någon av de här raserna mer än det man kan läsa i rasbeskrivningen ungefär.)

Egentligen så passar ju inte terrier in med tanke på vad vi önskar oss i mentalitet men samtidigt är de väldigt tåliga för sin storlek.
Tankar, åsikter och förslag?
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

De norfolkterriers jag har träffat har faktiskt varit väldigt lite terrier, tuffa och robusta hundar - men inte det där ettriga som jag sett hos flertalet jack russels exempelvis.

Så jag skulle ju köra med den rasen, har själv bara träffat underbart goa norfolks :)
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Jag har en tik på 11 månader som är eng staff/amstaff. Mamman är eng.staff.
Jag kan verkligen rekomendera rasen om man vill ha en tålig hund med stabilt psyke som gillar att röra på sig :) Innan jag skaffade henne hade jag läst på mycket om rasen då jag träffat många som varit så himla trevliga, och det mesta har stämt väldigt bra.

Visst är det en hund som man får lägga ner lite jobb på (men det är ni väl vana vid eftersom ni har en NF; ). Man får ju vara ganska tuff då dom är lite burdusa ibland och inte alltid förstår när man ska ge sig ;)
Jag tycker inte rasen är så lik andra terriers som jag har erfarenhet av, känns som om staffen är ngt mer stabil än många och skäller väldigt sällan.
Jag har inte märkt av att hon skulle ha något alls emot andra hundar heller (som många tror, tyvärr). Hon fungerar lika bra med både tikar och hanar. Men favoriten är nog ändå barn! Dom flesta staffar verkar älska barn och människor o det stämmer verkligen in på min också.

Vi gick på valpkurs förra sommaren och trots all energi så var hon väldigt uppmärksam på allt man säger och gör, det är hon fortfarande och får ofta gå lös när vi är ute och går.
Så funderar ni på en staff så har jag bara positiva saker att säga. Lagom storlek, lättskött kort päls, stabila och snälla, mycket energi (om man tycker om det :) )
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Vad kul att höra!
Vad anser du om deras aktiveringsbehov?
Vår Nuffe får daglig motion och aktivering i form av lek, lätta spår, lätta sök och lydnadsträning. Minst 2 h om dagen. Vi skogsmullar också en hel del.
Räcker detta för en Staffe?
Har de några hälsoproblem? Är det svårt att hitta en bra uppfödare?
Mvh
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Låter som en staffe skulle kunna passa, är du intresserad kan du få adress till en tjej som har bra koll på linjerna.
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Jag röstar också på staffen :) Har själv en korsn. mamma staffe pappa labbe/golden (en liten olycka, jag som aldrig skulle ha en blandras :cool: ) Hon är helt som en staffe i lynnet. Väldigt trevliga och vääääldigt kramiga kärleksfulla knähundar. Råkar en främling sitta ner för länge har de en hund i knät, gäller både min Doris och hennes mor :angel:

Väldigt robust hund som jag känner nästan kräver en så stor lekkamrat som en NF, tycker de borde kallas staffordshire bulldozer. Inte särskilt stor koll på sin egen styrka...

mina tjejer, behövs väl ingen förklaring på vem av dem som är staffekorsningen :D
20249_313187526618_648711618_4019704_1275862_n.jpg
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Väldigt trevliga och vääääldigt kramiga kärleksfulla knähundar. Råkar en främling sitta ner för länge har de en hund i knät, gäller både min Doris och hennes mor :angel:

Väldigt robust hund som jag känner nästan kräver en så stor lekkamrat som en NF, tycker de borde kallas staffordshire bulldozer. Inte särskilt stor koll på sin egen styrka...

Håller med! :) Min har lekt med stora hundar sen hon var riktigt liten och hon har alltid varit hård som en boll, så dom klarar ju rätt mycket smällar ;)
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Det låter som om den aktivering ni håller på med skulle räcka bra till en staffe tycker jag :) Jag gör inget mer avancerat än lätta spår och sök (som min vovve för övrigt tycker är så himla kul!), sedan blir det mycket stallbesök och lek med hundarna där ute. Någon/några timmars skogsmullande på det, sedan sover hon gott på kvällarna ;)
Men det trevligaste tycker jag är att även att dom har mycket energi när man är ute och aktiverar dom så verkar dom flesta staffar kunna slappna av hemma och ligga o mysa i soffan. Kramas och pussas är ju det bästa som finns!

Jag vet en bra uppfödare i närheten av Tranås där jag bor, tror att dom precis har fått en kull och vet inte om dom har några mer planerade. Men adressen till deras hemsida är: www.heartstaff.se
Där finns några bra länkar till andra uppfödare och lite bra info!
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

delvis *kl*

Har kikat runt lite på nätets olika kennlar, hemsidor osv.
Staffen verkar ju passa in bättre på oss än vad vi trodde.
Det jag och min sambo ställer oss lite frågande till är deras "humör". Vissa raskännare uttrycker det som att "det är sällan det smäller men när det smäller så smäller det rejält". Vi vill ju ha en hane till.
Är det uppblåst eller har rasen fortfarande en betydande del kvar av sitt arv gällande kampandet?
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Jag tycker nog att staffetikarna är sämre på att interagera med andra hundar än vad hanarna är.
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Jag har aldrig varit med om att en staffe hamnat i slagsmål med en annan hund, däremot så hör man ju ganska ofta om "kamphundar" som ger sig på andra hundar. Men då brukar det ofta handla om blandraser med tex staffe, amstaff, pitbull tillsammans med en annan ras som kan vara lite skarp (vad jag har fått höra).
Hos min har jag inte märkt några sådana tendenser än, inte efter första löpet heller. Men jag har förstått att dom har en envishet och styrka som göra dom till bra kamphundar och jag tror inte man ska träna för mycket kamp med dom. Men får valpen vara med från början med andra hundar tror jag inte att du kommer märka något sådant. Fråga runt lite hos uppfödare annars och se vad dom har att säga :)
Vad jag har fått läsa så passade staffen så bra till kamp då den kunde "stänga av" under själva kampen och så fort man tog ur som ur ringen så skulle dom inte visa någon aggresivitet och ett bra lynne var väldigt viktigt.

Här en en bra artikel om kamphundar (handlar visserligen til mesta del om amstaff med dom är ju väldigt nära besläktade):
http://www.amstaff.se/artiklar/amstaff-kamphundar.html
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Staffar som i staffordshire bullterrier o amstaffs/APBT har visserligen en gemensam historik, men den är ganska döljd i historiens dimmor, sissådär närmare ett centennium.

Vet du öht vad kamp är, som i MH, till skillnad mot kamp som i kamphund är?

Vad gäller sk kamphundsblandisar så är det extremt sällsynt att de öht har APBT eller ens amstaffblandisar i sig.

Du skriver:
"Vad jag har fått läsa så passade staffen så bra till kamp då den kunde "stänga av" under själva kampen och så fort man tog ur som ur ringen så skulle dom inte visa någon aggresivitet och ett bra lynne var väldigt viktigt."

Du blandar äpplen med krusbär. APBT passade till kamp (som i hund) just för att de var mänskovänliga.

Stänga av vad för något?

När man skriver om en ras eller rasgrupp på ett offentligt forum så är det väl ganska bra att ha lite hum om rasen/rasgruppen?
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Jag har ju inte så mycket hum alls om rasgruppen.
Tex. har jag inte förstått skillnaden mellan en american staff och en engelsk staff. Läste någonstans att amstaffen var mer avlad på exteriör. Amstaffen är väl generellt lite större och jag misstänker att man har blandat in större raser(?).
Finns det några större skillnader rent mentalt mellan amstaff och engelsk staff?
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

*off topic*
Jag gjorde pedigrees test för vilken ras som skulle passa. Enligt det testet ska vi inte ha en NF eftersom de bara orkar ca 1 timmes aktivering om dagen:eek::)
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Vet du öht vad kamp är, som i MH, till skillnad mot kamp som i kamphund är?

Vad gäller sk kamphundsblandisar så är det extremt sällsynt att de öht har APBT eller ens amstaffblandisar i sig.

Du skriver:
"Vad jag har fått läsa så passade staffen så bra till kamp då den kunde "stänga av" under själva kampen och så fort man tog ur som ur ringen så skulle dom inte visa någon aggresivitet och ett bra lynne var väldigt viktigt."

Du blandar äpplen med krusbär. APBT passade till kamp (som i hund) just för att de var mänskovänliga.

Stänga av vad för något?

När man skriver om en ras eller rasgrupp på ett offentligt forum så är det väl ganska bra att ha lite hum om rasen/rasgruppen?

Öh? Va?? Tycker jag har ganska bra hum om rasen på min egen hund. Läs bara artikeln som jag bifogade i mitt inlägg, personen som skrivit den är verkligen någon som borde veta, och har stor kunskap inom just området "kamp-hundar".

Och som jag skrev: "vad jag har läst".
Jag är inget expert, men självklart har jag forskat och läst på om raserna eftersom jag själv har en sådan hund. Men som sagt, läs artikeln. Den är bra.

Och den "kamp" jag menar är den förbjudna kamp som oftast okunniga människor håller på med idag, inte den kamp som hundarna användes till förr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

"De hundar som benämnts “kamphundar” av media, har till nästan 50% varit korsningar av raserna Rottweiler och Pitbull. De resterande 50% har varit “pitbull-liknande” hundar, som dock inte har mer gemensamt med ursprungshunden än utseendet, dvs mellanstor och muskulös.
Hundägarna har uteslutande varit ungdomar under 20 år, 40% av ägarna har t.o.m. varit under 17 år. Gemensamt för dessa hundägare är att de skaffat en hund för utseendets skull och inte för dess egenskaper.
De har skaffat en brukshund och hållit den som sällskapshund och inte haft något intresse av att aktivera hunden på ett brukligt sätt. Istället har ägarna “laborerat” med hunden vilket leder till att ägarna i slutändan har en hund med de egenskaper de ej har klarat av att hantera."




Vad är en Amstaff?
På 1930-talet gick det en serie på biograferna i USA som hette “Little Rascals”. Den handlade om några busungar med en busig hund, “Petey the Pup”, en vit “Pitbull” med en (ditmålad) svart ring runt ena ögat.

Detta gav upphov till ett sk “Lassiesyndrom” i USA; “Alla” ville ha en sådan liten hund.

AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret).

AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Amstaffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Amstaff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går dock ej att göra det motsatta.

Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC.

Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.

Var och När började problemen?
“Pitbullen” var nästan helt bortglömd i USA bland gemene man fram till slutet av 1980-talet då National TV på bästa sändningstid visade när en Animal Control Officer (hundfångare) försökte fånga in en vakthundstränad Amstaff.

Inslaget visade bl.a. hur hundfångaren blir mycket illa biten. Då formligen exploderade intresset i USA och alla som befann sig i samhällets utkanter ville ha just en sådan hund…

Vissa källor hänvisar därutöver till en artikel som Washington Post publicerade 1976, i samband med tillkomsten av “Animal Welfare Act”, där skribenten dragit paralellen “Pitbull-mördarhund”. Och den artikeln lär ytterligare ha ökat intresset bland olämpliga ägare.



"Alla som tidigare skaffat sig en Schäfer, Rottweiler eller Dobermann av “fel anledningar” ville nu förstås ha en sådan hund -och resultatet känner vi alla till.
Problemet med att olämpliga hundägare skaffar sig hundar som skydd, “vapen” eller statussymbol är ingen nyhet i Sverige.
På 1970-talet var det Schäfrar som var populära och mot slutet av 1980-talet var det Rottweiler och Dobermann som främst drabbades, men genom ett bra och berömvärt arbete av respektive rasklubbar så har intresset minska bland olämpliga ägare.
Problemen med “Pitbull-hundarna” är att det finns en stor marknad bland osäkra och sökande individer, samt att det finns ett antal uppfödare som formligen prånglar ut hundar till vem som helst.
Dessa personer har ett omfattande kontaktnät över hela Sverige och samarbetar med varandra. Några få personer har legat bakom uppfödningen av uppåt 250 valpar per år - som till stor del även hamnat i oseriösa, felaktiga och okunniga ägares händer."
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

Den artikeln har jag läst flera ggr genom åren.
Du har ff inte deffinierat vad sk kamp är.
Kamp som i en egenskap som iaktas på MH eller kamp som i kamphund.
 
Sv: Vår andra hund? Rasförslag från kloka bukare

När man kopierar text så skall man ange källa, med tillhörande länk, o i många fall ha författarens tillstånd att publicera texten.

Bättre historik hittar du här:
http://www.capatosta.se/new/historik1.jpg

Ja visst ja, du hade deffinierat kamp, my bad.
Fortsättningsvis om du inte vill bli missförstådd så använd vedertagen terminologi.

Din citerade historik haltar.

Jag har ju inte så mycket hum alls om rasgruppen.
Tex. har jag inte förstått skillnaden mellan en american staff och en engelsk staff. Läste någonstans att amstaffen var mer avlad på exteriör. Amstaffen är väl generellt lite större och jag misstänker att man har blandat in större raser(?).
Finns det några större skillnader rent mentalt mellan amstaff och engelsk staff?
Finns inga andra raser i Amstaffen, den är sprungen ur APBT. När du skriver Amerikansk staff, syftar du på amstaff eller American pitbull terrier?

Historik i vykort:
http://www.capatosta.se/new/antikavykort.htm
Capa Tostas RIP Pluto har en stamtavla som sträcker sig tbx i 20 generationer, på den tiden de var APBTs:
http://www.capatosta.se/new/Pluto-20-generationer-stam.htm
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 795
Senast: Bulldoozer
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp