Bukefalos 28 år!

Var sätter sig fästingar på era katter?

Sjalen

Trådstartare
Min nuvarande burma får dem på helt andra ställen än min gamle halvsiames gjorde. Han fick på klassiska ställen som i nacken där man såg honom klia sig och kunde gå in och känna efter. Med burman är det istället så att han (första sommaren på fästingtätt landsställe just avklarad) fick en på ögonlocket (!), en på utsidan av örat och en inne i örat!

De brukar ju sitta på varma och svåråtkomliga ställen så varför väljer de örat på en finpälsad burma???
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Nacke, haka, kind och runt örat sätter sig fästingarna på min huskatt. Har hittat någon enstaka på magen också (dock inte i år). Fästingar är ju inte de mest intelligenta djuren i naturen så de sätter väl sig på platser de tycker känns lämpliga ;)
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Tre gånger i sommar så har jag fått plocka fästingar i kattända. Det var inte lätt. Annars har de suttit runt öra, hals samt skulderblad.
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Min Ruben fick en nyligen på ögonlocket, precis vid ögonfransarna! Mitt på nosryggen, på kinden och på örat har också hänt, men oftast sitter de runt halsen/nacken på mina katter (som har tjocka långhåriga pälsar).
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Tre gånger i sommar så har jag fått plocka fästingar i kattända.

Haha det har jag också gjort en gång på innekatten när utekatten givmilt delat med sig av sina fästingar till henne ;)
Verkligen en upplevelse att plocka fästingar i ändlyktan på en katt :o
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Haha det har jag också gjort en gång på innekatten när utekatten givmilt delat med sig av sina fästingar till henne ;)
Verkligen en upplevelse att plocka fästingar i ändlyktan på en katt :o

Hade verkligen behövts hörselskydd och långa skyddshandskar. ;)
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Tre gånger i sommar så har jag fått plocka fästingar i kattända.

:eek: :D

Det har jag aldrig hört om tidigare faktiskt. Hoppas jag slipper. Det verkar annars vanligare med öron än jag trott om jag ska gå efter den här tråden.
 
Sv: Var sätter sig fästingar på era katter?

Fästingar sätter sig på ställen där det finns lättillgängliga blodkärl, och öron är ett sånt ställe. Sen hittar de väl ofta nåt annat bra ställe innan de kommer så långt i sin promenad genom pälsen.

Vill du må riktigt dåligt så rekommenderar jag en bildgoogling på Ticks Ear. Varför man nu skulle vilja må så dåligt...
a014.gif
 

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 171
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 274
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 986
Senast: Beckie
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp